Page 1 of 1

Wazdadan # 58

Posted: 08 Feb 2014 11:28
by JDMM
Waar zitten dit soort stalen kogels met een diameter van 20 mm ?
Niet op alle 356-en, en dan twee per auto.
Degene met de juiste oplossing (binnen een week) krijgt een leuke prijs, een Messko bandenspanningsmeter voor garage gebruik.

Jan.

Re: Wazdadan # 58

Posted: 08 Feb 2014 11:38
by Bos
In de 356 van de mafia na een vuurgevecht?

Laat de prijs maar komen!

Re: Wazdadan # 58

Posted: 08 Feb 2014 18:04
by horsepowerjunkie
Twee kogels is te weinig voor een lager. Moet iets zijn als terugslagklep-kogel of auto-balanceer kogel.


Ik ga zoeken !

Re: Wazdadan # 58

Posted: 08 Feb 2014 19:17
by JDMM
@ Bos : Die mannen schieten met lood, de laatste keer toch.

@ HPJ : We wachten geduldig af.

Jan.

Re: Wazdadan # 58

Posted: 08 Feb 2014 19:42
by horsepowerjunkie
Terugslagklep kogel van de beluchting van de kleppendeksels :D

Re: Wazdadan # 58

Posted: 08 Feb 2014 20:56
by JDMM
Yep !

Zoals gebruikt op de 1600S en S-90, maar vanaf een bepaalde tijd niet voor USA (en Europese ?) auto's.

Kunnen een behoorlijke berg herrie maken als ze op de zittingen liggen te hameren in de cadans van de carterdruk.... :mrgreen:

Stuur me even een PM met je adres voor het metertje.

Jan.

Re: Wazdadan # 58

Posted: 08 Feb 2014 21:42
by horsepowerjunkie
Hiep hiep hoera! EINDELIJK een puzzel van Jan opgelost !

met een prijs ook nog , helemaal toppie !

Re: Wazdadan # 58

Posted: 08 Feb 2014 21:58
by JDMM
horsepowerjunkie wrote:Hiep hiep hoera! EINDELIJK een puzzel van Jan opgelost !

met een prijs ook nog , helemaal toppie !



Proficiat !

Het is eigenlijk ontluchting, maar soite.

U prijs komt asap.

Jan.

Re: Wazdadan # 58

Posted: 09 Feb 2014 00:32
by horsepowerjunkie
ontluchting van het carter, beluchting van het kleppendeksel.

Re: Wazdadan # 58

Posted: 09 Feb 2014 09:56
by JDMM
De kogel is er voor om bij een lange snelle bocht de klepdeksel ontlchting af te sluiten zodat er geen olie uitloopt.
De carterinhoud zou dan via de stoterstang hulzen gedeeltelijk in een klepdeksel terecht kunnen komen.
Er bestaat dan zelfs het gevaar dat de oliepomp geen olie meer aanzuigt, daar zijn dan weer allerlei slimme oplossingen voor, zoal de accusump.

Jan.

Re: Wazdadan # 58

Posted: 09 Feb 2014 18:30
by stef69
JDMM wrote:Yep !

Zoals gebruikt op de 1600S en S-90, maar vanaf een bepaalde tijd niet voor USA (en Europese ?) auto's.

Kunnen een behoorlijke berg herrie maken als ze op de zittingen liggen te hameren in de cadans van de carterdruk.... :mrgreen:

Stuur me even een PM met je adres voor het metertje.

Jan.


klopt, ik heb ze ook op die van mij
in US waren ze niet meer toegelaten omdat je daar "ook" een beetje olieverlies kon hebben, en ze waren daar (zoals in CA nu ook?) streng op (heb ik mij laten vertellen door een oude man, die het zou moeten weten)

Re: Wazdadan # 58

Posted: 09 Feb 2014 21:38
by horsepowerjunkie
http://www.shoptalkforums.com/viewtopic ... 5&t=118958

Hier een hele verhandeling over crankcase ventilation - in het engels weliswaar.

Beluchten van de deksels (door de gevoeligheid van de pakking voor onderdruk) en ontluchten van het carter.

Re: Wazdadan # 58

Posted: 10 Feb 2014 10:58
by JDMM
Die man heeft het toch niet helemaal goed begrepen, de realiteit is anders.

Bij een 4 cil boxermotor blijft (i.t.t. een 2 cil boxermotor) de carterinhoud steeds gelijk omdat als er twee zuigers naar binnen bewegen er ook twee naar buiten gaan.
Door de onvermijdelijke "blow by" afhankelijk van de motorslijtage ontstaat er dus een licht pulserende overdruk op het carter die zich via de stoterstanghulzen voortplant naar de bovenkant van de koppen, onder de klepdeksels . Welk fenomeen hier onderdruk zou moeten veroorzaken moet iemand mij eens uitleggen.
Bij een A/B is dit goed te voelen aan de carterontluchtingspijp onder de beplating.
Alles wat na dit pijpje verzonnen is, afzuiging naar een of twee luchtfilters vanaf de koppen of de olievulkan en later bij de 912 zelfs een luchtpomp heeft alles te maken met het millieu en niets met de overdruk in het carter.
Het falen van de kurken klepdekselpakking gebeurt door foute montage en niet door onderdruk.
Verreweg de meeste deksels hebben geen ontluchting en zijn potdicht, dan zou daar steeds de pakking naar binnen worden gezogen ???
Bovendien zijn de ontluchtingsgaatjes in de deksels die ze wel hebben erg klein, ongeveer 3 mm., zodat die nauwelijks invloed hebben op wat zich in het deksel afspeelt.

Jan.

Re: Wazdadan # 58

Posted: 11 Feb 2014 21:06
by horsepowerjunkie
Jan, bedankt voor het prijzenpakket ! :D