5607 is 5607 niet meer.

Wat wil je dat wij ook weten?
paul
Posts: 656
Joined: 07 May 2006 20:35
Location: Eindhoven The Netherlands
Contact:

5607 is 5607 niet meer.

Postby paul » 21 Oct 2006 22:52

We zijn vandaag naar Haarlem gereden om te kijken naar een Porsche 356 B in de kleur..........aquamarijn blauw.
We (vooral Mirjam) waren nog niet zeker of we de auto in die kleur willen laten spuiten. Op een kleine verfstaal is het moeilijk te beoordelen wat deze kleur doet op een auto. En foto 's op een beeldscherm van de pc zijn niet erg kleurecht.
Na een tip van Matthijs, dat er een Porsche in die kleur bij Siemerinck gestaan had (bedankt nog), heb ik na wat speurwerk gevonden, dat de eigenaar ervan (Peter) in Haarlem woont. Na een mailtje heen en weer, was er al snel een afspraak gemaakt en zijn we naar Haarlem getogen. Peter had er alles bij elkaar ongeveer 10 jaar over gedaan (met de nodige rustpauzes ivm met verhuizing etc.). Wij zijn dit niet van plan. Rens, heeft vandaag nog aan Mirjam beloofd, dat in maart 2007 de auto echt klaar (kan) zal zijn.
De auto van Peter werd uit de garagebox gereden en we waren onmiddelijk om. Dat is toch echt wel een mooie kleur. (Mooier dan zilvergrijs bijvoorbeeld. Daar rijden er miljoenen van op de wereld. In ieder geval lijkt dat zo.) Na bewondering van het noeste werk van Peter, haalde ik de verfstaal tevoorschijn om deze te vergelijken met zijn kleur.

Slik....de staal is groener dan de kleur op de auto van Peter. De kleur 5607 volgens Siemerinck is echt blauw maar de staal van 5607 volgens Ruts is iets groener dan zijn blauw. Nee, 5607 is 5607 niet meer. Iedere verfmenger heeft zijn eigen interpretatie van deze code. Of iedere fabrikant in ieder geval. Hij had Glasurit en mijn staal was R-M.

Image

Dus nu zijn we eigenlijk nog geen stap verder. Ja, we willen aquamarijn blauw maar..... wat is nu aquamarijn blauw?
Wie weet wat de originele kleur 5607 is?

Nog een leuke anecdote van Peter:
Ook hij wilde enkele jaren geleden weten hoe deze kleur het deed op een Porsche 356. Hij hoorde dat een bekend (oud bestuurs-) lid van de Porsche 356 club een auto heeft in de kleur 5607. Hij nam contact op met de heer B. vd H. om hem te vragen of hij zjin auto mocht bekijken. B. vd H. was enthousiast maar vroeg tussen neus en lippen, van welk jaar de Porsche van Peter was. Nou, van 1961. Een B 'tje.
Nee, hier wilde de heer B. vd H. niet aan meewerken. Dit was niet origineel. Hij mocht hem niet zien.

Mwahahahahahahahahahahaaaaaaaaaa.

Lachen zeg. Wat een schijnheilige moraalridder. Volgens mij heeft hij zelf enkele auto 's die niet meer erg origineel zijn. Bijv. een auto met een derde remlicht met ledlampjes is niet erg authentiek. Of was Porsche voor 1960 zijn tijd al zo ver vooruit.
Ik heb begrepen dat altijd tegen Porsche kon zeggen in welke bestaande Porschekleur je je auto gespoten wilde hebben. Dus alle auto 's na 1956 konden in aquamarijn blauw gespoten worden, meneer B. vd H.!!!

Leuk verhaaltje. Maar waarom verbaasde me dit niet echt? Dit was weer een typisch staaltje van arrogantie, waar we deze altijd al verwachten.
User avatar
Knick
Posts: 548
Joined: 07 May 2006 22:43
Contact:

Postby Knick » 22 Oct 2006 12:22

Het lijkt dat er op de 356B de moderne aquamarijn zit ('87/'89) met het zelfde kleurnummer!!, blauwer er fijnere structuur. Wellicht heeft hier iemand een blunder begaan.
User avatar
Vvoister
Posts: 592
Joined: 15 May 2006 08:11
Contact:

Postby Vvoister » 22 Oct 2006 13:31

Ik denk dat het kleurverschil niet te vermijden is hoor. Door de vernadering van laktechniek in de loop der jaren kleurt het geheel toch anders op denk ik. Mijn auto is Irish green (6406). Daar rijden er ook behoorlijk wat van rond. Zo op het eerste gezicht dezelfde kleur totdat je auto's naast elkaar gaat zetten en dan zie je toch dat "dezelfde" kleuren net allemaal even anders zijn.
Erik
Porsche 356 SC
B1T5
Posts: 41
Joined: 23 Oct 2006 08:47
Contact:

Postby B1T5 » 23 Oct 2006 09:15

ff nuanceren dan maar.

De auto komt uit 1960 en niet uit 1961. Niet van horen zeggen maar van eigen waarneming wist ik dat er een groene 356 in bezit was, denk dat iedereen nu wel weet om wie het gaat. Aquamarijn blauw kon ik op een andere auto waarnemen. Inderdaad klopt het verhaal voor de rest dat ik kleur niet mocht zien. Hij zal hier, buiten het feit van authenticiteit, misschien hier ook wel andere reden voor hebben gehad om niet alles en iedereen over de vloer te halen. Omdit dan gelijk arrogant te noemen gaat mij iets te ver. Was wel teleurgesteld maar er zijn ergere dingen in het leven op te noemen. Ben misschien wel blij dat ik in grondslag niet het groen mocht aanschouwen want nu heb ik een, vindt ik zelf, schitterende kleur op een dito auto.
En Knick wie wellicht de 'blunder' heeft begaan het zal me jeuken. Als deze van een latere uitvoering is jammer dan.

groetend,
Peter

PS voor de juiste naamsvermelding ivm Google het is: Siemerink
paul
Posts: 656
Joined: 07 May 2006 20:35
Location: Eindhoven The Netherlands
Contact:

Postby paul » 23 Oct 2006 14:02

Ha die Peter,

Nogmaals bedankt voor je tijd en het bezichtigen van je inderdaad mooie aquamarijn blauwe 356 uit 1960(!).
Het stukje over de arrogantie heeft zijn grondslag uit eerdere dingen, welke we met ons allen op kunnen sommen, betreffende de leden binnen de Nederlandse 356 Club. Dit zou een nieuwe rubriek kunnen worden hier. (Nee, doe maar niet.)

Je kleur is erg mooi en ik ben benieuwd of je bij Siemerin(c)k nog kunt achterhalen welke kleurcode ze gebruikt hebben. Geniet van je beautie en ook groeten van Mirjam.

Paul
User avatar
Knick
Posts: 548
Joined: 07 May 2006 22:43
Contact:

Postby Knick » 23 Oct 2006 19:23

Hoi ,
eerst even voor Erik.
Het is geen probleem om welke oude kleur dan ook 100% te matchen met een modern laksysteem. Waar de verschillen ontstaan; slechte kleurmakers, nummers en bouwjaren door elkaar gooien, blanke lak over een niet metallic lak, etc, etc.

Peter,
of er wel of niet de goede kleur op zit, als het maar mooi is, en laat ze maar kletsen.
Op mijn eigen auto zit een zelf gemengde kleur, mottig en passend in het tijdsbeeld, en ik vind hem mooi. Ik ben best een originaliteits freak, maar dat hield op bij het originele kleurtje van mijn 356,

Rens
paul
Posts: 656
Joined: 07 May 2006 20:35
Location: Eindhoven The Netherlands
Contact:

Postby paul » 13 Jan 2007 19:34

Dit is een reactie op de site van de registry. Hier stond een mogelijkheid beschreven om de kleuren van Glasurit te laten maken met hun formules.
http://www.glasurit.com/english/start.htm

Reactie

We received the following from a 356Talk subscriber regarding Glasurit paint codes:

"This is a nice service, but I would like to offer one man's negative experience with the Glasurit formulas as posted. Last year we were attempting to get a formula for Aquamarine Blue Metallic for a 56 Cab. After "discovering" the Glasurit site, I jumped for joy when I saw the formula in 55 line paint. When we mixed it as posted, it was not even close to the to small sample of the original paint we had for the car. So, people should probably be warned to use these formulas at their own risk. Some may be correct; some are clearly incorrect."

B. C.
Sacramento, CA


Ik denk dat het toch de RM-kleur wordt.

Paul

Return to “Kijk nou toch....”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 85 guests