Vraag van Stefan is weggevallen bij verplaatsen:
Hier volgt de tekst:
de volgende vragen heb ik aan jullie:
wat betekend de lettercombinatie KD op onze motorblokken?
wat is een long blok?
in welk jaar (auto) hoort het nummer 67889 thuis?
groet en dank,
stefan
Motornummer etc
-
- Posts: 656
- Joined: 07 May 2006 20:35
- Location: Eindhoven The Netherlands
- Contact:
Motornummer etc
If you must reinvent the wheel, remember that it works best if it is, like, roundish.
-
- Posts: 656
- Joined: 07 May 2006 20:35
- Location: Eindhoven The Netherlands
- Contact:
Reactie van Petwin:
Hallo Stefan
KD= Kundendienst. Dat is een blok wat een keertje terug geweest is bij Porsche voor een revisie
Long block wordt meestal het draaiend gedeeldte van de motor mee bedoeld incl. cilinders, koppen etc.
Short block, alleen carter met krukas
67889 is een 1600N of te wel een 616/1 (normaal) uit de serie tussen 57 en 59. Heeft dus naar alle waarschijnlijkheid het "goofy oliekoeler ventiel"
www.356a.com
Groet,P
Discussie kan weer verder.
Hallo Stefan
KD= Kundendienst. Dat is een blok wat een keertje terug geweest is bij Porsche voor een revisie
Long block wordt meestal het draaiend gedeeldte van de motor mee bedoeld incl. cilinders, koppen etc.
Short block, alleen carter met krukas
67889 is een 1600N of te wel een 616/1 (normaal) uit de serie tussen 57 en 59. Heeft dus naar alle waarschijnlijkheid het "goofy oliekoeler ventiel"
www.356a.com
Groet,P
Discussie kan weer verder.
If you must reinvent the wheel, remember that it works best if it is, like, roundish.
-
- Posts: 335
- Joined: 28 May 2006 13:31
- Contact:
motornummer etc
hi edwin,
toen ik de vraag over het goofy ventiel stelde en op verzenden drukte, dacht ik bij mezelf: stomme vraag - ga zelf zoeken stefan.
dus heb ik op google de vraag ingeklopt en wat schetst mijn verbazing? kom ik jou tegen in ons forum met prima uitleg/foto's over dit ventiel.
waarom de vraag? een americaan biedt zo een blok uit 1957 aan. redelijk compleet en volgens hem licht met de hand rond te draaien. eigenlijk ben ik op zoek naar een blok uit 1958 (super) om deze dan tot een tafel die dan in mijn woonkamer kan staan te verwerken. in mijn auto zit een blok uit 1962 - dit heeft de toennmalige eigenaar (schuddeboom uit hilversum) erin laten zetten nadat hij op zandvoort het origineele blok heeft opgeblazen. heeft iemand van jullie ook een ervaring met blokken uit de periode 58? is er qua rijden/prestatie een voelbaar verschil met blokken uit de B/C periode?
groet en dank uit het hooge noorden,
stefan
toen ik de vraag over het goofy ventiel stelde en op verzenden drukte, dacht ik bij mezelf: stomme vraag - ga zelf zoeken stefan.
dus heb ik op google de vraag ingeklopt en wat schetst mijn verbazing? kom ik jou tegen in ons forum met prima uitleg/foto's over dit ventiel.
waarom de vraag? een americaan biedt zo een blok uit 1957 aan. redelijk compleet en volgens hem licht met de hand rond te draaien. eigenlijk ben ik op zoek naar een blok uit 1958 (super) om deze dan tot een tafel die dan in mijn woonkamer kan staan te verwerken. in mijn auto zit een blok uit 1962 - dit heeft de toennmalige eigenaar (schuddeboom uit hilversum) erin laten zetten nadat hij op zandvoort het origineele blok heeft opgeblazen. heeft iemand van jullie ook een ervaring met blokken uit de periode 58? is er qua rijden/prestatie een voelbaar verschil met blokken uit de B/C periode?
groet en dank uit het hooge noorden,
stefan
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
-
- Posts: 335
- Joined: 28 May 2006 13:31
- Contact:
motornummer etc
hoi jdmm,
bedankt voor je aanbod. echter zou een compleet super blok uit 1958 de voorkeur genieten. dan kan ik "mijn saloontafel" (indien nodig) in mijn bolletje hijsen. dus, heb je de rest ook erbij?
mag je de houtsoort kiezen.
groet naar het zonnige zuiden.
stefan
bedankt voor je aanbod. echter zou een compleet super blok uit 1958 de voorkeur genieten. dan kan ik "mijn saloontafel" (indien nodig) in mijn bolletje hijsen. dus, heb je de rest ook erbij?
mag je de houtsoort kiezen.
groet naar het zonnige zuiden.
stefan
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
Dat had ik wel, maar toevallig vorige week verkocht.
Het was een compleet '58 1600S blok, gedemonteerd, en de carters behalve deel 3 zijn "los" weggegaan.
Jammer dat ik niet wist dat je dat zoekt, maar ja, de nieuwe eigenaar is er ook blij mee.
De carterhelften, behalve deel 3 dus, zijn overigens praktisch hetzelfde van een 1600-1600S blok en een 616/1-616/2 blok.
Het verschil is een oliegroef in lager 2 en de nummers.
Groet naar het hoge Noorden,
Jan.
Het was een compleet '58 1600S blok, gedemonteerd, en de carters behalve deel 3 zijn "los" weggegaan.
Jammer dat ik niet wist dat je dat zoekt, maar ja, de nieuwe eigenaar is er ook blij mee.
De carterhelften, behalve deel 3 dus, zijn overigens praktisch hetzelfde van een 1600-1600S blok en een 616/1-616/2 blok.
Het verschil is een oliegroef in lager 2 en de nummers.
Groet naar het hoge Noorden,
Jan.
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
De opbrengst van een kleine pomp is 12,53 ml/omw.
De opbrengst van een grote pomp is 22,72 ml/omw.
Dat is dus bijna twee keer zoveel !
Er moet dan aardig wat afgealuminiseerd worden aan dat kleine pompje.
Aluminiseren ( het opbrengen van een laagje alu/chr middels diffusie) zal de opbrengst van een tandradpomp niet verhogen of zelfs juist verkleinen.
De theoretische opbrengst van een tandradpomp/omw. is gelijk aan de som van de inhoud van de tandkuilen in beide wielen. Als daar dan een laagje alu in komt wordt de inhoud dus minder.
Aan de buitenkant langs het huis dan weer wat minder lekverliezen, o.k.
Het beste wat je kunt doen aan iedere gesleten tandradpomp is de axiale speling opheffen door een dunnere pakking of ev. vlakken van het huis.
De tanddrukken in een oliepomp zijn aanzienlijk, kan die alu daar tegen, of schraapt het er af richting net gepolijste krukas ??
Jan.
De opbrengst van een grote pomp is 22,72 ml/omw.
Dat is dus bijna twee keer zoveel !
Er moet dan aardig wat afgealuminiseerd worden aan dat kleine pompje.
Aluminiseren ( het opbrengen van een laagje alu/chr middels diffusie) zal de opbrengst van een tandradpomp niet verhogen of zelfs juist verkleinen.
De theoretische opbrengst van een tandradpomp/omw. is gelijk aan de som van de inhoud van de tandkuilen in beide wielen. Als daar dan een laagje alu in komt wordt de inhoud dus minder.
Aan de buitenkant langs het huis dan weer wat minder lekverliezen, o.k.
Het beste wat je kunt doen aan iedere gesleten tandradpomp is de axiale speling opheffen door een dunnere pakking of ev. vlakken van het huis.
De tanddrukken in een oliepomp zijn aanzienlijk, kan die alu daar tegen, of schraapt het er af richting net gepolijste krukas ??
Jan.
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
Verbeteren van in-en uitlaatflow zal volgens mij niet resulteren in een hogere opbrengst maar in minder vermogensopname.
Bij een tandradpomp hebben we een gedwongen verplaatsing van een niet samendrukbaar medium en wordt de opbrengst bepaald door het toerental , afmetingen en de spelingen.
Als de motor klaar is kom ik de oliedruk meten (stationair).
Jan.
Bij een tandradpomp hebben we een gedwongen verplaatsing van een niet samendrukbaar medium en wordt de opbrengst bepaald door het toerental , afmetingen en de spelingen.
Als de motor klaar is kom ik de oliedruk meten (stationair).
Jan.
-
- Posts: 335
- Joined: 28 May 2006 13:31
- Contact:
motornummer etc
mannen,
bedankt voor de rijkelijke input. heb enig materiaal om na te denken gekregen van jullie. het is best (voor mij althans) verbazend hoeveel know how jullie hebben.
groet uit het hooge noorden,
stefan
bedankt voor de rijkelijke input. heb enig materiaal om na te denken gekregen van jullie. het is best (voor mij althans) verbazend hoeveel know how jullie hebben.
groet uit het hooge noorden,
stefan
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
- Knick
- Posts: 548
- Joined: 07 May 2006 22:43
- Contact:
JDMM wrote:Verbeteren van in-en uitlaatflow zal volgens mij niet resulteren in een hogere opbrengst maar in minder vermogensopname.
Bij een tandradpomp hebben we een gedwongen verplaatsing van een niet samendrukbaar medium en wordt de opbrengst bepaald door het toerental , afmetingen en de spelingen.
Nee. Als je het in een blind gat perst is je flow 0.
Praktijk tests hebben gewoon uitgewezen dat je de flow tot 40% kunt verhogen door deze te optimaliseren.
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
Dat begint al weer goed op de vroege morgen: in een blind gat persen..
Jullie hebben gewoon te veel in dat VW boekje ( How to hot-rod your VW) zitten te lezen.
De effectieve opbrengst van een tandradpomp is:
Qe=ne.pi.D.Hk.L.n l/min en daar is niiets aan te veranderen.
Wel kun je natuurlijk een versleten pomp zodanig in orde maken dat de opbrengst 40% hoger wordt, en weer in de buurt komt van een nieuwe.
Jan.
Jullie hebben gewoon te veel in dat VW boekje ( How to hot-rod your VW) zitten te lezen.
De effectieve opbrengst van een tandradpomp is:
Qe=ne.pi.D.Hk.L.n l/min en daar is niiets aan te veranderen.
Wel kun je natuurlijk een versleten pomp zodanig in orde maken dat de opbrengst 40% hoger wordt, en weer in de buurt komt van een nieuwe.
Jan.
-
- Posts: 656
- Joined: 07 May 2006 20:35
- Location: Eindhoven The Netherlands
- Contact:
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 8 guests