Basics for the 356 novice?

Wie weet wie....? Wie weet wat....? Wie weet waar....?
User avatar
IPF
Posts: 101
Joined: 10 Dec 2009 21:48
Contact:

Basics for the 356 novice?

Postby IPF » 11 Dec 2009 22:50

Hallo,

Speel al tijden met het idee een 356 te kopen, de oer-Porsche wat mij betreft. Heb me recent hier aangemeld en geïntroduceerd.

Specifieke 'eisen' vormen zich gaandeweg, maar ruwweg zoek ik een coupé, in goede mechanische staat en zonder serieuze ro(es)t. Ik ben geen enorme purist of kenner (maar wil géén replica!) en zeker niet op zoek naar een concours-auto. Enig 'patina' hoort erbij. Ik wil er ca. 3000-5000 km per jaar mee rijden.

Heb een en ander gelezen, maar mis een tikje het 'expert-gevoel'. Hoop dat er hier wat mensen rondlopen die dat hebben en willen delen. Zo vraag ik me een aantal dingen af (die ik via de zoekfunctie nog niet 1-2-3 heb getraceerd), o.a.

1. Los van smaak, wat zijn de grote pros/cons van de diverse types (A, B, C)? Ik leun richting (S)C omdat ik de indruk heb dat die relatief geavanceerd zijn en dusdanig veel gebouwd dat onderdelen beter voorhanden zijn. Is dat juist?

2. Zijn er specifieke motoriseringen om te verkiezen dan wel te mijden? NB deze auto hoeft voor mij niet noodzakelijk heel hard te gaan, daar heb ik andere auto's voor. Wel vind ik motorische robuustheid belangrijk.

3. Aangenomen dat ik een redelijke 356 koop, wat moet ik me voorstellen bij de onderhoudsbehoefte en kosten per jaar? Lastige vraag lijkt me, omdat niet alle onderhoud voorspelbaar is, maar wat zijn de typische Achilleshielen, hoe gevoelig zijn ze en hoe lastig om zelf kleine klusjes aan te doen?

4. Wat zijn de belangrijkste punten om op te letten bij aankoop? Sowieso AKK, dat snap ik en ga ik zeker doen. Maar voordien? Ik heb een paar buyers guides en wat ik eruit opmaak is dat m.n. roest een flink gevaar is. Wat nog meer?

5. Welke bronnen (boeken, sites, clubs, individuën, etc.) zijn aan te raden voor verdere verdieping? Wie heeft er (veel) ervaring met dit soort auto's en 'praat' daar graag over?

Alle inzichten van harte welkom, alvast dank!

Groet, Irvin
Horses for courses...
User avatar
IPF
Posts: 101
Joined: 10 Dec 2009 21:48
Contact:

Re: Basics for the 356 novice?

Postby IPF » 12 Dec 2009 00:00

Wow,

Da's in één klap een enorme hoop goeie info! Dank hiervoor.

Superhelder verhaal, om te beginnen over die types e.d. Blij te horen dat de motoren en mechaniek - zeker bij de latere - redelijk robuust is.

Wederom bevestiging van het body-verhaal. Als je 'expert' zegt, bedoel je dat een goeie algemene Porsche-AKK-expert, of iemand die specifiek de 356 goed kent? Is er ergens een lijstje van dat soort figuren per provincie of zo te vinden? Kan me voorstellen dat ze niet het hele land doorreizen.

Wat betreft die boeken e.a. bronnen, specifiek zou ik zoeken naar:

1. een goed algemeen historisch boek met veel info over de verschillende modellen, als naslag en simpelweg om m'n basiskennis te verbreden;

2. wellicht een betrouwbare buyers' guide, hoewel je me overtuigd hebt van het belang van een expert, is natuurlijk stukken beter;

3. uiteindelijk een werkplaatshandboek (voor 't specifieke type dat 't wordt, nu nog onbekend). Niet dat ik een geweldige techneut ben, maar ik wil zeker leren hoe zo'n ding werkt en basisdingen zelf te doen.

Tot slot jouw classificatie van de 356: eens, wat een prachtig model is 't? Ben jij zelf in het gelukkige bezit van zo'n schoonheid?

Dank & groet,
Irvin
User avatar
IPF
Posts: 101
Joined: 10 Dec 2009 21:48
Contact:

Re: Basics for the 356 novice?

Postby IPF » 12 Dec 2009 00:27

Wederom dank, ik ga achter die boeken aan. De eerste PM-meldingen zijn inmiddels binnen en beantwoord :wink: Ciao, Irvin
Horses for courses...
User avatar
Vvoister
Posts: 592
Joined: 15 May 2006 08:11
Contact:

Re: Basics for the 356 novice?

Postby Vvoister » 12 Dec 2009 14:04

Hallo Irvin,

Welkom! Waar je ook echt iets aan hebt is het bezoeken van meetings. Kom gewoon mee en sluit je bij ons aan als we weer eens afspreken met de groep. Je kunt meestal alle verschillende type auto's in het echt zien en vergelijken. In het echt kun je makkelijker de verschillende modellen onderscheiden en zo je eigen keuze maken. Tijdens de meetings wordt er zo veel gepraat over deze auto's en de verschillende ervaringen die iedereen heeft dat je daar op korte termijn veel wijzer van wordt.

Gr,
Erik

P.S.
Even uit nieuwsgierigheid..........wat voor een jaren '80 italiaan heb je nu al in de garage staan?
Erik
Porsche 356 SC
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Re: Basics for the 356 novice?

Postby stef69 » 12 Dec 2009 16:10

IPF wrote:Wederom dank, ik ga achter die boeken aan. De eerste PM-meldingen zijn inmiddels binnen en beantwoord :wink: Ciao, Irvin


belangrijkste boeken staan hier vermeld : http://www.356registry.com/techinfo/research/books.html

trouwens de volledige site is de moeite om te lezen
Stefan
User avatar
IPF
Posts: 101
Joined: 10 Dec 2009 21:48
Contact:

Re: Basics for the 356 novice?

Postby IPF » 12 Dec 2009 17:48

Vvoister wrote:Hallo Irvin,

Welkom! Waar je ook echt iets aan hebt is het bezoeken van meetings. Kom gewoon mee en sluit je bij ons aan als we weer eens afspreken met de groep. Je kunt meestal alle verschillende type auto's in het echt zien en vergelijken. In het echt kun je makkelijker de verschillende modellen onderscheiden en zo je eigen keuze maken. Tijdens de meetings wordt er zo veel gepraat over deze auto's en de verschillende ervaringen die iedereen heeft dat je daar op korte termijn veel wijzer van wordt.

Gr,
Erik

P.S.
Even uit nieuwsgierigheid..........wat voor een jaren '80 italiaan heb je nu al in de garage staan?


Dag Erik,

Wat een alleraardigste reactie. Dat zou ik bijzonder interessant vinden zo'n meeting, maar het was nooit bij me opgekomen dat ik daar zonder 356 recht van verschijnen zou hebben. Des te gastvrijer vind ik je suggestie. Naar ik aanneem staan dergelijke bijeenkomsten hier ergens op de site? Zal er eens naar zoeken.

Iemand anders suggereerde lid te worden van de 356-club (http://www.porsche356club.nl). Ik zie dat dat ook al kan als men de intentie heeft er een aan te schaffen. Is dat iets dat je zou aanbevelen?

Dank & groet,
Irvin

PS Nieuwsgierigheid dient gedoseerd te worden beloond :wink: De '80s Italiaan in de garage gaat onder typenummer 328, de Spider-uitvoering (GTS). Zegt je dat genoeg?
Horses for courses...
User avatar
IPF
Posts: 101
Joined: 10 Dec 2009 21:48
Contact:

Re: Basics for the 356 novice?

Postby IPF » 12 Dec 2009 17:57

stef69 wrote:
IPF wrote:Wederom dank, ik ga achter die boeken aan. De eerste PM-meldingen zijn inmiddels binnen en beantwoord :wink: Ciao, Irvin


belangrijkste boeken staan hier vermeld : http://www.356registry.com/techinfo/research/books.html

trouwens de volledige site is de moeite om te lezen


Stefan,

Dank voor je suggestie. Wat een uitgebreide boekenlijst en site is dat zeg. Inderdaad bijzonder nuttig!

Groet,
Irvin
Horses for courses...
User avatar
Vvoister
Posts: 592
Joined: 15 May 2006 08:11
Contact:

Re: Basics for the 356 novice?

Postby Vvoister » 12 Dec 2009 18:38

het was nooit bij me opgekomen dat ik daar zonder 356 recht van verschijnen zou hebben


Als je zonder 356 niet zou mogen verschijnen zou het altijd een stuk minder druk zijn op de meetings... :lol:
Voor dit jaar is het ver klaar, maar als het nieuwe seizoen aanbreekt zie je de aankondigingen vanzelf de agenda verschijnen.

emand anders suggereerde lid te worden van de 356-club

Verschillende forumleden zijn ook lid. Ikzelf ook. Ook hier kun je deelnemen aan meetings en technische dagen etc. Er is een clubblad wat eens per kwartaal uitkomt. Je kunt ook lid worden van het 356 registry. Zij sturen het clubblad ook naar Europese leden. En dat blad is behoorlijk uitgebreid en rijk gevuld met informatie. Zeer de moeite waard!

De '80s Italiaan in de garage gaat onder typenummer 328, de Spider-uitvoering (GTS). Zegt je dat genoeg?

Say no more! Hele mooie auto! 8) En de kleur............rood? Magnum, had ook een mooie knickname voor je kunnen zijn.
Erik

Porsche 356 SC
User avatar
IPF
Posts: 101
Joined: 10 Dec 2009 21:48
Contact:

Re: Basics for the 356 novice?

Postby IPF » 12 Dec 2009 20:58

Voor dit jaar is het ver klaar, maar als het nieuwe seizoen aanbreekt zie je de aankondigingen vanzelf de agenda verschijnen.


OK, die wacht ik af, ben benieuwd...

Verschillende forumleden zijn ook lid. Ikzelf ook. Ook hier kun je deelnemen aan meetings en technische dagen etc. Er is een clubblad wat eens per kwartaal uitkomt. Je kunt ook lid worden van het 356 registry. Zij sturen het clubblad ook naar Europese leden. En dat blad is behoorlijk uitgebreid en rijk gevuld met informatie. Zeer de moeite waard!


Klinkt goed, ik ga me maar eens aanmelden dan.

Say no more! Hele mooie auto! 8) En de kleur............rood? Magnum, had ook een mooie knickname voor je kunnen zijn.


Tja, dat is zo'n bijna niet te vermijden kleur :wink:

Magnum is een prachtige nick, maar dan voor iemand met een 308 (1975-1985), de voorloper van de 328 (1985-1989). Verschillen zijn subtiel, o.a. een sterkere, 3.2 ltr vs 3.0 motor , andere vóór-onderkant (308 heeft een scherpere 'haaiensnuit') en louvrepanelen, strakker interieur, etc.

Anyhow, kan het Hawaiiaans alter ego niet rechtmatig claimen, dus hou 't bij m'n initialen :wink:
Horses for courses...
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Re: Basics for the 356 novice?

Postby stef69 » 13 Dec 2009 11:56

IPF wrote:
stef69 wrote:
IPF wrote:Wederom dank, ik ga achter die boeken aan. De eerste PM-meldingen zijn inmiddels binnen en beantwoord :wink: Ciao, Irvin


belangrijkste boeken staan hier vermeld : http://www.356registry.com/techinfo/research/books.html

trouwens de volledige site is de moeite om te lezen


Stefan,

Dank voor je suggestie. Wat een uitgebreide boekenlijst en site is dat zeg. Inderdaad bijzonder nuttig!

Groet,
Irvin


bij mij is het ook zo begonnen, nu ongeveer alle daar vermelde boeken
als je verder gaat en eens iets "leuk" wil lezen over 356 en iets wil leren over technische kant, moet je op zoek naar boeken van Harry Pellow, op Ebay, zo een $100 - 150 per stuk, amazon.com heeft er af en toe ook een paar

"secret of the inner circle" heb ik dubbel

de DVD's zijn ook leuk om te hebben maar uit de jaren 60 en "home-made"
Stefan
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Re: Basics for the 356 novice?

Postby stef69 » 13 Dec 2009 13:59

geen C en geen coupe maar toch een mooie wagen die volgs ad in NL staat : http://www.356registry.com/forum/viewtopic.php?t=15961

pas wel op die man zijn eerste bericht en volgt regels van het forum niet
Stefan
User avatar
IPF
Posts: 101
Joined: 10 Dec 2009 21:48
Contact:

Re: Basics for the 356 novice?

Postby IPF » 13 Dec 2009 15:44

stef69 wrote:geen C en geen coupe maar toch een mooie wagen die volgs ad in NL staat : http://www.356registry.com/forum/viewtopic.php?t=15961

pas wel op die man zijn eerste bericht en volgt regels van het forum niet


Prachtige auto. Ziet er zeer gelikt uit! Dank voor de link (en de waarschuwing: die meneer reageert ook nogal gepikeerd wanneer je 'm erop wijst als ik dat goed lees)

Maar is idd geen coupé en - eerlijk is eerlijk - best duur. Of 't in verhouding tot model en kwaliteit redelijk is kan ik niet goed beoordelen nog, maar bij de huidige $-koers (~ € 0,684) is de vraagprijs zo'n € 82,000. Best fors, i.i.g. meer dan ik denk dat noodzakelijk is om een leuke 356 te rijden.

Groet, Irvin
Horses for courses...
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Basics for the 356 novice?

Postby E10 » 13 Dec 2009 17:05

Petwin wrote:
IPF wrote:
Eén goede beslissing heb je al genomen.... je bent op zoek naar de mooiste auto die er is!

Groet, Irvin


Correctie: 2 goeie beslissingen heb je genomen; op zoek naar de mooiste auto EN je hebt je aangemeld op het leukste forum!

Als je meer info wilt over de technische kant kan ik je naast de originele werkplaatshandboek (die idd een must zijn) ook de Elfrink Manual aanbevelen.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/1950-196 ... Literature
User avatar
IPF
Posts: 101
Joined: 10 Dec 2009 21:48
Contact:

Re: Basics for the 356 novice?

Postby IPF » 13 Dec 2009 18:02

Etienne wrote:
Petwin wrote:
IPF wrote:
Eén goede beslissing heb je al genomen.... je bent op zoek naar de mooiste auto die er is!

Groet, Irvin


Correctie: 2 goeie beslissingen heb je genomen; op zoek naar de mooiste auto EN je hebt je aangemeld op het leukste forum!

Als je meer info wilt over de technische kant kan ik je naast de originele werkplaatshandboek (die idd een must zijn) ook de Elfrink Manual aanbevelen.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/1950-196 ... Literature


Van harte eens met beide beslissingen en dank voor de hint, zal eens kijken naar die boeken.
Hoop morgen mijn eerste shipment van amazon.de te ontvangen met de basics according to Petwin... :D
Horses for courses...
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Re: Basics for the 356 novice?

Postby stef69 » 14 Dec 2009 14:17

Etienne wrote:[
Correctie: 2 goeie beslissingen heb je genomen; op zoek naar de mooiste auto EN je hebt je aangemeld op het leukste forum!

Als je meer info wilt over de technische kant kan ik je naast de originele werkplaatshandboek (die idd een must zijn) ook de Elfrink Manual aanbevelen.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/1950-196 ... Literature


die vind ik wel heel duur, ik kocht er verschillende, allemaal in betere staat en voor de helft van dat bedrag
Stefan

Return to “Wie weet....?”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests