klepveren

Wie weet wie....? Wie weet wat....? Wie weet waar....?
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: klepveren

Postby JDMM » 27 Aug 2009 19:53

Mogelijk is dat zo, ik ken die verhalen.
Dan hoeven we naar geen een nr. meer te kijken. :shock:

Het kan ook zijn dat "Heinz" eind '63 op de fabriekszolder bij de Kerst-poets een setje Super P/C's en krukas heeft gevonden en dat ze toen een C auto gemaakt hebben met een 616/12 Superblok er in.

Als de afleverdatum van Stef's auto eind '63 of begin '64 zou zijn en dus een C is qua carosserie, zou het c.c.nr.( Nov.'63) dat ie heeft aan kunnen tonen dat zijn ( 616/12) motor origineel is, althans van die tijd.

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: klepveren

Postby JDMM » 27 Aug 2009 21:33

616/12 motoren in 1963: 706001-707200
Laatste in 07/'63 ??

0706820
ingebouwd in :
BT6 Reutter coupe 123043-125246 of
BT6 Karrmann coupe 212172-214400 of
BT6 Reutter cabrio 157769-158700

Where is Stef when you need him ?

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: klepveren

Postby JDMM » 27 Aug 2009 22:28

Misschien wel !

Volgens mij is dat GOOP. :D
Verkrijgbaar bij de bouwmarkt($ 5 / gallon) en de betere engine rebuilder( $ 40/tube).
Wanneer gebruik je GOOP ? Als je het niet meer weet !
De rechtgeaarde Amerikaan smeert dus GOOP op zijn dak en op zijn keldervloer, maar ook op zijn 356 blok, overal waar het kan gaan lekken.
De lichtbruine kleur is onmiskenbaar !
Gelukkig hebben wij Dirko.

Is dat cil. tapeind nu uit het carter gedraaid ( erg, maar minder erg) of gebroken ? ( Erg, maar meer erg)

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Re: klepveren

Postby stef69 » 28 Aug 2009 09:28

Petwin wrote:Jan je kunt die getallen niet te letterlijk nemen. Bijv. Mijn versnellingsbak staat een datum op van 12/57. Volgens de Kardex is de auto 10/57 aan Hofmann geleverd. Volgens de Reutter papieren hebben zij de auto ook in 10/57 aan Porsche geleverd. Is allemaal niet mogelijk... maar toch... Bak is origineel volgens Kardex.

Ik neem de getallen altijd met een korreltje zout.


wagen is geleverd in april 1963, heb kardex

misschien nr niet helemaal juist (door een restje vuil, ...)

foto : http://www.mijnalbum.nl/Album=XSDW8HVH

en voor wat staat "D" op dit blok?
Stefan
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Re: klepveren

Postby stef69 » 31 Aug 2009 19:24

JDMM wrote:616/12 motoren in 1963: 706001-707200
Laatste in 07/'63 ??

0706820
ingebouwd in :
BT6 Reutter coupe 123043-125246 of
BT6 Karrmann coupe 212172-214400 of
BT6 Reutter cabrio 157769-158700

Where is Stef when you need him ?

Jan.


zit dus juist in die eerste reeks Reutter coupe's

geleverd in 05/'63 kan je dus wel zeggen "één van de laatste"
Stefan
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Re: klepveren

Postby stef69 » 31 Aug 2009 19:26

JDMM wrote:Misschien wel !

Volgens mij is dat GOOP. :D
Verkrijgbaar bij de bouwmarkt($ 5 / gallon) en de betere engine rebuilder( $ 40/tube).
Wanneer gebruik je GOOP ? Als je het niet meer weet !
De rechtgeaarde Amerikaan smeert dus GOOP op zijn dak en op zijn keldervloer, maar ook op zijn 356 blok, overal waar het kan gaan lekken.
De lichtbruine kleur is onmiskenbaar !
Gelukkig hebben wij Dirko.

Is dat cil. tapeind nu uit het carter gedraaid ( erg, maar minder erg) of gebroken ? ( Erg, maar meer erg)

Jan.


tapeind eruit, maar niet gebroken, oef
3 stuks, bij cilinder 2, 3 en 4 allen aan bovenzijde

die bouten (samen met deze in kleppendeksel) vervangen? zijn goed roest, maar zien er goed uit, niet uitgedraaid zoals in ABC
Stefan
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Re: klepveren

Postby stef69 » 22 Sep 2009 15:58

Petwin wrote:Met de huidige benzineprijzen zou je serieus kunnen overwegen zo'n tang te kopen, zijn niet duur.

http://www.motozoom.nl/producten/Kleppe ... 03026.html

Residu...moeilijk te zien van de foto's. Afdichtingskit mag niet nodig zijn. De koperen ringen/pakkingen zijn er om
1) eventuele hoogte verschillen tussen de cilinders te compenseren
2) compressie te beinvloeden


dankzij uitstekende tip van Petwin
en goede vrienden, zondag met deze aan de slag geweest : http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=XLVKKLVR

en heb dus weer geleerd : goed gereedschap maakt helft van het werk
op minder dan 1 uur alles mooi uit elkaar gehaald, gelabeld, ...

tot zover het goede nieuws

minder goede nieuws : klepveren meten allen 48,5 mm onbelast
en volgens WSM voor B moeten deze 47 mm zijn !!!
welke maten staan er in A en B WSM of onderdelenboek?
wat is dit nu weer?

onder de veren liggen ook steeds een aantal stalen ringen, maar deze vallen niet zomaar uit kleppendeksel, door de olie blijven ze kleven rond klepgeleider

verder : de kleppen zijn niet enkel zwart aan onderzijde, maar ook de steel van de uitlaatkleppen zijn PIKzwart tot aan de klepgeleider http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=JMFPFASR, slecht teken?

weer goed nieuws : speling tussen klepsteel en klepgeleider : allemaal binnen de toegelaten tolerantie
Stefan
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: klepveren

Postby JDMM » 22 Sep 2009 20:29

Vrije lengte 47mm zal wel minimaal bedoeld zijn.
Veerkracht bij indrukken tot 41 mm : 28 +/-1,4 kg.
tot 30,1 mm: 92,5 +2,5 of -3,5 kg
Bij gebruikte veren zou een afwijking van 5% toelaatbaar zijn.

Ringen voor afstellen inbouwlengte veren er uithalen met een magneetje gaat makkelijk.

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Re: klepveren

Postby stef69 » 23 Sep 2009 13:00

een magneetje, natuurlijk
dommerik dat ik ben

is perfect gelukt, alle schijfjes komen mooi los na wat friemelen (olie er tussen zuigt deze sterk tegen cilinderkop)

op één plaats zaten er 6 stuks onder
en in onderdelenboek lees is dat er maximaal 24 per wagen zijn??? dus maar 3 per veer

ik hou ze mooi bij elkaar per klep en veer, ooit krijg ik waarschijnlijk wel de goede uitleg wat en hoe
Stefan
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Re: klepveren

Postby stef69 » 04 Oct 2009 18:14

Petwin wrote:...

Nu we toch bij het klepmechanisme zijn.... wat voor nokkenasvolgers zitten er bij jou in? Als het van die dikke koppen zijn van gietijzer dan meteen weg gooien! Ebay kan ook maar je raakt ze waarschijnlijk niet kwijt. (Prone to braking...)

Groet,P


mag ik vragen waarom?

de mijne zie je hier : http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-4TQR6JKK.jpg
en staat 3900 en Ate op (Ate ken ik van vele andere onderdelen, remmen, ...)
ze wegen als ... ja juist gietijzer, zwaar

alternatief is : nr 6 bij http://www.stoddard.com/shop/shopdispla ... alve+Train ?
Stefan
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Re: klepveren

Postby stef69 » 04 Oct 2009 19:13

Petwin wrote:Need hoor Stef, dat zijn hele mooie volgers. Als je acht van zulke hebt, zit je gebakken. Enige wat eventueel nog nodig zou kunnen zijn is het slijpen van het "loopvlak" maar dat is geen dure grap.

Gr,P


op loopvlak zie je in midden wel een lichte ronde krasjes staan
maar als je voelt merk je er niets van
Stefan
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Re: klepveren

Postby stef69 » 05 Oct 2009 12:27

glad zijn ze, maar er is natuurlijk immens verschil tussen glad en GLAD :)
Stefan
User avatar
Knick
Posts: 548
Joined: 07 May 2006 22:43
Contact:

Re: klepveren

Postby Knick » 05 Oct 2009 16:30

Een licht krasje kan geen kwaad. Wat veel erger is zijn vlakke plekken zonder krasjes.

Return to “Wie weet....?”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests