Hardware afwerking E10/Joris

Wie weet wie....? Wie weet wat....? Wie weet waar....?
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Hardware afwerking E10/Joris

Postby E10 » 04 Jan 2010 22:06

Leuke lijst Edwin, maarrre......als dat klopt en Zn9 is 'brüniert' dan zou dat betekenen dat de bouten en schijven voor de torsiestaaf deksels niet blauw (zilver) verzinkt waren maar donker........
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Hardware afwerking E10/Joris

Postby E10 » 04 Jan 2010 22:29

Ik begin het te leren. :o
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Hardware afwerking E10/Joris

Postby Hirth » 05 Jan 2010 19:32

Leuke lijst maar Zn12 zou dus een poeder coat finish zijn? Ik ben over de jaren heen door schade en schande een beetje wijzer geworden en weet dat er maar een manier is om de juiste plating te achterhalen, dit is door chemisch testen. Het onderdelenboek is niet meer dan een zeer grove indicatie.

Fraaie foto E,
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Hardware afwerking E10/Joris

Postby E10 » 05 Jan 2010 22:41

Afgelopen week heb ik met iemand gemaild die tijdens de restauratie van een ongerestaureerde '58-er speedster een hoop aantekeningen gemaakt heeft. Vandaag kreeg ik al wat info, meer data en tekeningen volgen wellicht nog. De foto onderaan de post heb ik hem ook laten zien en hij beaamde dat de afwerking van de bouten en moeren op de foto juist is.

The rear brake line clamps: held on with 20mm bolt, nut side down with the bracket at a 45 deg angle towards the front. All black. Interesting note: transaxle mount cover plates held on with 15mm cheese head screws with flat washer - all bright zinc but painted black.
Cover plate for torsion bar (note says axle but think it might be wrong) held on with Karro 35mm with flat washer under bolt head and under plate - all black.
Trans held to front mounts with black 17 mm nut and wave washer. Ground strap held to body with 15mm Karro and wave washer, all black. Rear trans mounts are 19mm F*H and wave washer, all black.
Front trans mounts are held on to body with black 17mm nuts and LOCK washers + 2 backing plates per side.
Spring plate held on to rear axle with 30mm F*H + wave washer, all black. Bolt head is on outside.
Brake cylinders held on with Verbus 12mm bolt and lock washer all bright zinc. Cylinders 20mm rear and 19mm front.
Parking brake cable held on to backing plate with 14mm RIBE bolt 15mm long with lock washer, all black.
Rear shocks held on with 19mm black bolt with flat 24mm washers inside and outside of shock, all black.
Heater mufflers held on with 10mm bolt (no markings) 20mm long. Clamp and hardware are black.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Hardware afwerking E10/Joris

Postby E10 » 05 Jan 2010 23:10

Petwin wrote:Bouten op de hoop zitten verkeerd om:) Goed gezien!

Die van mij waren echt blauw... Na meerder malen goed gekeken te hebben zijn de mijne zwart.

Dat er verschillende zwart geverfd werden had wellicht meer te maken met beschikbaarheid:) Zou goed kunnen.


Ach, wie weet hoe Fritz te werk ging. Of zijn assistent die de bakken bijvulde. Als er al een waarheid is komen we die niet meer te weten. :cry:
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Hardware afwerking E10/Joris

Postby Hirth » 06 Jan 2010 09:50

E10, zoals eerder in een PM verteld, alles op een A onder de auto is in de regel zwart op enkele uitzonderingen na. Latere autos is een ander verhaal.

Qua origineel hardware, ik heb een fabrikant gevonden die DIN 933 en 931 bouten kan maken met de correcte afmetingen en markings. Helaas is de minimale afname 1000kg a =/- €900 hier is ongetwijfeld nog wel wat aan te doen maar niet voldoende. Zou leuk zijn om wat te laten maken. Maar zelf bij €5 per bout ben je een eeuwigheid bezig je investering terug te verdienen. Enige hoop is hem zo ver te krijgen dat hij een batch wil doen van b.v. 14mm bouten van 1000kg totaal maar met verschillende afmetingen.

ok hier ben ik door schade en schande wijs geworden. Mochten jullie ooit Weber vlotternaalden nodig hebben dan kan je die nog krijgen bij de kleinkinderen van mijn kleinkinderen :?
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Hardware afwerking E10/Joris

Postby E10 » 28 Jan 2011 19:56

Altijd leuk om weer even een oud topic nieuw leven in te blazen.....

Ik ben bezig met de hardware voor de voorwielophanging klaar te maken voor de verzinkboer en ben tegen het volgende aan gelopen (in het onderdelenboek):

Afwerking 4 kroonmoeren spoorstangen: bost.

Afwerking kroonmoer stuurdemper aan stuurhuis arm: phr E

Afwerking 2 kroonmoeren stuurdemper aan beugel: phr

Wie kan mij vertellen wat het verschil is tussen phr en phr E? Volgens mij moeten de kroonmoeren van de stuurdemper aan de beugel blauw verzinkt zijn. Lijkt me logisch dat de andere kant dat dan ook is.
Maar wat is bost.? Zouden de kroonmoeren aan de spoorstangen misschien zwart moeten zijn? (de federringen hiervan zijn ook bost.)
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Hardware afwerking E10/Joris

Postby E10 » 29 Jan 2011 10:33

Ben wat wijzer geworden. Phr staat waarschijnlijk voor phosphate waarbij het volgende onderscheid gemaakt kan worden:

Zinc phosphating results in a non-reflective, light- to medium-gray finish. Manganese phosphating produces a medium- to dark-gray or black finish. Iron phosphating produces a black or dark gray finish similar to manganese phosphating.

Bost. is waarschijnlijk Bostik, de naam van de firma Bostik die hardware afwerking verzorgde en al vanaf 1898 bestaat. Bostik endurion is een finish over gefosfateerde hardware om een nog betere corrosie bescherming te verkrijgen.

Dit zou dus betekenen dat een Phr en Bost afwerking een niet glanzende finish geeft variërend van grijs tot zwart.

Return to “Wie weet....?”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 71 guests