Relais

Wie weet wie....? Wie weet wat....? Wie weet waar....?
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Relais

Postby JDMM » 02 Dec 2010 21:46

Het circuit schakelaar-relais is nog steeds gezekerd zoals de Professor het wilde.
Je kunt in dat laatste stukje, relais-lamp, nog een zwevende zekering zetten .
In de kabel van de accu naar de relais, de voedig dus, heb ik volgens mij wel een extra zwevende zekering zitten.

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Relais

Postby E10 » 03 Dec 2010 09:44

OK, nou begrijp ik het. Je hebt de relais dus gewoon aan de andere kant van de zekeringenhouder geplaatst. Dan kun je de lijnen inderdaad kort houden. Waarom zou Leoni dit niet zo gedaan hebben? Vanwege de extra zekeringen die je misschien zou willen plaatsen?
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Relais

Postby JDMM » 03 Dec 2010 12:43

Inderdaad, waarom moeilijk als het heel makkelijk kan. :D

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Relais

Postby E10 » 17 Jun 2011 20:06

Ik ben nu zover dat ik relais gevonden heb die in de koplampkom passen, 2 per kom; 1 voor de high beam en 1 voor de low beam. Vanuit het relais gaat er draad (3mm2) rechtstreeks naar de accu. Ik probeer deze in de kabelboom te leggen maar ik moet nog proberen of het geheel dan nog door de buis vanuit de accubak naar de koplampkom past. Zo niet dan moet ik deze draad apart leggen. (zie foto; hier ligt de rode draad apart van de kabelboom en gaat door het gat voor het knipperlicht naar beneden).
Deze draad wordt gezekerd. Welke zwaarte moet deze zekering hebben? 25A, net als de koplampzekering in de zekeringenhouder?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Relais

Postby JDMM » 17 Jun 2011 20:54

P=UxI.
Een 60 Watt lampje trekt dan 10 A.
Die 25 A zekering is prima en eigenlijk meer een kortsluitbeveiliging.
Je moet dan 25 A per gloeispiraal gebruiken, want bij een 356 B/C is het, met een middenstand van de stuurkolomschakelaar mogelijk om groot en klein licht tegelijkertijd te laten branden en dat zou 1 zekering in sommige gevallen niet aankunnen.
Weet niet hoe dat bij een A zit, heb jij nog zo'n vloerschakelaar ?

Mooie relais trouwens, ga je die Leoni kit nu niet gebruiken ?

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Relais

Postby E10 » 18 Jun 2011 07:07

Jan, ik weet eerlijk gezegd niet of klein en groot licht tegelijk kunnen branden. Op de foto zie ik dat klein en groot licht middels 1 kabel naar de accu gaan. Er komen 6V H4 lampen in. En ik heb de voetschakelaar nog.

Die Leoni kit ga ik inderdaad niet gebruiken. Dit is beter zo vanwege het korte hoge stroom circuit zoals al eerder door jullie geadviseerd. Daarnaast is het onopvallender weg te werken.
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Relais

Postby E10 » 18 Jun 2011 16:46

Als je het eerste schema van Leoni vergroot en je leest de blauwe tekst dan blijkt dat bij het gebruik van de voetschakelaar en een H4 lamp groot en klein licht wel gelijk branden. Bedoel je dat ik per kant 2 gezekerde draden moet trekken naar de accu?
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Relais

Postby JDMM » 18 Jun 2011 18:22

Etienne wrote:Als je het eerste schema van Leoni vergroot en je leest de blauwe tekst dan blijkt dat bij het gebruik van de voetschakelaar en een H4 lamp groot en klein licht wel gelijk branden. Bedoel je dat ik per kant 2 gezekerde draden moet trekken naar de accu?


Dat zou ik wel doen ja, zoals gezegd 1 afgezekerde draad per gloeispiraal, dus twee links en 2 rechts.

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Relais

Postby E10 » 19 Jun 2011 23:09

Ik zou natuurlijk ook de draden in de kom kunnen zekeren zodat er toch maar 1 kabel naar de accu hoeft maar dat zou onpractisch zijn. Dus toch 2 draden per kant. Ik denk overigens niet dat ik 2 extra draden van 3mm2 door de buis krijg dus die moet ik dan maar buiten de kabelboom houden.

Beide draden zekeren met 25A?

Dit is waarschijnlijk een domme vraag, maar blijft de rest van het circuit (lichtschakelaar, lichtrelais en circuit via originele zekeringenhouder) ongewijzigd?
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Relais

Postby JDMM » 20 Jun 2011 14:58

Volgens mij zijn er geen domme vragen, alleen domme antwoorden. :D

Ik heb alles verder origineel gelaten bij de schakelaar zekeringkast e.d., alleen is het stadslichtverklikkerlampje nu remvloeistofnivo verklikkerlampje geworden.

Om niet al te veel gedoe in de bucket te hebben heb ik de relais in de akku/bandenbak zitten maar die zie je dan als de klep open gaat.
Als er onderweg een relais kapot zou gaan kan ik snel weer terug naar de oude situatie.

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Relais

Postby E10 » 20 Jun 2011 19:25

Petwin wrote:e10, de rest blijft ongewijzigd. 3MM2 draad zou ik beperken tot zo'n 25A, wordt anders te warm.
Het oorspronkelijke circuit is geloog ik afgezekerd met 25A... dat is natuurlijk niet meer nodig. De stroompjes zullen klein blijven daar alleen een relais aan gestuurd wordt.


Origineel is het idd met 25A afgezekerd. zou jij een dikkere draad gebruiken dan 3mm2?


Jan, het is idd veel praktischer om de relais in de accubak te plaatsen, maar ja, je kent me......als we dan afwijken van het origineel, dan zo onopvallend mogelijk.
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Relais

Postby E10 » 21 Jun 2011 18:36

Waarom is in Europa geen 3mm2 draad in unikleur te krijgen!? Wel 2,5 of 4mm2.... Van sommige dingen ontbreekt me de logica.
User avatar
horsepowerjunkie
Posts: 1613
Joined: 25 Sep 2010 19:34
Location: 2165 BHP
Contact:

Re: Relais

Postby horsepowerjunkie » 27 Feb 2012 21:26

Hoi Jan,

Ik heb de Leoni set gekocht, maar op de plaats waar ik het relais moet monteren zit al een relais (ik denk mistlicht) Is het een goed idee om claxon te verplaatsen en mistlicht op te schuiven?

alvast bedankt, John
The secret of life is honesty and fair dealing. If you can fake that, you’ve got it made.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Relais

Postby JDMM » 27 Feb 2012 23:14

Heb je de goede set voor een C ? De J.L. relais komen i.p.v. het mistlampen relais.
Als dat moet blijven zitten moeten de J.L. relais denk ik buiten het kastje komen.

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
horsepowerjunkie
Posts: 1613
Joined: 25 Sep 2010 19:34
Location: 2165 BHP
Contact:

Re: Relais

Postby horsepowerjunkie » 28 Feb 2012 10:10

Ja, ik heb de set voor de C. Mistlichten wil ik wel houden, dus dat gaat dan inderdaad jouw optie worden om het relais buiten het boxje te plaatsen. Gaat een out-of-the-box relais-tje worden dan :D

thanks
The secret of life is honesty and fair dealing. If you can fake that, you’ve got it made.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.

Return to “Wie weet....?”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests