Motornummer etc

Wie weet wie....? Wie weet wat....? Wie weet waar....?
paul
Posts: 656
Joined: 07 May 2006 20:35
Location: Eindhoven The Netherlands
Contact:

Motornummer etc

Postby paul » 17 Jun 2009 19:29

Vraag van Stefan is weggevallen bij verplaatsen: :oops:

Hier volgt de tekst:

de volgende vragen heb ik aan jullie:

wat betekend de lettercombinatie KD op onze motorblokken?
wat is een long blok?
in welk jaar (auto) hoort het nummer 67889 thuis?

groet en dank,

stefan
If you must reinvent the wheel, remember that it works best if it is, like, roundish.
paul
Posts: 656
Joined: 07 May 2006 20:35
Location: Eindhoven The Netherlands
Contact:

Postby paul » 17 Jun 2009 19:30

Reactie van Petwin:

Hallo Stefan

KD= Kundendienst. Dat is een blok wat een keertje terug geweest is bij Porsche voor een revisie
Long block wordt meestal het draaiend gedeeldte van de motor mee bedoeld incl. cilinders, koppen etc.

Short block, alleen carter met krukas

67889 is een 1600N of te wel een 616/1 (normaal) uit de serie tussen 57 en 59. Heeft dus naar alle waarschijnlijkheid het "goofy oliekoeler ventiel"

www.356a.com

Groet,P


Discussie kan weer verder.
If you must reinvent the wheel, remember that it works best if it is, like, roundish.
stefan
Posts: 335
Joined: 28 May 2006 13:31
Contact:

engine

Postby stefan » 18 Jun 2009 20:56

hoi petwin,

merci - je schrijft iets over een "goofey ventiel". wat bedoel je daarmee?

dank

stefan
stefan
Posts: 335
Joined: 28 May 2006 13:31
Contact:

motornummer etc

Postby stefan » 20 Jun 2009 08:05

hi edwin,

toen ik de vraag over het goofy ventiel stelde en op verzenden drukte, dacht ik bij mezelf: stomme vraag - ga zelf zoeken stefan.
dus heb ik op google de vraag ingeklopt en wat schetst mijn verbazing? kom ik jou tegen in ons forum met prima uitleg/foto's over dit ventiel.
waarom de vraag? een americaan biedt zo een blok uit 1957 aan. redelijk compleet en volgens hem licht met de hand rond te draaien. eigenlijk ben ik op zoek naar een blok uit 1958 (super) om deze dan tot een tafel die dan in mijn woonkamer kan staan te verwerken. in mijn auto zit een blok uit 1962 - dit heeft de toennmalige eigenaar (schuddeboom uit hilversum) erin laten zetten nadat hij op zandvoort het origineele blok heeft opgeblazen. heeft iemand van jullie ook een ervaring met blokken uit de periode 58? is er qua rijden/prestatie een voelbaar verschil met blokken uit de B/C periode?

groet en dank uit het hooge noorden,

stefan
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 20 Jun 2009 09:13

Hallo Stefan,

Ik heb een "derde deel" met goofy ventiel over, voor je salontafel.
Zonder motornr., dan kun je je eigen nr. gebruiken.

Groet uit het zonnige zuiden.

Jan.
Image
stefan
Posts: 335
Joined: 28 May 2006 13:31
Contact:

motornummer etc

Postby stefan » 21 Jun 2009 08:58

hoi jdmm,

bedankt voor je aanbod. echter zou een compleet super blok uit 1958 de voorkeur genieten. dan kan ik "mijn saloontafel" (indien nodig) in mijn bolletje hijsen. dus, heb je de rest ook erbij?
mag je de houtsoort kiezen.

groet naar het zonnige zuiden.

stefan
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 21 Jun 2009 16:51

Dat had ik wel, maar toevallig vorige week verkocht.
Het was een compleet '58 1600S blok, gedemonteerd, en de carters behalve deel 3 zijn "los" weggegaan.
Jammer dat ik niet wist dat je dat zoekt, maar ja, de nieuwe eigenaar is er ook blij mee.
De carterhelften, behalve deel 3 dus, zijn overigens praktisch hetzelfde van een 1600-1600S blok en een 616/1-616/2 blok.
Het verschil is een oliegroef in lager 2 en de nummers.

Groet naar het hoge Noorden,

Jan.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 22 Jun 2009 14:12

De opbrengst van een kleine pomp is 12,53 ml/omw.
De opbrengst van een grote pomp is 22,72 ml/omw.
Dat is dus bijna twee keer zoveel !

Er moet dan aardig wat afgealuminiseerd worden aan dat kleine pompje.

Aluminiseren ( het opbrengen van een laagje alu/chr middels diffusie) zal de opbrengst van een tandradpomp niet verhogen of zelfs juist verkleinen.

De theoretische opbrengst van een tandradpomp/omw. is gelijk aan de som van de inhoud van de tandkuilen in beide wielen. Als daar dan een laagje alu in komt wordt de inhoud dus minder.
Aan de buitenkant langs het huis dan weer wat minder lekverliezen, o.k.

Het beste wat je kunt doen aan iedere gesleten tandradpomp is de axiale speling opheffen door een dunnere pakking of ev. vlakken van het huis.

De tanddrukken in een oliepomp zijn aanzienlijk, kan die alu daar tegen, of schraapt het er af richting net gepolijste krukas ??

Jan.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 22 Jun 2009 17:16

Verbeteren van in-en uitlaatflow zal volgens mij niet resulteren in een hogere opbrengst maar in minder vermogensopname.
Bij een tandradpomp hebben we een gedwongen verplaatsing van een niet samendrukbaar medium en wordt de opbrengst bepaald door het toerental , afmetingen en de spelingen.

Als de motor klaar is kom ik de oliedruk meten (stationair).

Jan.
stefan
Posts: 335
Joined: 28 May 2006 13:31
Contact:

motornummer etc

Postby stefan » 23 Jun 2009 18:31

mannen,

bedankt voor de rijkelijke input. heb enig materiaal om na te denken gekregen van jullie. het is best (voor mij althans) verbazend hoeveel know how jullie hebben.

groet uit het hooge noorden,

stefan
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 23 Jun 2009 21:35

In het land der blinden is eenoog koning !

We sturen een beetje warmte naar het Noorden .

Jan.
User avatar
Knick
Posts: 548
Joined: 07 May 2006 22:43
Contact:

Postby Knick » 23 Jun 2009 23:34

JDMM wrote:Verbeteren van in-en uitlaatflow zal volgens mij niet resulteren in een hogere opbrengst maar in minder vermogensopname.
Bij een tandradpomp hebben we een gedwongen verplaatsing van een niet samendrukbaar medium en wordt de opbrengst bepaald door het toerental , afmetingen en de spelingen.


Nee. Als je het in een blind gat perst is je flow 0.
Praktijk tests hebben gewoon uitgewezen dat je de flow tot 40% kunt verhogen door deze te optimaliseren.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 24 Jun 2009 09:57

Dat begint al weer goed op de vroege morgen: in een blind gat persen..

Jullie hebben gewoon te veel in dat VW boekje ( How to hot-rod your VW) zitten te lezen.
8)
De effectieve opbrengst van een tandradpomp is:

Qe=ne.pi.D.Hk.L.n l/min en daar is niiets aan te veranderen.

Wel kun je natuurlijk een versleten pomp zodanig in orde maken dat de opbrengst 40% hoger wordt, en weer in de buurt komt van een nieuwe.

Jan.
paul
Posts: 656
Joined: 07 May 2006 20:35
Location: Eindhoven The Netherlands
Contact:

Postby paul » 24 Jun 2009 10:24

Sorry Jan, Maar om het na te rekenen: Hk staat voor.....?
If you must reinvent the wheel, remember that it works best if it is, like, roundish.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 24 Jun 2009 10:28

Hk is de "kophoogte".

Jan.

Return to “Wie weet....?”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests