Solex revisie

Wat wil je dat wij ook weten?
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Solex revisie

Postby Hirth » 21 Nov 2009 13:56

Okay, de bedoeling is op deze plek middels en aantal posts de revisie van een set zandgegoten Solex 40-PII carburateurs vast te leggen. Onderstaand fotos van waar we mee gaan beginnen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Asunroof
Posts: 299
Joined: 13 Oct 2008 09:36
Contact:

Re: Solex revisie

Postby Asunroof » 21 Nov 2009 15:23

cool we kijken mee !!
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Solex revisie

Postby Hirth » 21 Nov 2009 16:30

Gezellig, eerste stap is om alles te demonteren (gepland voor volgende week) Hierna schoonmaken van aluminium en verder detailen middels het "tumbelen" van de behuizingen in een trommel met kleine ceramic driehoekjes en een beetje zeep.

Volgende stap is een lastige, het uitboren en opnieuw plaatsen van overmaats gaskleppen, heb dit altijd laten doen door Harry Bieker (top kwaliteit) maar Harry loop nu tegen de 90 en op mijn laatste set heb ik vier jaar moeten wachten. Speel nu met het idee dit door Carburetor rescue te laten doen, iemand ervaring?
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Solex revisie

Postby Hirth » 22 Nov 2009 10:13

Houd jullie op de hoogte. Een hoop kan je inderdaad ook zelf doen indien je in het bezit bent van het juiste gereedschap en de juiste kennis/kunde.

Vooral wanneer het om echt zeldzame onderdelen gaat wil ik sommige dingen toch ook wel eens uitbesteden (een gebrek aan talent om het zelf goed te doen is hier ook vaak debet aan :? ) In het geval van Harry profiteer je van de ervaring van letterlijk duizenden revisies, een waanzinnig machine park met verschillende stukken gereedschap en fixtures die speciaal voor de taak zijn gemaakt, + de aanwezigheid van nieuwe overmaats gaskleppen etc.

Anyway, ik houd jullie op de hoogte, ik zal volgende week vanaf mijn klusadres in de VS wat foto's proberen te posten.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Solex revisie

Postby JDMM » 22 Nov 2009 23:46

Joris e.a.

Het uitboren/kotteren van een alu boring van een carb. op een freesmachine is voor iedere vakman draaier/frezer een eenvoudige bewerking.
Al helemaal als er overmaats gaskleppen aanwezig zijn.
Op een draaibank is dit niet onmogelijk, maar "tricky".
Ook het aanmaken van overmaats gaskleppen is voor bovenstaanden een eenvoudig werkje.
Voor dit soort werkjes is geen talent nodig maar vakmanschap.

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Re: Solex revisie

Postby stef69 » 23 Nov 2009 19:26

die PII horen bij A of nog vroeger?

op 2e foto, roest op as van de gaskleppen, niet zo goed, en vooral geen gasklep meer aanwezig

ik las een paar jaar terug in een boekje over carb revisie : nooit gasklep wegnemen van de as !?!
kan mij niet herinneren waarom maar bij mijn Zenith's ook vrij eenvoudig met de 2 schroejes door het asje, maar ik durfde nog niet tot nu toe
Stefan
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Solex revisie

Postby Hirth » 23 Nov 2009 21:38

Stef, De 40PII werden gebruikt op de 547/1 motoren in de 4 en 5 bouts versie. De 5 bouts versie werd ook gebruikt op een groot deel van de 692 motoren.

De set in kwestie mist inderdaad een hoop onderdelen. Deze set kwam in combinatie met mijn baggage set. Gelukkig zijn alle onderdelen relatief eenvoudig te vinden. Wat betreft de gaskleppen, deze zullen vervangen worden door overmaats kleppen. De as zal ook vervangen worden door een nieuwe.

Jan, helemaal gelijk wat betreft het vakmanschap

Return to “Kijk nou toch....”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests