US spec?

Wie weet wie....? Wie weet wat....? Wie weet waar....?
User avatar
IPF
Posts: 101
Joined: 10 Dec 2009 21:48
Contact:

US spec?

Postby IPF » 12 Dec 2009 23:44

In een ander topic doet Richard een interessante suggestie:

De keuze in 356's is groot als je aanschaf in het buitenland niet schuwt. Veel van de 356's gingen nieuw naar de USA en worden al jarenlang weer terug verscheept naar de oude wereld. Mede dankzij de dollarkoers.


Dit roept bij mij een vraag op. Van andere automerken weet ik dat ze voor de US met een US-spec versie werken, dan wel dat in de US ingevoerde auto's de laatste decennia worden "gefederalised". Dit behelst allerlei idiote aanpassingen aan bijv. de bumpers, het monteren van katalysatoren, 'knijpen' van de motor (minder vermogen) en aanpassen van de overbrenging en meer opbeurends. Laat ik het zo uitdrukken: van mijn huidige sportauto zou ik géén US-versie willen bezitten.

Heeft iemand enig idee c.q. ervaring hoe dat met 356s uit de US zit? Is daar typisch veel aan verspijkerd? Of waren ze daarvoor te vroeg daar (jaren '50/'60)?Hangt 't af van de waar in de US ze vandaan komen (California, bijv.)? Enig idee over het soort van kosten om iets dergelijks weer ongedaan te krijgen? (m.a.w. hoeveel moet men op een typische US-356 leggen naast transport, verzekering, invoer, etc. om een "Europese" auto te krijgen?
Horses for courses...
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Re: US spec?

Postby stef69 » 13 Dec 2009 11:49

dat is één van de reden bij mijn keuze, een wagen die jaren in US heeft gereden maar toch EU spec's (behalve teller in mijlen die erin zat)
Stefan
Matthijs356
Posts: 505
Joined: 09 Jun 2006 20:06
Location: Maldegem, Belgium
Contact:

Re: US spec?

Postby Matthijs356 » 13 Dec 2009 14:14

Ik sluit me aan bij Edwin (Petwin).

De meeste Amerikaanse auto's zijn plamuurbakken.
Ze zien er mooi uit op foto maar 1 keer je ze voor je hebt staan en je hebt een magneet in de hand vergaat het glimlachen je soms snel.
Ik heb dit jaar zo een 4-tal 356's gekocht waarvan 3 in de US.
Gezien mijn kennis dacht ik telkens de juiste auto gevonden te hebben.
Er was echter 1 356 die flink tegenviel.
Zo zie je maar dat ook wij ons kunnen vergissen.

Wil je een groot bedrag uitgeven aan een 356, dan vind ik het geen verkeerde investering om een paar keer met iemand van ons een dag enkele 356's te gaan bekijken. Zelfs een ticket naar de US zit er voor mij in volgend jaar. Wat is nu 1000 euro als je jezelf een paar 1000 euro kan besparen door de juiste auto te kiezen...

Ik heb momenteel 4 Porsches 356 staan:
- een 1957 A sunroof
- een 1959 B! cabriolet
- een 1962 BT5 karmann hardtop
- een 1964 SC
Van alle modellen 1 dus. Come, see and learn...

Michael
Matthijs356
Posts: 505
Joined: 09 Jun 2006 20:06
Location: Maldegem, Belgium
Contact:

Re: US spec?

Postby Matthijs356 » 13 Dec 2009 14:25

komt eraan...
ben straks even het huis uit, maar er komt een foto aan en een heuse barn find...op 5 km van mijn deur!!!
:D
User avatar
IPF
Posts: 101
Joined: 10 Dec 2009 21:48
Contact:

Re: US spec?

Postby IPF » 13 Dec 2009 15:02

Heren,

Interessante inzichten, dank.

Als ik het goed begrijp vallen de effecten van federalisatie op 356en mee en ook de mate waarin Porsche zichzelf heeft opgelegd om absurde bumpers e.d. te monteren en aan de motor te knoeien (dat is bijv. bij BMW en Ferrari wel een heel anders geweest in het verleden).

Anderzijds maak ik hier ook uit op dat met name de broddelarij in US garagebedrijven én de soms wat typische smaak van Amerikanen wél consequenties kan hebben. En nu snap ik eindelijk ook dat verhaal over magneetjes mee bij het bekijken van auto's... :wink:

Wat mij aan die Amerikanen lastig lijkt is - zoals vaker bij import - ernaar kijken van afstand. Lijkt me dat je een betrouwbare expert ter plekke moet hebben die dat voor je kan doen. Of je vliegt ff heen en weer zoals Michael :wink:

Kortom, de US markt ligt op zich open, maar dan voor mensen met verstand van zaken en connecties ter plekke...
Horses for courses...
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: US spec?

Postby E10 » 13 Dec 2009 16:53

Mijn 356 komt ook uit de VS al heb ik 'm hier gekocht. Plamuur viel gelukkig heel erg mee. Maar de mate van plaatwerk restauratie leverde de spreekwoordelijke tranen op. Ik denk dat ik minstens zoveel tijd kwijt was om vorige herstelwerkzaamheden te fatsoeneren/terugbrengen naar kwaliteit dan met het gebruikelijke plaat-restauratiewerk. Wat verder opviel aan mijn auto was dat de hele binnenkant tot aan de achterzijramen toe volgesmeerd was met polyester. Je gaat dus van het ergste uit want waarom zou iemand dat doen? Gelukkig kwam er voor 99% alleen maar hard, origineel plaatwerk onder uit. Alleen onder de pedalen zaten wat gaatjes. Maar op afstand kun je zoiets dus nooit beoordelen.
User avatar
IPF
Posts: 101
Joined: 10 Dec 2009 21:48
Contact:

Re: US spec?

Postby IPF » 13 Dec 2009 17:16

Etienne wrote:Mijn 356 komt ook uit de VS al heb ik 'm hier gekocht. Plamuur viel gelukkig heel erg mee. Maar de mate van plaatwerk restauratie leverde de spreekwoordelijke tranen op. Ik denk dat ik minstens zoveel tijd kwijt was om vorige herstelwerkzaamheden te fatsoeneren/terugbrengen naar kwaliteit dan met het gebruikelijke plaat-restauratiewerk. Wat verder opviel aan mijn auto was dat de hele binnenkant tot aan de achterzijramen toe volgesmeerd was met polyester. Je gaat dus van het ergste uit want waarom zou iemand dat doen? Gelukkig kwam er voor 99% alleen maar hard, origineel plaatwerk onder uit. Alleen onder de pedalen zaten wat gaatjes. Maar op afstand kun je zoiets dus nooit beoordelen.


Ouch... close shave! Wel weer een goede ervaring om gehoord te hebben. En precies mijn punt over die afstand. Expertise ter plekke is hard nodig.
Horses for courses...
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Re: US spec?

Postby stef69 » 14 Dec 2009 13:55

ook mijn ervaring, bondo all the way

gelukkig bij de mijne niet al te veel, vooral kofferdeksel, voorrand

volgens mij gevolg van te weinig goede en ervaren plaatbewerkers
Stefan

Return to “Wie weet....?”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests