Relais

Wie weet wie....? Wie weet wat....? Wie weet waar....?
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Relais

Postby E10 » 22 Nov 2010 10:27

Iemand enig idee wat dit voor een relais is? Naast de 2 correcte T2 relais (claxon/licht) vond ik deze ook nog in de doos.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Relais

Postby JDMM » 22 Nov 2010 13:46

Staat er verder niets op ?
Lijkt wel op een claxonrelais voor een B.
Kun je mooi gebruiken voor je mistlampen, of natuurlijk als "the one and only starterrelais" van J.L.

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Relais

Postby E10 » 25 Nov 2010 22:42

[quote="Petwin ook voor de "koplamp relais schakeling".[/quote]


:?: :?: :?: Bedoel je hier die andere Joe Leoni kit mee; de Headlight Relay Kit, om in combinatie met H4 lampen beter licht te produceren?
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Relais

Postby JDMM » 25 Nov 2010 22:56

Etienne,

Dat heb ik al 10 jaar, scheelt de helft in de lichtopbrengst en een verbrande lichtschakelaar.

Eens in de zoveel tijd wordt dat kennelijk weer actueel, maar niemand die het doet.

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Relais

Postby E10 » 25 Nov 2010 23:37

Nou, ik ben dat ook van plan. Ik heb die Kit van Leoni thuis liggen. Het ziet er niet uit, maar wellicht dat ik 'm kan verhuizen naar het relais.
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Re: Relais

Postby stef69 » 26 Nov 2010 18:56

mooi uitgelegd, hier kan niemand opmerkingen op maken
Stefan
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Relais

Postby E10 » 26 Nov 2010 20:18

stef69 wrote:mooi uitgelegd, hier kan niemand opmerkingen op maken


Geen opmerking, eerder een aanvulling. Ik heb wat foto's geplaatst van de Leoni kit; de kit zelf en de montage instructie. Ik heb nog geen tijd vrijgemaakt om het goed te bestuderen. Maar wat ik wel zo snel zie is dat het lastig wordt om dit in de koplampkommen te plaatsen. Je zult 'm of de ene, of in de andere kom moeten plaatsen. En dan krijg je vrij lange bedrading naar je schakelaars. Misschien dat iemand na het zien van de foto en tekeningen praktische tips kan geven.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Relais

Postby Hirth » 26 Nov 2010 20:54

Noem mij een idioot maar heb je dit echt nodig op een vers gerestaureerde (lees schone contacten etc.) auto? De auto's werkte prima toen ze nieuw waren. Voor die <1000KM per jaar overdag met mooi weer heb je dit in mijn ogen echt niet nodig. Wordt het je daily driver.... dan is het een ander verhaal.
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Re: Relais

Postby stef69 » 27 Nov 2010 16:05

niet mogelijk om relais onder dash te plaatsen?
Stefan
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Re: Relais

Postby stef69 » 29 Nov 2010 19:32

Petwin wrote:Tuurlijk is dat mogelijk....maar de hele clou is dat je de leidingen van het "hoge stroom circuit" zo kort mogelijk houdt.


klopt, je verliest veel van het "voordeel"
Stefan
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Relais

Postby E10 » 02 Dec 2010 20:47

Petwin wrote:Tuurlijk is dat mogelijk....maar de hele clou is dat je de leidingen van het "hoge stroom circuit" zo kort mogelijk houdt.


Ik zie inderdaad dat in de nieuwe schakeling de stroom door de lichtschakelaar het maakcontact van het nieuwe relais in werking doet treden en dat daardoor de hogere stroom alleen door het nieuwe relais loopt. Maar in dit schema zitten tussen het relais en de lampen nog steeds zekeringen. Wil je deze blijven gebruiken dan zul je dus vanuit het relais in je koplampkom terug moeten naar de zekeringenhouder onder het dashboard en vervolgens weer terug naar de lampen. Is dit dan niet toch gewoon een standaard-lengte-circuit? Tenzij je natuurlijk deze betreffende zekeringen ook naar je accubak verplaatst......
Daarnaast een praktisch probleem: volgens mij krijg ik geen 7 extra kabels door het pijpje van koplampkom naar accubak.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Relais

Postby JDMM » 02 Dec 2010 21:03

Ik heb die relais gewoon in de accubak zitten, links en rechts naast het reservewiel dus lekker dicht bij de lampen.
Ik heb voor het dimlicht voor iedere koplamp een apart relais, dus geen draden van de ene koplamp naar de andere, en meer bedrijfszekerheid.
Ik heb daar verder geen zekering tussen zitten.
Plaatsing in het lamphuis heb ik destijds overwogen, maar vond deze plaats een stuk handiger.

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Relais

Postby E10 » 02 Dec 2010 21:14

Maar in de originele schakeling zitten er tussen de schakelaars/relais en de lampen zekeringen. Jij hebt dus een circuit via je schakelaars dat je relais aanstuurt die vervolgens de hoge stroom (2e circuit) rechtstreeks, zonder zekering, naar je koplampen leidt?
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Relais

Postby JDMM » 02 Dec 2010 21:18

Yep.

Dat is bij mij maar een kort stukje hele stevige kabel.

Als je ieder stukje kabel in je auto wilt afzekeren komen er nog veel zekeringen bij !

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Relais

Postby E10 » 02 Dec 2010 21:27

Het is niet zozeer dat ik dat wil, maar meer dat de professor dat toen blijkbaar wilde......en gedaan heeft.

Return to “Wie weet....?”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests