Meissenblau

Wat wil je dat wij ook weten?
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Meissenblau

Postby E10 » 04 Dec 2009 16:14

Tussen het lassen, schuren, schoonmaken en spuiten door, zoek ik ook de juiste Meissenblau. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Inmiddels heb ik kleurenstalen van Glasurit (te blauw), RM (te blauw), PPG (te donker).
Ik heb een stuk meissenblau gevonden dat niet/nauwelijks verweerd was en daar heb ik ook een formule van laten maken. Dit komt al beter in de buurt. Het lijkt te groen t.o.v. de andere stalen maar als je het bij groengrijs houdt dan is het toch echt blauwig. Ik heb nog wat opties om te proberen, maar het gaat de goeie kant uit.
Ik vind Meissenblau persoonlijk erg mooi, maar de verkeerde Meissenblau maakt de auto minder mooi, dus het moet gewoon goed zijn.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Meissenblau

Postby E10 » 05 Dec 2009 10:03

'in het echt' zijn rm en glasurit zo goed als gelijk. Als ik ze bij het stukje origineel meissenblue op mijn auto hou (en bij de rand van het sunroof binnenpaneel, dat ik bij me had bij je stammtisch) zijn ze veeeel te blauw en lijkt het eigen mengsel erg beter op. Op scherm, via foto, inderdaad moeilijk te beoordelen.
Iemand in de VS heeft een stuk meissenblue onder de dasboard bekleding laten analyseren en maken en stuurt me een sample hiervan op. Ik had die formule al maar blijkbaar zijn amerikaanse codes anders dan hier want de verffabrikant kon er niets mee. Ik kan in ieder geval dat stuk dan vergelijken met mijn origineel stukje om er zeker van te zijn dat de tint hetzelfde is en ik dus in de goeie richting zit.
User avatar
Bos
Moderator
Posts: 2694
Joined: 28 Feb 2007 13:24
Contact:

Re: Meissenblau

Postby Bos » 05 Dec 2009 13:00

Heeft Glasurit niet alle oude 356 kleuren in z'n gamma? Of toch zeker de codes om ze te mengen?
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Meissenblau

Postby E10 » 05 Dec 2009 13:19

Dat hebben ze wel Bossie, maar de samenstelling van de oude lak was anders dan de moderne. 50 jaar geleden hadden ze niet de pigmenten die ze nu hebben. (overigens 'leven' lakken en verven met natuurlijke pigmenten mer dan synthetische. Dat komt door de vorm van het pigment) Het is niet eenvoudig om oude formules om te zetten naar nieuwe. Maar ik moet zeggen dat ze zich bij Meissenblau wel erg makkelijk ervan af gemaakt hebben. Als ik het monster uit de VS binnen heb dan weet ik met grote zekerheid dat mijn Meissenblau origineel is en dan weet ik ook zeker dat het meissenblau dat door de meeste fabrikanten gemaakt wordt, te blauw is. Google maar eens op Meissenblau, dan zul je zien dat ze bijna allemaal te blauw zijn. Jammer dat de meeste mensen zich zo weinig moeite doen om de goeie kleur te vinden......
Max cab 1958
Posts: 91
Joined: 24 Jun 2009 21:55
Contact:

Re: Meissenblau

Postby Max cab 1958 » 05 Dec 2009 22:05

Hoi Etienne,

Er zitten op mijn auto nog div stukken Meissenblau op, al wordt het steeds minder. Er zit bijv. op het dashboard (wat weinig zon heeft gehad!) nog blauw + het bruin. Ik weet niet hoe dat gaat met scannen, maar dan weet je het.

Grt
Max Oostendorp
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Meissenblau

Postby E10 » 06 Dec 2009 09:37

Petwin wrote:Je snapt zeker ook wel wat er later gaat gebeuren he als je trots je auto showt en één van de weinigen bent die wel de goede tint heeft? 95% zal denken dat jij de verkeerde kleur hebt! Be strong...


Daar heb ik ook al vaak aan gedacht. Maar ik kan toch moeilijk het stuk met originele lak uit mijn deur zagen en er een nieuw stuk in zetten, alleen om bewijs te hebben........

Max, als ik de staal uit de VS heb en de Resonal staal die ik eind volgende week krijg dan stuur ik ze je allemaal op, dan kun je zelf beoordelen welke je het beste bevalt en welke het dichtst in de buurt komt van je dachboard. (Zit die kleur aan de bovenkant, onder de bekleding?)
Max cab 1958
Posts: 91
Joined: 24 Jun 2009 21:55
Contact:

Re: Meissenblau

Postby Max cab 1958 » 06 Dec 2009 19:02

Hoi Etienne,

Ja, ik heb bijna overal de lak eraf, behalve boven op de dash (onder het beklede deel), dus ook waar het bruin zit.

Grt
Max
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Meissenblau

Postby E10 » 29 Oct 2010 19:18

Meissenblau is in ieder geval niet waardeverminderend...... :shock: :mrgreen:

http://porsche356registry.org/classifie ... 30&catid=1
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Meissenblau

Postby E10 » 01 Nov 2010 20:49

In dat geval vind ik het niet erg als mijn auto dan ook een vergelijkbaar koopje wordt :D :shock:
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Meissenblau

Postby E10 » 02 Nov 2010 10:41

Ik bedoelde het ook serieus.... maar meer als een ton voor een gewone coupe? Niet eens een sunroof.

Return to “Kijk nou toch....”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests