Motornummer etc

Wie weet wie....? Wie weet wat....? Wie weet waar....?
User avatar
Knick
Posts: 548
Joined: 07 May 2006 22:43
Contact:

Postby Knick » 24 Jun 2009 15:52

JDMM wrote:Dat begint al weer goed op de vroege morgen: in een blind gat persen..

Jullie hebben gewoon te veel in dat VW boekje ( How to hot-rod your VW) zitten te lezen.
8)
De effectieve opbrengst van een tandradpomp is:

Qe=ne.pi.D.Hk.L.n l/min en daar is niiets aan te veranderen.

Wel kun je natuurlijk een versleten pomp zodanig in orde maken dat de opbrengst 40% hoger wordt, en weer in de buurt komt van een nieuwe.

Jan.


Laat je grijze massa eens even werken.
In plaats van te roepen dat is niet waar en dat kan niet, is het misschien zinvoller om eens na te denken waarom men tot die testresultaten is gekomen en daar is een hele eenvoudige verklaring voor.
Die wordt overigens gegeven als je het betreffende artikel leest.
paul
Posts: 656
Joined: 07 May 2006 20:35
Location: Eindhoven The Netherlands
Contact:

Postby paul » 24 Jun 2009 17:11

Om nog wat spreekwoordelijke olie op het vuur te gooien:

Een tandradpomp heeft een totaal redement van ongeveer 75%.
De opbrengst van een tandradpomp moet worden uitgedrukt in cm3/omw. Het is verkeerd om te spreken van slagvolume van een tandradpomp, omdat een tandradpomp geen slag maakt. Daarom spreekt men van opbrengst per omwenteling. :wink:
If you must reinvent the wheel, remember that it works best if it is, like, roundish.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 24 Jun 2009 17:33

Knick wrote:
JDMM wrote:Dat begint al weer goed op de vroege morgen: in een blind gat persen..

Jullie hebben gewoon te veel in dat VW boekje ( How to hot-rod your VW) zitten te lezen.
8)
De effectieve opbrengst van een tandradpomp is:

Qe=ne.pi.D.Hk.L.n l/min en daar is niiets aan te veranderen.

Wel kun je natuurlijk een versleten pomp zodanig in orde maken dat de opbrengst 40% hoger wordt, en weer in de buurt komt van een nieuwe.

Jan.


Laat je grijze massa eens even werken.
In plaats van te roepen dat is niet waar en dat kan niet, is het misschien zinvoller om eens na te denken waarom men tot die testresultaten is gekomen en daar is een hele eenvoudige verklaring voor.
Die wordt overigens gegeven als je het betreffende artikel leest.


Over grijze massa gesproken..
Ik zou me maar drulk maken over dat gat na de oliepomp in het derde deel, dat is plaatselijk maar 9 mm, als er ergens wat te halen valt is het daar.
Er is van alles op te voeren, maar geen tandradpomp, die is goed of versleten, dan kan die gerepareerd worden.

Jan.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 24 Jun 2009 17:40

paul wrote:Om nog wat spreekwoordelijke olie op het vuur te gooien:

Een tandradpomp heeft een totaal redement van ongeveer 75%.
De opbrengst van een tandradpomp moet worden uitgedrukt in cm3/omw. Het is verkeerd om te spreken van slagvolume van een tandradpomp, omdat een tandradpomp geen slag maakt. Daarom spreekt men van opbrengst per omwenteling. :wink:


Paul,

We hebben allerlei soorten pompen.
Ik heb het gehad over opbrengst in ml/omw .
En over opbrengst in l/min.
Natuurlijk niet over slagvolume zoals je suggereert.

75% rendement+nog 40%=115%, straks drijft die oliepomp de motor nog aan !

Jan.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 24 Jun 2009 22:05

Petwin wrote:OK OK... zonder te sarren...:)

Jan, ik snap wat je zegt.... Ik vraag me af hoeveel pompen (vooral die ouwetjes van ons) geen voordeel hebben van blueprinting of te wel de passingen/toleranties veel nauwer maken zodat het rendement omhoog gaat.
De pompen af fabriek hebben al een rendement wat (te) laag is. Die theoretische 75% is misschien gemiddeld in de praktijk maar 50%.
Knick's punt dat de flow 0 wordt als je in een blind gat perst is natuurlijk niet helemaal onzin. Bij jouw geforceerde beweging zou dit betekenen dat de druk oneindig hoog wordt. Dat is niet het geval. De redenatie andersom werkt wel als je dmv flowverbetering, het verlies beperkt.

Toch?

Dat een grotere pomp uiteindelijk beter is, zijn we het wel over eens hoor.


Edwin e.a.

De spelingen en passingen van de smeeroliepompen staan in het WSM.
Daar moet de pomp aan voldoen, anders is ie versleten.
Het verkleinen van deze passingen die al akelig klein zijn is voor eigen risico.

Als Porsche destijds een oplossing zou hebben gehad om de opbrengst van de kleine pomp 40% te vergroten hadden ze het zeker niet nagelaten, want er waren/zijn problemen zat mee.

Het rendement van een pomp is de verhouding tussen in-en output, bij een tandradpomp resulteert een slechter rendement niet in een lagere output maar in een hogere input.
Rendement niet te verwarren met "gesleten"of "versleten'.

Het uitlaatgat van een P.oliepomp= 400 mm2,( hoezo blind gat) ,de kanalen verderop zijn 81-90 mm2, bovendien is er nog een overstort tegen te hoge druk.
Als er qua flow iets zou kunnen worden verbeterd zou het in deze kanalen zijn.

Wat mij betreft genoeg hier over.

Jan.
User avatar
Knick
Posts: 548
Joined: 07 May 2006 22:43
Contact:

Postby Knick » 24 Jun 2009 22:40

Voor was het al over. Er zijn keiharde cijfertjes (ook verklaarbaar) en er zijn véél meer in en out's aan het verhaal dan simpelweg een vloeistof volume verplaatsen, maar maar als iemand iets niet wilt weten wil iemand het niet weten.

Return to “Wie weet....?”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests