Renovatie Porsche 356 cabrio B T5 uit 1959

Laat ons genieten van jou Porsche favorieten.
Matthijs356
Posts: 505
Joined: 09 Jun 2006 20:06
Location: Maldegem, Belgium
Contact:

Renovatie Porsche 356 cabrio B T5 uit 1959

Postby Matthijs356 » 14 Oct 2008 20:52

Jawel, het is zover.
Ik ben terug begonnen aan de restauratie van mijn 356 cabrio.
Het is een B T5 van 04/12/1959. Een van de eerste B cabrio's dus.
Gekocht in maart 2003 via mijn vaders oom uit Georgia voor een matig prijsje. Laten overkomen uit de States en begonnen met de ontmanteling van de auto en een inventaris gemaakt van de nodige stukken en nieuwe plaatwerk.
We hebben er circa 1 jaar aan gewerkt en ondertussen ook een cabrio-kap gevonden want die was er niet bij.
De auto was in hele slechte staat toen ik hem kocht. Hij was echter nooit eerder gerestaureerd en was op de cabrio-kap na 95% compleet.
De motor draaide prima, maar kon het nodige lakwerk wel gebruiken.
Inventaris van de slechte plekken was simpel:
- bodem slecht
- deuren slecht
- neus van de auto slecht
- zitjes achteraan slecht
- onderkant deuren + deursteunen slecht
Dus veel nieuw plaatwerk nodig die ik haalde bij Stoddard, Siemerink en bij Joma Parts. Ik doe graag iedereen een plezier.
Medio 2004 heb ik grond gekocht en in de volgende 2 jaar mijn huis gebouwd. Geen tijd en geld voor de Porsche dus. Daarna de 356 B Notchback gekocht en terug op orde gezet zodat ik toch al van het 356-rijplezier kon genieten en nu in 2008 nadat ik getrouwd ben op 22/08/2008 en nadat ik met jullie allemaal op rondrit geweest ben in Limburg kon ik me niet meer inhouden.
Ik had de afgelopen 2 jaar een garage gebouwd achteraan bij mij in de tuin en nu moest het maar eens gaan gebeuren. De 356 van stal gehaald en alle materiaal en nieuw plaatwerk van het zolder gehaald.
Resultaat: we zijn 2 weken bezig en er komt terug schot in de zaak.

Tot voor 2 weken was de zijkant aan passagierszijde volledig klaar.
Het voorste kofferdeksel was ook klaar en de neus van de auto ook.
De bestuurderskant was volledig ontmanteld, dus echt alles er af tot op het chassis. De achterkant is nog onbewerkt.
Nu hebben we dus de bestuurderskant grotendeels all terug opgebouwd.
In de volgende posts kun je de foto's zien.

Ik zal proberen om elke week een fotoreeks te posten en een stukje verhaal bij te schrijven.
De foto van mijn avatar laat de auto zien in 2004 toen de bodem nog geen feit was.
Wordt vervolgd...
Matthijs356
Posts: 505
Joined: 09 Jun 2006 20:06
Location: Maldegem, Belgium
Contact:

Postby Matthijs356 » 14 Oct 2008 21:00

ImageImage

Image

ImageImage
User avatar
Vvoister
Posts: 592
Joined: 15 May 2006 08:11
Contact:

Postby Vvoister » 15 Oct 2008 09:27

Mooi werk Matthijs! De volgende meeting (bij jullie in Belgie als ik me niet vergis) kunnen we het eindresultaat bewonderen :D ?
Erik
Porsche 356 SC
User avatar
Bos
Moderator
Posts: 2694
Joined: 28 Feb 2007 13:24
Contact:

Postby Bos » 15 Oct 2008 10:37

Hopelijk ziet de wagen er tegen dan uit zoals die van Petwin :)

Matthijs heeft alvast leukere posters aan de muur hangen zo te zien.

mvg

Bossie
De Klassieke 912
Posts: 68
Joined: 25 Jun 2006 18:28
Contact:

Postby De Klassieke 912 » 16 Oct 2008 08:43

Leuk om de achtergronden van de restauratie te lezen! Veel succes, vr. groeten Marcel.

p.s. jouw zilveren notchback mag er ook zijn zagen we tijdens de rondrit ...

Image
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 16 Oct 2008 17:41

Beste Matthijs,

Ik bewonder je moed en wens je veel succes met de restauratie !

Ga de voortgang zeker volgen en volgend jaar in het echt bekijken.

Groet,

Jan.
paul
Posts: 656
Joined: 07 May 2006 20:35
Location: Eindhoven The Netherlands
Contact:

Postby paul » 21 Oct 2008 19:34

We volgen allemaal je fotoalbummeke.
Good luck!

Wat zal je vrouw blij zijn......Iedere avond uitgeteld naar bed. :? (Mijn vrouw vraagt wanneer mijn volgend project start. :oops:)

Paul

Jullie hebben haar nieuwe nickname al gezien bij Gevraagd/356?: Velo :lol:
Last edited by paul on 22 Oct 2008 06:59, edited 1 time in total.
If you must reinvent the wheel, remember that it works best if it is, like, roundish.
Matthijs356
Posts: 505
Joined: 09 Jun 2006 20:06
Location: Maldegem, Belgium
Contact:

Postby Matthijs356 » 21 Oct 2008 21:47

Heren van de 356's,

gezien de kredietcrisis verder woedt en ik als werknemer bij de Rabobank steeds meer en meer klanten bijkrijg heb ik niet voldoende tijd om zelf te restaureren. Gelukkig is mijn vader wel aan de slag samen met de plaatselijke restaurateur die gigantisch mooi werk aflevert.
Ik ga jullie zo vlug mogelijk nog wat foto's doormailen.
Zaterdag meer...

Uitgeteld ben ik dus wel, maar dat is niet door de Porsche.
En mijn vrouwtje kan wel wat hebben.
:wink:
Matthijs356
Posts: 505
Joined: 09 Jun 2006 20:06
Location: Maldegem, Belgium
Contact:

Postby Matthijs356 » 23 Oct 2008 21:41

Over welke crises had je het ook alweer Petwin?

Deze week maar even flink de schouders er onder gezet.
Bleek dat de deur aan de passagierskant niet echt goed paste. Het vreemde was dat er bijna niks meer was om aan te passen...
Na enkele uren logisch denken en wat trial and errors hebben we toch maar beslist om de B-stijl wat te modificeren.
Dit is nu erg goed gelukt en de deur past en sluit als nieuw. De gap boven iets groter gehouden dan beneden zodat ie op de wielen staat met perfecte naden rond de deuren.

Deurtje open:

Image

Deurtje dicht:

ImageImage

Tegen eind volgende week moet de deur en alles eromheen volledig klaar zijn. Ondertussen hebben we ook de zitjes achteraan en de chassisbenen volledig klaar. Stilaan mogen we beginnen denken om de lasnaden in te kitten en de ganse onderkant in zwarte steenslag te zetten. Dan wordt het pas echt proper en kunnen we weer beginnen bouwen.
Volgende week gaan we ook de bak proper maken en alle attributen daaromheen terug opbouwen. ben benieuwd welke problemen we daar terug tegen het lijf gaan lopen...

Ik hou jullie op de hoogte.

Michael
Matthijs356
Posts: 505
Joined: 09 Jun 2006 20:06
Location: Maldegem, Belgium
Contact:

Postby Matthijs356 » 15 Nov 2008 13:45

Het is alweer een tijdje geleden dat ik nog iets op het forum geplaatst heb. Maar... we hebben niet stil gezeten, gelukkig maar.
De auto is nu echt volledig rondom rond terug voorzien van de nodige stukken. Het linkervoorspatbord zit er terug op en daar ben ik blij om, nu heeft het terug het zicht van een Porsche 356. We hebben echter nog veel laswerk om alles mooi stevig te krijgen en de kleine gaatjes en zo echt mooi afgewerkt te krijgen.
Ik schat dat tegen eind november de laswerken klaar zijn.
Dan gaan we alle lasnaden eerst goed inwrijven met nadenkit en wordt er begonnen om de eerste grondlaag te leggen voor de bodem en de binnenkanten van de spatborden en dergelijke.
In december wordt de 356 strak gezet en eind dit jaar moet dat klaar zijn.
Ik wil eigenlijk tegen volgende zomer klaar zijn en de auto op de weg hebben, dus een beetje timen zal nodig zijn.
Ondertussen al heel wat geïnventariseerd en ik heb nog heel wat kleine spullen nodig.
Vooraleer de auto gespoten wordt gaan we eerst alles eens aanpassen zoals deurklinken, ramen, bumpers, lichten etc.
Zijn er nog ideëen van jullie waar ik moet aan denken vooraleer ik er het legendarische Silbergrau aanbreng?

ImageImage
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Postby stef69 » 23 Nov 2008 20:07

Mathijs,


veel succes met de werken, zal er zeker zo goed uitzien als de coupe (tenzij je cabrio-liefhebber bent natuurlijk dan is deze nog beter)
Stefan
Matthijs356
Posts: 505
Joined: 09 Jun 2006 20:06
Location: Maldegem, Belgium
Contact:

Postby Matthijs356 » 28 Dec 2008 14:31

We naderen het einde van het jaar, maar het einde van de restauratie is nog niet in zicht.
Mijn vader is begonnen met het passen van de bumper vooraan. Ik wil dat deze perfect past en dat ik achteraf als de auto gespoten is niet meer moet wringen om de bumper op zijn plaats te krijgen.
Verder wordt de auto strak gezet en worden de laatste laspunten afgewerkt. Het gaat nu traag vooruit, alhoewel... Je ziet zo geen vorderingen meer, maar het zijn nu de details die het hem gaan doen.
Ik heb nog een foto gepost van de cabrio waarop nu echt een auto te zien is. Er is nog veel werk, maar ik hou me sterk bij de gedacht dat aan alles een eind komt, dus ook aan deze restauratie.
By the way, mijn garage ligt er wat 'dusty' bij door het vele schuren...


[url=http://www.postimage.org/image.php?v=Pq1jzBu0][img]

http://www.postimage.org/Pq1jzBu0.jpg[/img][/url]
User avatar
Bos
Moderator
Posts: 2694
Joined: 28 Feb 2007 13:24
Contact:

Postby Bos » 28 Dec 2008 15:56

hierbij de link : http://www.postimage.org/Pq1jzBu0.jpg

Niet opgeven! Laat je familie maar wat doorwerken tijdens de feestdagen :)

Ik denk dat mijn zoektocht naar een cabriodak ook bijna ten einde is.

Vooral door het wegzakken van de £ tegen de €
Matthijs356
Posts: 505
Joined: 09 Jun 2006 20:06
Location: Maldegem, Belgium
Contact:

Postby Matthijs356 » 25 Feb 2009 21:51

we zijn weer een paar weken verder en de eerste grondverf ligt er op
verder deze week en volgende week wordt de rest in de grondverf gestoken...
het wordt steeds beter
Image
User avatar
Bos
Moderator
Posts: 2694
Joined: 28 Feb 2007 13:24
Contact:

Postby Bos » 25 Feb 2009 23:02

nice cabrio frame trouwens

Wat is je streefdatum weer?

Return to “Porsche plaatjes”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests