Page 1 of 3

motor

Posted: 11 Feb 2016 20:46
by tbt2
Ben bezig de motor aan het opfrissen en heb wat zitten zoeken naar hoe een originele motor eruit moet zien voor een 1600N uit 1958.
Ik weet niet of de foto's in Neil's boek correct zijn en op de registry vond ik niet onmiddellijk iets terug.
Heeft er iemand foto's of waar ik deze op het net kan terug vinden?

bedankt!

Re: motor

Posted: 11 Feb 2016 20:51
by Bos
Deze heeft 40j stil gestaan, ik neem aan dat dat wel ongeveer klopt?

motornr is 71885

Re: motor

Posted: 11 Feb 2016 21:27
by tbt2
nog vergeten, zo ziet hij er nu uit.

Re: motor

Posted: 11 Feb 2016 21:28
by tbt2
Bos wrote:Deze heeft 40j stil gestaan, ik neem aan dat dat wel ongeveer klopt?

motornr is 71885


Merci Bossie!
Ziet er niet slecht uit na 40j.

Re: motor

Posted: 11 Feb 2016 21:34
by Bos
tbt2 wrote:
Bos wrote:Deze heeft 40j stil gestaan, ik neem aan dat dat wel ongeveer klopt?

motornr is 71885


Merci Bossie!
Ziet er niet slecht uit na 40j.


mja, toen was em al 55j zenne

Re: motor

Posted: 12 Feb 2016 09:19
by 01RV
Hi,

Ben ook bezig mijn motor onderhanden aan het nemen, 1600S , anders eens binnen springen kan je wel wat tips geven. Ziet er ongeveer uit als m'n 912 motor uw 1600N.

Re: motor

Posted: 12 Feb 2016 17:55
by E10
- De sticker op de koeltunnel is van een B. Die van een A heeft alleen metrische maten voor de klepspeling.
- De brandstofleiding van de pomp naar de carbs moet uit 1 stuk zijn. (zie foto Bossie).
- Klem van bobine moet over bevestiging van oliefilter. (en niet eronder zoals nu)
- Sticker bobine ontbreekt
- Zwarte verdelerkap?

Re: motor

Posted: 12 Feb 2016 19:29
by JDMM
E10 wrote:.
- Klem van bobine moet over bevestiging van oliefilter. (en niet eronder zoals nu)


Er zijn een tijdje geleden op het Reg. forum oude fabrieksfoto's geplaatst waar rijen motoren stonden te wachten op inbouw, de bobinebeugels zaten zowel onder als boven het oliefiltebracket.
Er is ook een heftige discussie geweest over wat nu juist was, scheen allebei te kunnen.

Re: motor

Posted: 12 Feb 2016 21:03
by horsepowerjunkie
En die ademing op de olievul tuit, is dat origineel? ziet er wel handig uit, goed idee.

Re: motor

Posted: 12 Feb 2016 21:06
by horsepowerjunkie
En ik denk dat de klem van de bobine op z'n kop is gemonteerd. Als de moer nu vanzelf lost valt de beugel naar beneden, als je de beugel andersom monteert met de inkeping naar beneden, blijft hij in ieder geval nog hangen op de schroefdraad.

Re: motor

Posted: 12 Feb 2016 21:52
by JDMM
Klemband dynamo cad 2, achterste dynamo pulley cad 2,nummertjes bougiekabels, oliekoeler enz.
Rest van blauw zinkwerk cad 2 in '67 of geel verzinkt, maar dat weet ik niet zeker.

Evengoed toch mooie motor, zeker als hij straks fijn loopt.

Edit:
Dit gaat over het 912 blok op bovenstaande foto.

Re: motor

Posted: 13 Feb 2016 00:30
by E10
JDMM wrote:
E10 wrote:.
- Klem van bobine moet over bevestiging van oliefilter. (en niet eronder zoals nu)


Er zijn een tijdje geleden op het Reg. forum oude fabrieksfoto's geplaatst waar rijen motoren stonden te wachten op inbouw, de bobinebeugels zaten zowel onder als boven het oliefiltebracket.
Er is ook een heftige discussie geweest over wat nu juist was, scheen allebei te kunnen.


Ik was te voorbarig...heb de mijne ook onder het oliefilterbracket........dus zo moet het zijn... :wink:
sorry voor de slechte kwaliteit foto:
P6024068.JPG


Vwb verzinken: in ieder geval niet geel! Of blauw of zwart gepassiveerd. Neil's boek is hier geschikt voor.

Re: motor

Posted: 13 Feb 2016 00:33
by E10
PS: laatste posts van JDMM en HPJ gaan volgens mij over de motor van O1RV en niet over tbt2.......

Re: motor

Posted: 13 Feb 2016 07:17
by Petwin
E10, moeten jouw luchtfilters niet met drie clips zijn?

Re: motor

Posted: 13 Feb 2016 10:27
by E10
Voor zover ik weet zijn de 3 clips luchtfilters maar heel kort gebruikt in 1958 op de Super motoren. Ik heb een normaaltje, dus heb deze gelukkig niet nodig. Zeldzaam dus duur.