Page 1 of 1

Origineel plaatwerk

Posted: 28 Jan 2016 22:49
by Ventoux
Kan iemand mij vertellen hoe ik origineel plaatwerk herken? Er is me een motorklep aangeboden maar weet niet of er een stempel of nummer in hoort te staan. Zelfde geldt voor deur. Alvast dank.

Re: Origineel plaatwerk

Posted: 29 Jan 2016 06:12
by Petwin
Op de motorklep staan, zeker bij de auto's tot T5 ( we hebben hier al eens een discussie over gehad), de laatste drie nummers van het chassis in geslagen. Je vindt deze op het regenscherm onder de grille, meestal in de rechter bovenhoek.

Deuren hebben deze drie nummers ingeslagen aan de binnenkant, meestal ergens in het midden. (Geen geweldige foto) Je moet de bekleding dus verwijderen.

Koffer: laatste drie in het linkerscharnier. (Laatste 2 bij vroege Pre A's)

n.b. Als je een motorkap van een andere auto monteert, kan deze natuurlijk wel origineel zijn maar zal niet matching zijn met jouw auto. Kleppen en deuren werden per auto passend gemaakt en wijken dus onderling een beetje af. Om auto, deuren en kleppen bij elkaar te houden tijdens het productieproces, werden de nummers erin geslagen.

Motorkappen zijn eigenlijk bijna altijd wel origineel. Dit deel is het minst roestgevoelig. Hij wordt immers veelvuldig verwarmd en, niet ongebruikelijk, rijkelijk met olie besproeid :)

Re: Origineel plaatwerk

Posted: 29 Jan 2016 16:33
by Ventoux
Thanks!

Re: Origineel plaatwerk

Posted: 29 Jan 2016 17:34
by Ventoux
Wat is een reële prijs? Ik zie ze op ebay voor 1000 dollar, zo erg kan het toch niet zijn :(

Re: Origineel plaatwerk

Posted: 29 Jan 2016 18:39
by Petwin
Hangt er een beetje vanaf of de grille (s) er nog in zitten. Met zie ik ze op de Samba voor zo'n 500, zonder rond de 300. Dat zou ik eerder een faire prijs vinden. Het aanbod is groter dan de vraag.

Re: Origineel plaatwerk

Posted: 29 Jan 2016 22:35
by horsepowerjunkie
Ik zal mijn motorklep eens bekijken of daar een nummer instaat.

Re: Origineel plaatwerk

Posted: 30 Jan 2016 07:40
by Petwin
We hebben het hier al eens over gehad meen ik me te kunnen herinneren. Karmann's hadden allen de laatste twee nummers? Jij hebt een Reutter toch?

Re: Origineel plaatwerk

Posted: 30 Jan 2016 12:00
by tbt2
Eén van mijn 2 deuren heeft zelfs geen nummer, zag ergens op een foto in topic van registry (denk ik) dat ze soms met krijt de nummer erin zette.

Re: Origineel plaatwerk

Posted: 30 Jan 2016 21:02
by Petwin
Op de Pre A's stond inderdaad het nummer ook met krijt geschreven. Het werd echter ook ingeslagen op de binnen plaat van de deur. Daar deze bij pre A's met boutjes vast zitten i.p.v. gelast, kunnen deze natuurlijk wel eens kwijt raken in de loop der tijd.

Re: Origineel plaatwerk

Posted: 30 Jan 2016 21:21
by horsepowerjunkie
ja idd reutter. Ik heb op een andere auto de plaatdelen met papieren stickertjes waar het nummer op is geschreven.

Re: Origineel plaatwerk

Posted: 30 Jan 2016 23:04
by Petwin
Huh, wat bedoel je?

Re: Origineel plaatwerk

Posted: 31 Jan 2016 10:20
by horsepowerjunkie
andere auto in de zin van - niet porsche - waar de panelen zijn genummerd door middel van een sticker.

Re: Origineel plaatwerk

Posted: 31 Jan 2016 12:53
by Petwin
Ah... modern spul

Re: Origineel plaatwerk

Posted: 31 Jan 2016 21:12
by horsepowerjunkie
Italiaans, '71, middenmotor 8)

Re: Origineel plaatwerk

Posted: 01 Feb 2016 23:21
by E10
In de motorklep zie je ook vaak 2 letters staan. Dit zijn dan de initialen of beginletters van achternaam van de eindcontroleur. Ipv een vinkje sloeg deze dus zijn initialen erin. Bij mij staat 'ST'. Frank Jung denkt dat dit Herbert Stiegler was. Toch leuk.