spanningsregelaar

Wie weet wie....? Wie weet wat....? Wie weet waar....?
User avatar
richard356
Posts: 232
Joined: 22 Aug 2011 11:27
Contact:

spanningsregelaar

Postby richard356 » 22 Oct 2012 20:29

Bij mijn spanningsregelaar zit er links en rechts (zie foto) een soort van relais. Ik heb geen idee waar deze voor zijn. Ze zijn wel aangesloten maar als ik ze er tussen uit haal (kabels rechstreeks op regelaar) veranderd er niets. Met andere woorden, alles blijft het gewoon doen. Zijn deze dingen overbodig en kan ik ze er gewoon uit halen? Ik zie ze ook zelden op foto's staan en ook staan ze niet vermeld op het elektrisch schema van de 356 B T6. Ik heb ooit begrepen dat deze voor het ontstoren van de radio er tussen zit, ik weet niet of ik dat goed heb?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by richard356 on 22 Oct 2012 21:46, edited 1 time in total.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: spanningsregelaar

Postby JDMM » 22 Oct 2012 21:31

Dit is een ander type regelaar dan de grote zwarte die gebruikelijk is bij een B.
Het linkse relais is een (mogelijk extra) max. stroomrelais als bescherming van de dynamo, dat zit bij de grote zwarte inwendig, en dat rechtse geval is vermoedelijk een cut-out relais of diode, dat zit normaal ook inwendig. Als alles goed werkt zou ik het mooi laten zitten of uit gaan op een andere regelaar.

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
richard356
Posts: 232
Joined: 22 Aug 2011 11:27
Contact:

Re: spanningsregelaar

Postby richard356 » 22 Oct 2012 21:43

Dit is een grote zwarte Jan. Dit krijg je als je hem gaat schuren. Ik moet de kap nog weer netjes zwart spuiten. Ik heb je daardoor denk ik op het verkeerde been gezet? De grote is ook moeilijk in te schatten van een foto.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: spanningsregelaar

Postby JDMM » 22 Oct 2012 22:20

richard356 wrote:Dit is een grote zwarte Jan. Dit krijg je als je hem gaat schuren. Ik moet de kap nog weer netjes zwart spuiten. Ik heb je daardoor denk ik op het verkeerde been gezet? De grote is ook moeilijk in te schatten van een foto.


Er zijn veel soorten grote en minder grote zwarte, wat is het type nummer ?
Die twee extra relais zitten er normaal niet op.
Zou het kunnen dat die er bijgezet zijn omdat er binnenin iets kapot is, als vervanging dus ?
Bij jou zit aan "BAT" alleen een dun draadje ( waar gaat dat heen ?), vreemd, daar hoort de dikke kabel naar de akku aan te zitten.
Het dunne draadje naar het controle lampje zit bij de A of D+.
Zie blz. E18 van het W.S.M. voor de juiste aansluiting.

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: spanningsregelaar

Postby Hirth » 23 Oct 2012 06:51

Je auto is oorspronkelijk geleverd met een radio. De condensatoren werden door de fabriek geplaatst om "interference" tegen te gaan. Zo te zien zijn het Beru's wat mij doet vermoeden dat je auto een Becker radio had.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: spanningsregelaar

Postby JDMM » 25 Oct 2012 18:37

Richard,
Zo ziet dat er org. uit bij een B, zonder ontstoringscondensatoren.
Een condensatortje bijplaatsen is leuk, maar bij jou ziet het er uit als een complete verbouwing. :D
Je ziet op mijn foto aan "Bat" een dikke zwarte kabel zitten, daar gaat de laadstroom doorheen, max. zo'n 25 A.
Bij jou zie ik daar een dun draadje zitten dat tegen die stroom vast niet opgewassen is.
Aan het bij jou rechts bijgeplaatste ding zit een dikke (bruine ?) kabel, waar gaat die heen, is op de foto niet te zien.
Aan het links bijgeplaatste geval zitten een rode draad en eentje die naar "A" gaat, zitten deze kabels bij elkaar onder een schroefje, of zijn daar, op het links bijgeplaatste geval dus, twee aparte aansluitingen die op de foto achter elkaar liggen ?
Heb je al naar het type nummer van de regelaar gekeken ?

Jan.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
richard356
Posts: 232
Joined: 22 Aug 2011 11:27
Contact:

Re: spanningsregelaar

Postby richard356 » 25 Oct 2012 19:26

Jan, het lijkt een hele constructie maar eentje die volgens mij wel origineel is en kan zeker met de radio te maken hebben. De zwarte kabel lijkt op de foto dun maar dat is een dikke zwarte kabel van 8 mm. Deze is aangesloten op de rechter condensator. De ook weer dikke bruine kabel loopt van de rechter condensator naar de Bat aansluiting van de regelaar. De aansluitingen van de linker condensator is de rode draad zijn inderdaad apart van elkaar aangesloten. Het zijn dus twee aparte aansluitingen die achter elkaar liggen, hetzelfde ook rechts. De blauwe draad is voor een elektronische toerenteller wel aangesloten op de regelaar maar ik heb nog wel de mechanische. Deze kan in feite los gemaakt worden. Die blauwe zit er in omdat ik een gehel nieuwe kabelboom heb met die optie opgenomen in de kabelboom. Waar zit het type nummer? Ik kan deze niet vinden of moet je de kap van de regelaar losschroeven? Oh ja, als ik je foto bekijk heb ik alles identiek aangesloten behalve dan dat het een en ander over de condensatoren loopt.
User avatar
richard356
Posts: 232
Joined: 22 Aug 2011 11:27
Contact:

Re: spanningsregelaar

Postby richard356 » 25 Oct 2012 19:29

Sorry dat het antwoord van mij even op zich liet wachten maar ik moet nu elke keer de huiscomputer opstarten voor het bekijken van het forum. Op de IPad is het forum nog steeds erg moeilijk te lezen :oops:
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: spanningsregelaar

Postby JDMM » 25 Oct 2012 20:00

Dus door beide "condensatoren" loopt de volle laadstroom ?
In een condensator kan, afhankelijk van de grootte, een bepaalde hoeveelheid elektriciteit worden opgeslagen en weer afgegeven. Er kan geen stroom doorheen , en dat kan bij die dingen die jij hebt wel. Wat het dan wel precies zijn kan ik zo niet zeggen, staat er niets op ?
Het typenummer van de regelaar staat op de zijkant, op de voet.
Het blauwe draadje onder "A" is niet voor de toerenteller maar gaat naar het laadstroomcontrole lampje.( Bij mij toch. :D )
Het bloksignaal voor de elektr. toerenteller komt van de bobine af.

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
richard356
Posts: 232
Joined: 22 Aug 2011 11:27
Contact:

Re: spanningsregelaar

Postby richard356 » 25 Oct 2012 20:16

Het is nu voor de nummers even te donker, ik zal zaterdag eens even goed kijken want ik zag wel wat gegevens op de condensatoren staan. En het blauwe draadje, de opmerking van mij is wel heel erg knullig :oops: Natuurlijk is die van het controlelampje van de laadstroom, en terwijl ik dat stond te typen zat ik te kijken naar het elektrisch schema :D Toch had ik het niet helemaal verkeerd. Ik heb een blauwe draad voor de elektrische toerenteller maar niet aangesloten. Deze hangt netjes opgerold weggestopt. Alles doet het, maar ik wil toch weten waar die condensatoren voor zijn zeker ook omdat ik deze op foto's heel enkel tegenkom. Zijn ze bij mij overbodig dan gaan ze er uit. Het kan alleen maar stuk gaan.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: spanningsregelaar

Postby JDMM » 26 Oct 2012 13:33

Even wat gegoogled :
Het schijnen "radio interference suppressors" te zijn.
In deze filters zit een condensator om een geleider, parallel tussen de polen om de juiste storingsfrequentie op te pikken.
Ze zijn er ook in moderne vorm, die klem je om een kabel, wel zo eenvoudig.
Werden gebruikt bij middengolf ontvangst en werken door de ouderdom waarschijnlijk niet meer.
Op de foto hieronder zit er eentje op de dynamo.
Weer wat geleerd !

Jan.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: spanningsregelaar

Postby Hirth » 26 Oct 2012 17:07

Hirth wrote:Je auto is oorspronkelijk geleverd met een radio. De condensatoren werden door de fabriek geplaatst om "interference" tegen te gaan.


Zoals eerder vermeld de condensatoren zijn origineel
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: spanningsregelaar

Postby Hirth » 26 Oct 2012 17:12

Hirth wrote:
Hirth wrote:Je auto is oorspronkelijk geleverd met een radio. De condensatoren werden door de fabriek geplaatst om "interference" tegen te gaan.


Zoals eerder vermeld de condensatoren zijn origineel. Afhankelijk van de radio en fabrikant werden er condensatoren geplaatst op de regelaar, dynamo, en bobine, en ruitenwissermotor
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
richard356
Posts: 232
Joined: 22 Aug 2011 11:27
Contact:

Re: spanningsregelaar

Postby richard356 » 26 Oct 2012 20:08

Zeker wat geleerd :D Ik was hier niet zeker van, maar ik zat er toch niet ver naast gezien mijn eerste bericht :D Wel erg veel veschillend eplaatsten om de condensatoren te plaatsen. Werdt dit door de fabriek zo gedaan. Het lijkt mij toch dat men toen een vaste plaats voor montage had. Raar ook dat deze condensatoren op geen enkel elektrisch schema voorkomt, tenminst niet die ik heb.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: spanningsregelaar

Postby JDMM » 28 Oct 2012 16:27

Hirth wrote:
Hirth wrote:Je auto is oorspronkelijk geleverd met een radio. De condensatoren werden door de fabriek geplaatst om "interference" tegen te gaan.


Zoals eerder vermeld de condensatoren zijn origineel


Hirth, dank zij jouw grote kennis van zaken is dit vraagstukje ook weer opgelost, bedankt.

Ik vind het echter niet helemaal kloppen om deze dingen condensatoren te noemen.
Het zijn ontstoringsfilters waarin, om een geleider voor de laadstroom, een condensator geplaatst is.

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !

Return to “Wie weet....?”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests