Zelf restaureer ik nu zo'n 30 jaar, 25 jaar geleden ben ik opgehouden met meten. Het werkt niet, die dingen zijn niet recht of symmetrisch. Zorg er gewoon voor dat het er uitziet alsof het klopt. Een cm of anderhalf lengte verschil op een voorspatbord en een mm of 3 in de lijn van de koplamp helmen is heel gangbaar.
De maten en toleranties die Porsche op hun eigen maatbladen opgeeft getuigen alleen maar van een ongelofelijke arrogantie want dom waren ze niet.
e10 Rattling a few cages
- Knick
- Posts: 548
- Joined: 07 May 2006 22:43
- Contact:
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
Re: e10 Rattling a few cages
Dit is een van de tegenslagen die op kunnen treden tijdens een restoratie.
Het is al een tijdje bekend, en als zodanig geen schokkend nieuws.
Etienne is mans genoeg om ook voor dit probleem een passende oplossing te bedenken.
Een aantal "experts" die meerdere malen ter plaatse waren hebben het allemaal niet gezien, daar was een "strakzetter" voor nodig....
Dit is een probleem dat door Etienne met "plaatselijke verdoving" opgelost kan en gaat worden, en niet met het vernieuwen van de "front clip"
Jan.
Het is al een tijdje bekend, en als zodanig geen schokkend nieuws.
Etienne is mans genoeg om ook voor dit probleem een passende oplossing te bedenken.
Een aantal "experts" die meerdere malen ter plaatse waren hebben het allemaal niet gezien, daar was een "strakzetter" voor nodig....
Dit is een probleem dat door Etienne met "plaatselijke verdoving" opgelost kan en gaat worden, en niet met het vernieuwen van de "front clip"
Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
- Knick
- Posts: 548
- Joined: 07 May 2006 22:43
- Contact:
Re: e10 Rattling a few cages
Love to meet the experts
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
Re: e10 Rattling a few cages
Troost je Edwin, ik heb het ook niet gezien.
Vond het allemaal mooi en prachtig wat E10 aan het doen was, maar iets aan die koplampen gezien, nee, pummel dat ik ben !
Jan.
Vond het allemaal mooi en prachtig wat E10 aan het doen was, maar iets aan die koplampen gezien, nee, pummel dat ik ben !
Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
- Knick
- Posts: 548
- Joined: 07 May 2006 22:43
- Contact:
Re: e10 Rattling a few cages
Petwin wrote:Jan zit weer te stangen... ja ik ben er geweest en nee ik heb het niet gezien toen de auto op zijn kant stond.
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
Re: e10 Rattling a few cages
Geweldig ! Prachtbeesten.
Waar haal je het vandaan !
Jan.
Waar haal je het vandaan !
Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
-
- Posts: 299
- Joined: 13 Oct 2008 09:36
- Contact:
Re: e10 Rattling a few cages
euh .... steen uil !
- E10
- Moderator
- Posts: 2474
- Joined: 14 Sep 2008 15:27
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: e10 Rattling a few cages
Knick wrote:Petwin wrote:Jan zit weer te stangen... ja ik ben er geweest en nee ik heb het niet gezien toen de auto op zijn kant stond.
Het lijkt wel of 1 kopje iets anders staat.... minder symmetrisch maar kan me vergissen. Ik ben dan ook geen steen uil expert.
Ben intussen al hard bezig om eea recht te krijgen. Het was behoorlijk veel, in ieder geval meer dan 1 tot 1,5 cm.
- E10
- Moderator
- Posts: 2474
- Joined: 14 Sep 2008 15:27
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: e10 Rattling a few cages
En dan nu het eindverslag van de neus- en oogcorrectie.
Op de eerste foto is te zien warmee het allemaal begon; de koplampkommen stonden niet op 1 lijn. De linkerkom stond meerdere cm's uit lijn. Perfect voor een linkerbocht maar niet hoe de professor het bedoeld heeft. Ongelooflijk dat je een jaar om een auto heen kunt lopen en niets ziet en een spuiter/strakmaker op zijn eerste werkdag opmerkt dat de koplampen niet goed staan. Nadat ik van de schrik bekomen was zijn we gaan nadenken hoe we dit moesten oplossen. Nieuwe neus, nieuwe halve neus of toch eerst maar eens wat proberen? Eerst maar eens alles blank gemaakt en toen werd al meer duidelijk. Er heeft al eerdere platische chirurgie plaatsgevonden.
Eerst een carosseriepers ter hande genomen. Helaas, zo werkt het dus niet. Dan maar de kom eruit slijpen. Omdat het deel om de kom heen behoorlijk met lasnaden toegetakeld was heb ik de kom wat royaler uitgesneden. Vervolgens de kom los gemaakt van de oude plaat en er een nieuwe plaat omheen gezet en in de vorm geklopt. Het stuk gepast en gemeten en net zolang geklopt en gebogen totdat hij op de goeie plek zat. Aangezien de rechterkom ook ietwat naar binnen stond en ook omgeven was door lasnaden heb ik deze er ook maar uitgehaald en dezelfde werkwijze als bij de linkerkom toegepast. Passen, meten en kloppen en ook deze zat nu goed. Aangezien de rand om de kom voor een deel over het spatbord heen lag moesten de delen passend op elkaar gemaakt worden zodat ze tegan elkaar aan gelast konden worden zonder overlap. Spannend! Toen weer meten en meten en meten totdat ik zeker wist dat alles goed stond en daartna vastgehecht waarna het aflassen kon beginnen. Op het laatst nog de spatbordsteunen weer passend moeten maken.
De kommen staan nu weer op 1 lijn, hebben de goede schuinte en afstand hart-hart is 1160mm, zoals in de WSM vermeld staat.
Ik moet er wel eerlijk bij vertellen dat mijn vader mij hier erg goed mee geholpen heeft. Naast een bekwaam houtbewerker blijkt hij ook met plaatwerk goed uit de voeten te kunnen. Ere wie ere toe komt.
De ’strakmaker’ die de veroorzaker is van dit alles (gelukkig maar!) mag nu weer verder ermee.
Op de eerste foto is te zien warmee het allemaal begon; de koplampkommen stonden niet op 1 lijn. De linkerkom stond meerdere cm's uit lijn. Perfect voor een linkerbocht maar niet hoe de professor het bedoeld heeft. Ongelooflijk dat je een jaar om een auto heen kunt lopen en niets ziet en een spuiter/strakmaker op zijn eerste werkdag opmerkt dat de koplampen niet goed staan. Nadat ik van de schrik bekomen was zijn we gaan nadenken hoe we dit moesten oplossen. Nieuwe neus, nieuwe halve neus of toch eerst maar eens wat proberen? Eerst maar eens alles blank gemaakt en toen werd al meer duidelijk. Er heeft al eerdere platische chirurgie plaatsgevonden.
Eerst een carosseriepers ter hande genomen. Helaas, zo werkt het dus niet. Dan maar de kom eruit slijpen. Omdat het deel om de kom heen behoorlijk met lasnaden toegetakeld was heb ik de kom wat royaler uitgesneden. Vervolgens de kom los gemaakt van de oude plaat en er een nieuwe plaat omheen gezet en in de vorm geklopt. Het stuk gepast en gemeten en net zolang geklopt en gebogen totdat hij op de goeie plek zat. Aangezien de rechterkom ook ietwat naar binnen stond en ook omgeven was door lasnaden heb ik deze er ook maar uitgehaald en dezelfde werkwijze als bij de linkerkom toegepast. Passen, meten en kloppen en ook deze zat nu goed. Aangezien de rand om de kom voor een deel over het spatbord heen lag moesten de delen passend op elkaar gemaakt worden zodat ze tegan elkaar aan gelast konden worden zonder overlap. Spannend! Toen weer meten en meten en meten totdat ik zeker wist dat alles goed stond en daartna vastgehecht waarna het aflassen kon beginnen. Op het laatst nog de spatbordsteunen weer passend moeten maken.
De kommen staan nu weer op 1 lijn, hebben de goede schuinte en afstand hart-hart is 1160mm, zoals in de WSM vermeld staat.
Ik moet er wel eerlijk bij vertellen dat mijn vader mij hier erg goed mee geholpen heeft. Naast een bekwaam houtbewerker blijkt hij ook met plaatwerk goed uit de voeten te kunnen. Ere wie ere toe komt.
De ’strakmaker’ die de veroorzaker is van dit alles (gelukkig maar!) mag nu weer verder ermee.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- E10
- Moderator
- Posts: 2474
- Joined: 14 Sep 2008 15:27
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: e10 Rattling a few cages
en het vervolg...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- E10
- Moderator
- Posts: 2474
- Joined: 14 Sep 2008 15:27
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: e10 Rattling a few cages
Ze loenst niet meer.......
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- E10
- Moderator
- Posts: 2474
- Joined: 14 Sep 2008 15:27
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: e10 Rattling a few cages
De eerste foto van de tweede post moet natuurlijk voor de laatste foto van de eerste post.
- Richard
- Moderator
- Posts: 1499
- Joined: 08 May 2006 11:57
- Contact:
- Bos
- Moderator
- Posts: 2694
- Joined: 28 Feb 2007 13:24
- Contact:
Re: e10 Rattling a few cages
Knap gedaan, en vooruit met de geit
- Vvoister
- Posts: 592
- Joined: 15 May 2006 08:11
- Contact:
Re: e10 Rattling a few cages
WoW! Mooi werk hoor. Petje af.
Je hebt gelijk maar een paar ogen in de lampen getekend?
Je hebt gelijk maar een paar ogen in de lampen getekend?
Erik
Porsche 356 SC
Porsche 356 SC
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 0 guests