Weer een lid bij

Een forum voor nieuwe leden waar ze zich kunnen voorstellen. Berichtje kan kort zijn.
User avatar
Turbo
Posts: 163
Joined: 19 Jul 2011 15:33
Contact:

Weer een lid bij

Postby Turbo » 21 Jul 2011 20:26

Hoi, Ik ben Bart en een echte porsche freak.

M'n droom is toch altijd wel een 356 op de kop te kunnen tikken, nu ik moet zeggen dat de prijzen van de 356'ers echt wel hoog liggen (blijven mooie beleggingen :wink: )


Nu heb ik deze Porsche 356 BT6 bij Freisinger zien staan op het net -> zie onderstaande lik.
Ziet er op foto nog redelijk uit met de nodige gebruikers sporen.
Is vrij compleet, maar er is wel werk aan.
Vraagprijs is 14000€.
Is dit een redelijke prijs, en wat zou zo een auto nu kosten volledig klaar?
Ik heb namelijk niet echt een idee van de prijzen (onderdelen)


:D http://www.classicdriver.com/uk/find/41 ... ID=1812250

Mvg
Bart
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Weer een lid bij

Postby JDMM » 21 Jul 2011 21:09

welkom bart,

ik zou dit werkhuis laten staan en voor het dubbele een goed rijdende driver kopen .

dan ben je direct aan het rijden en je bent goedkoper uit.

jan.

ivm een cts operatie even geen hoofdletters.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
Bos
Moderator
Posts: 2694
Joined: 28 Feb 2007 13:24
Contact:

Re: Weer een lid bij

Postby Bos » 21 Jul 2011 21:16

Zelden een sector gezien met zoveel valkuilen

Foto's....let ermee op

Edit : welkom by the way
Donckie
Posts: 8
Joined: 02 Apr 2011 07:04
Contact:

Re: Weer een lid bij

Postby Donckie » 22 Jul 2011 10:48

Welkom Bart,

Ik kan de reacties van mijn confraters alleen maar beamen.

Ik zou niet beginnen aan de restauratie van een BT5 coupé met 60PK motor. Dit is zowat het minst waard van alle 356's. Deze is bovendien waarschijnlijk geen matching numbers exemplaar.

Beter een goede driver zoeken voor ong. 35-40k moet lukken, ook in deze tijden... Maar zeker een kenner meenemen, want het is ongelooflijk wat je allemaal tegenkomt...

70k Kan een goede restauratie makkelijk kosten; beter dat je dan met een cabrio basis van 40k start. Het eindresultaat is dan wsl ook ong. 110k waard.

Groet,

Donckie
User avatar
Turbo
Posts: 163
Joined: 19 Jul 2011 15:33
Contact:

Re: Weer een lid bij

Postby Turbo » 22 Jul 2011 21:22

Hoi

Dank allemaal voor de reacties..... jullie zijn hier wel erg snel.

Dus... nog maar wat verder zoeken.. er is geen haast bij :wink:
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Re: Weer een lid bij

Postby stef69 » 09 Oct 2011 09:12

Bart,

welkom, en ik moet bovenstaande bijtreden
ik kocht een 356 die er nog beter uitzag, ook beter was (als ik foto's goed kan zien)
en de kosten lopen inderdaad op + je kan dan ook niet rijden.

vertel ons eerst eens wat je wil,
- zelf gaan herstellen?
- rijden
- ...

dan kunnen we je beter informeren

MVG
Stefan
Stefan
User avatar
marc 356
Posts: 371
Joined: 06 Jan 2011 20:10
Contact:

Re: Weer een lid bij

Postby marc 356 » 12 Oct 2011 20:09

Je kunt natuurlijk blijven zoeken en hopen dat je er een betere vindt .Al is 14000 voor een wrak nog niet teveel , de meeste gaan rond de 17 , zelf heb ik 3 jaar gezocht ( bijna alle dagen op internet). En dan op een vrijdag rond 16.00 uur op ebay een T5 in de buurt van Antwerpen, 10000 euro. Ik ga direct kijken , alle onderdelen zijn er bij .Totdat de verkoper mij zijne zolder laat zien ,een reserve motor ,nieuwe koplampen,pinkers,dichtingen,rubbers,achterlichten,velgen,remschoenen,pompjes,starter,bodemplaat,zetels, 3 radio's en nog vele kleine onderdelen, de man was al een paar jaar aan het kopen om de T5 zelf op teknappen. Alles in de prijs,
ja wie laat da staan, ik dus nie.

marc
(zie project van marc 356à
User avatar
Turbo
Posts: 163
Joined: 19 Jul 2011 15:33
Contact:

Re: Weer een lid bij

Postby Turbo » 15 Jan 2012 20:21

Hoi

Vandaag op de beurs geweest in Maastricht (thema was dit jaar Porsche), en toch weer vele mooie Porsches gezien

Ik kwam deze tegen en wou deze hier toch effe met jullie delen
Je weet natuurlijk niet wat er onderhuids zit ... en de (vraag)prijs is 24900€

http://porsche356cars.com/site1/showcar.php?id=104
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Weer een lid bij

Postby E10 » 17 Jan 2012 11:55

We hebben hier ook naar staan te kijken en we hoopten dat deze niet als 'body gerestaureerd' aangeboden zou worden. Daarvoor was het echt veel te slecht. We hebben het niet gevraagd maar we zouden niet verbaasd zijn als de verkoper inderdaad zou zeggen; Ja hoor, body is recentelijk gedaan, door een professioneel bedrijf, echt kwaliteit. Alleen even af- en opbouwen en rijden...........

Die van mij zag er ook zo uit toen ik 'm kocht. Als je naar mijn project gaat, dan zie je wat er echt gedaan moest worden. (ik was er op voorbereid, dus was geen ramp)
User avatar
Turbo
Posts: 163
Joined: 19 Jul 2011 15:33
Contact:

Re: Weer een lid bij

Postby Turbo » 17 Jan 2012 22:02

Man man....

Niet makkelijk om er eentje te vinden (prijs/ kwaliteit) :?
Prijzen swingen de pan uit vind ik ..... voor wrakken worden echt absurde prijzen gevraagd.

Ik heb zelf al enkele restauratieprojectjes gedaan en kan wel redelijk veel zelf.... maar ik heb nu eenmaal geen gevoel in de onderdeel prijzen van de 356....

Deze staat vandaag ook op mobile.de en is een echte beauty..... maar de prijs :(
Bodem is compleet weg, motor is niet matching, echt wel heel veel laswerk aan (maar dat is niet echt een probleem)

Wat zou een gangbare prijs zijn voor iets dergelijks en wat zouden de kosten zijn aan onderdelen om hem in concourstaat te krijgen

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=1

Mvg
Turbo
User avatar
richard356
Posts: 232
Joined: 22 Aug 2011 11:27
Contact:

Re: Weer een lid bij

Postby richard356 » 17 Jan 2012 22:30

Wat Etienne aangeeft is helemaal waar. Ook mijn 356 zag er redelijk uit maar ligt uiteindelijk (ben nu nog steeds bezig) helemaal uit elkaar met al het laswerk en vervanging van delen. Ik heb veel onderdelen nieuw moeten aanschaffen omdat het overgrote deel er gewoon niet bij zat. Remtrommels bijvoorbeeld zaten er wel op maar waren "leeg" van binnen. Ik kan je zeggen dat ik nu reeds aan onderdelen een kapitaal kwijt ben. Ook is het zo dat als je begint je toch sneller voor vervanging kiest als voor restauratie. Delen zijn of niet meer te gebruiken of tweede hands niet te vinden. Een tip is wel koop een zo kompleet mogelijke 356. Elk onderdeel dat je anders mist kost los een vermogen. Als je echt zoekt kun je natuurlijk ook zelf op zoek in bijvoorbeeld Amerika. Er worden vaak 356 aangeboden op The Samba. Er staat nu weer een aardige op voor 28.000 Dollar. (alleen jammer van de waarde van de Euro??) De kosten van een tripje Amerika valt in het niet als je een redelijke rechtstreeks bij de verkoper kunt halen. Invoeren heb ik vaak zat gedaan en valt reuze mee, ook de kosten hiervoor. Alleen jammer dat de invoerrechten nu hoger zijn. Je opmerking over numbers matching is een utopie. Veel 356 zijn niet numbers matching en zeker de auto's uit Amerika niet. Men vervangt daar eerder plaatwerk dan dat wij dat hier doen. Officieel gaat numbers matching al niet meer op als er een andere deur in gezet is. Alles moet dan kloppen. Maar ja, wie heeft er bij de koop de deur bekleding van de deuren er afgetrokken voor controle van de drie cijfers?? Ik zou zeggen neem je tijd en praat met ervaringsdeskundigen, die kunnen je heeeel veel vertellen :mrgreen: Ga eens kijken bij mensen die nu aan het restaureren zijn, kun je veel van opsteken voor je een 356 gaat kopen.
Last edited by richard356 on 18 Jan 2012 13:42, edited 1 time in total.
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Weer een lid bij

Postby E10 » 18 Jan 2012 10:30

Besef wat je zegt als je een 356 in concours staat wilt brengen. Het verschil tussen een mooie restauratie en concours is minimaal 2x zoveel tijd en zeker anderhalf keer zo duur als je veel zelf kunt doen en anders ook 2x zo duur. Toen ik de mijne kocht wilde ik haar origineeel restaureren. Ik kwam er pas achter wat dat inhield toen ik in contact kwam met enkele mensen op dit forum. En als je eenmaal die weg ingeslagen bent, is er geen weg meer terug. Ik ben ervan overtuigd dat ik nu een rijdende 356 zou hebben als ik niet zo neurotisch zou zijn vwb originaliteit. Plaatwerk is in beide gevallen gelijk. Zolang je geen nieuwe neus nodig hebt is dit goed betaalbaar en als je zelf kunt lassen dan zijn de kosten beperkt. Je moet er hoe dan ook wel op letten hoe het af fabriek gelast werd; waar horen de naden te zitten, waar overlapt het plaatwerk zich etc.

Ik ben het volledig met Richard356 eens dat de auto die je koopt zo compleet mogelijk moet zijn, anders betaal je 'm 2x. Dat is de grote fout die ik gemaakt heb. Mijn auto was niet compleet. Als je kiest voor een mooie restauratie dan kun je volstaan met repro onderdelen. Concours betekent maandenlang zoeken naar een origineel onderdeel en dan dit deel nog restaureren. En dat geldt dus voor alle ontbrekende delen (uiteraard muv rubbers, lagers ed). Heb je wel eens gezocht naar M5 moertjes sleutelmaat 9?

Een voorbeeld; Achter bumperrozet, stoddard prijs $290. Origineel tussen $130 en $180, ongerestaureerd. Restauratie; als je alles zelf doet ca 150 euro aan ontchromen en verchromen. Kun je niet zelf slijpen en polijsten dan komt er zo'n 200-250 euro bij (80 euro per uur...)

Wil je maandenlang bekleders aanschrijven tot je leer/vinyl gevonden hebt met de juiste structuur en kleur? Wil je een stuk van je auto opsturen naar lakfabrikanten totdat iemand de juiste kleur gemengd heeft? Wil je research doen naar dat ene logo die je terug op een onderdeel wil stempelen? WIl je via trial en error onderdelen zwart spuiten totdat je de juiste glansgraad hebt? etc etc.

Ik wil je niet ontmoedigen en je zeker niets afraden. In tegendeel! Ik juich zo'n restauratieverslag alleen maar toe! Maar besef waar je aan begint. Wil je straks een mooie auto, maar niet 100% origineel, koop dan een complete auto met een goede basis (makkelijker gezegd dan gedaan). Een incomplete auto is meestal goedkoper in aanschaf, maar aan het einde ben je toch meer kwijt. Ik zou je aanraden een Wanted Ad op het 356reg te zetten. Het aanbod is groter dan je denkt en meestal is er ook iemand in de buurt die voor je kan kijken. Dat zou ik in ieder geval doen, als ik het nog eens moest doen.

Succes!
User avatar
Turbo
Posts: 163
Joined: 19 Jul 2011 15:33
Contact:

Re: Weer een lid bij

Postby Turbo » 18 Jan 2012 17:25

Bedankt voor jullie feedback heren

Tja het blijft zowiezo een een beetje geluk hebben dat restaureren.
Er zullen altijd wel verrassingen uit de bus vallen.... en hier en daar iets onderbreken

Nu deze laatste wagen, wat zou een realistische prijs zijn voor aankoop ?
En wat zou je nog moeten investeren in onderdelen om hem rijdend te krijgen?


Image Image Image Image Image

Lassen is niet echt een probleem
Lakken en interieur heb ik ook een paar goede adressen voor

Voorkeur voor mij gaat zowiezo naar de eerdere 356'ers (zeg maar tot ± 1960). een C-type met zo een afgeplatte kofferklep vind ik persoonlijk minder mooi.

Zijn er trouwens Belgen hier op het forum met een restauratie bezig?

Mvg
Turbo
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Weer een lid bij

Postby JDMM » 18 Jan 2012 18:31

Turbo,

Afhankelijk van wat je zelf kunt en de uiteindelijke staat die je wilt bereiken : € 40-80 K. ( Driver-staat). Dat is een schatting, anderen kunnen andere bedragen noemen.
Waarde zoals hij daar staat: € 16-18K.
Voor concoursauto is dit werkhuis te ver weg volgens mij, echter, alles is mogelijk.
Ik zou de beste rijdende auto kopen die ik me kon permiteren. :wink:

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
Matthijs356
Posts: 505
Joined: 09 Jun 2006 20:06
Location: Maldegem, Belgium
Contact:

Re: Weer een lid bij

Postby Matthijs356 » 18 Jan 2012 19:42

Jep genoeg Belgen

Ik deel de mening van JDMM.
Best een rijdende auto kopen die iets meer kost maar waar voor je geld.
Restauraties kosten tijd, veel tijd en uiteraard ook geld.

Michael

Return to “Maak je bekend”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests