bekendmaking!

Een forum voor nieuwe leden waar ze zich kunnen voorstellen. Berichtje kan kort zijn.
durneet
Posts: 2
Joined: 18 Jul 2016 21:51
Contact:

bekendmaking!

Postby durneet » 21 Jul 2016 11:19

hallo allemaal, ik ben davy durnez uit lichtervelde west-vl,
geboren in 88 en al altijd liefhebber van de golf 1, in bezit van een paar swallowtails en een 76gti, maar de porsche 356 is toch ook iets die mee bevalt.

daarom dat ik wat info aan het verzamelen ben en kom toch bijna altijd via google hierop uit, dus maar even aangemeld, ik zal hier dus wat rond surfen in mijn vrije tijd,

is er een topic waar er vermeld staat wat en waar op leten bij aankoop??
User avatar
Bos
Moderator
Posts: 2694
Joined: 28 Feb 2007 13:24
Contact:

Re: bekendmaking!

Postby Bos » 21 Jul 2016 18:02

Welkom!

best een deskundige meenemen of indien op afstand een pre purchase inspection laten uitvoeren, of zoals ik, af en toe een gokje wagen ;)

succes!
User avatar
Petwin
Moderator
Posts: 1021
Joined: 21 May 2006 14:14
Location: Netherlands
Contact:

Re: bekendmaking!

Postby Petwin » 22 Jul 2016 07:19

Hi Davy,

Welkom op dit forum!

Er zijn een paar dingen die je voor jezelf op een rijtje zou moeten zetten:
1) Wil je een restauratieproject or een kant en klare auto?
2) Welke Model wil je?
3) Wat wil je uitgeven?
4) Hoe belangrijk is originaliteit voor je?

De waarde van een 356 wordt bepaald door een combinatie van
1) Het model
Een vuistregel is "hoe ouder" hoe kostbaarder. Pre A's (50-55) zijn erg kostbaar aan het worden. Let vooral bij deze auto's op compleetheid en originaliteit. Onderdelen voor deze vroege auto's zijn lastiger te krijgen en dus erg duur. De A-tjes (56-59) zijn erg populair en dus ook wat duurder. Onderdelen zijn minder lastig dan bij de pre A's. De A-tjes worden gesplitst in T1 en T2's. De laatste hebben de "tear drop" achterlichten en hebben een betere stuurinrichting en Zenith Carburateurs (De fijnste) T1's en T2's verschillen verder in details. Veel een kwestie van smaak maar de T1'jes zijn wat leuker, T2'jes praktischer en technisch wat beter. B-tjes zijn een soort tussen model. Ze hebben een vernieuwde koets maar in veel opzichten nog de wat vroegere techniek (bijv. Trommelremmen) B-tjes worden onderverdeeld in T5 en T6'jes en verschillen in uiterlijk, minder in techniek.
De laatste incarnatie was de C. Deze zijn qua techniek het meest gerijpt. Schijfremmen, de beste motoren etc.

Alle modellen zijn er in Coupé en Cabriolet vorm. De laatste zijn kostbaarder. (Vuistregel 50-75% duurder dan Coupé)
Modellen die duurder zijn dan Coupés en Cabrio's : Gedurende de Pre A en A tijd : Speedsters en Convertible D's, Gedurende de B tijd, de Roadsters.

Verder kunnen er zaken zijn die een auto wat meer gewild maken en dus kostbaarder. Open dakjes, Rudge Velgen etc.

Ik laat de Carrera modellen buiten beschouwing. Deze zijn erg kostbaar.

Er zijn verschillende motorvarianten. Gedurende het pre A tijd perk 1100-1500 CC (Laat 55 enkele 1600's) Op uitzonderingen na, zeker na '55, zijn de motoren allemaal 1600cc. Porsche kende vanaf het begin "normaal" en "Super" uitvoeringen. Staar je hier niet blind op. De normaaltjes rijden prima.
Tot midden 53 heeft Porsche 2 delige carters gebruikt. Deze zijn mits origineel Porsche, erg kostbaar.
Tijdens de B-periode heeft Porsche een Super 90 motor gebruikt. (met 90 PK) In originele vorm is deze niet echt soepel te rijden.

2) De conditie van de karosserie.
Alle delen van de karosserie zijn aan elkaar gelast. Dit maakt plaatwerk restauratie een lastige job waar veel tijd en dus geld in gaat zitten. Veel, lees de meeste, z.g. professionals krijgen dit niet echt goed voor elkaar. Een restauratie project van een "goede auto" kan snel oplopen tot 4-500 uur plaat/laswerk. Daarna moet je nog strak zetten en spuiten.

De eerste tip is altijd, koop een complete auto waar alle originele onderdelen nog aan zitten. Of het een resto project is of niet. Een auto in onderdelen kopen kan 2-3 keer duurder uitvallen dan een complete auto kopen.

3) Matching numbers
Zijn de versnellingsbak en motor de originele? Deze zijn genummerd en via een COA of Kardex kun je zien of ze inderdaad bij de auto horen. Matching numbers betekent meestal een premium en is wellicht op langere termijn ook een betere investering. Om te rijden maakt het niets uit. Bakken en motoren kunnen afhankelijk van het model naar believen gewisseld worden. Een A-tje met bijv. een C motor is prima te doen. (technisch zelfs beter) Puristen zullen altijd matching number de voorkeur geven.
Panelen, kleppen, deuren etc., zijn voorzien van de laatste 2 of 3 cijfers van het chassis nummer. Je kunt dus zien of alle delen nog de originele zijn. Dit geld ook voor velgen, motor onderdelen etc etc.

4) De bits and Pieces
Veel onderdelen voor de 356 worden gereproduceerd. Soms komen reproducties aardig in de buurt van de originele delen, maar vaak ook niet. Originele onderdelen zijn meestal veel duurder. Bij veel restauraties worden onderdelen vervangen door repro's. Dit is vaak goedkoper dan de originele restaureren. Dit heeft natuurlijk een invloed op de waarde van de auto.
Boutjes en moertjes op 356 hebben vormen en afmetingen die afwijken van de huidige DIN normen. Een kenner zal dit meteen zien. De auto zal er niet minder om rijden. Originaliteit of niet, wat vind je belangrijk?
De kosten verschillen tussen repro of "fout" en origineel kunnen een restauratie zo maar 50-75% duurder uit laten vallen.
Verder kunnen er nog dingen zijn die waardeverhogend kunnen werken. Is de originele gereedschapset nog bij de auto, de handleiding?

Koopjes bestaan niet
Als een auto (te) goedkoop is, dan zal het waarschijnlijk ook niets zijn. De markt is zeer transparant en nog steeds stijgende. Er zijn veel mensen die een 356 willen hebben. Er zijn ook veel mensen die er niet zo veel verstand van hebben en dus wat minder letten op originaliteit. Dit heeft jammergenoeg tot gevolg dat ook gebakjes voor belachelijke prijzen verkocht worden. Zijn ze het waard? Who knows... de markt spreekt.

De Heilige graal
Er zijn nog steeds auto's die nog nooit gerestaureerd zijn, in een warm en droog klimaat vertoefd hebben en rijdend zijn. Ze zijn met een lantarentje te vinden. Dit kunnen auto's zijn die slechts technisch onderhoud nodig hebben om vervolgens gebruikt te worden. Ze zullen er wat mottig uitzien... maar as they say, "it's only original once". Dit soort auto's stijgen het sterkst.

Tot slot
Het begint bij je budget, wat wil je ongeveer uitgeven?
B-tjes zijn minder duur dan bijv A-tjes maar beter een goede B kopen dan een slechte A

Bossie's advies ter harte nemen... als je een auto wilt bekijken, neem iemand mee die deze auto's kent. Auto's ongezien via het web kopen kan soms goed uitvallen maar levert meestal teleurstelling op. Van een foto kun je een auto in slechts zeer beperkte mate beoordelen.

Anderen kunnen wellicht het bovenstaande nog verder aanvullen.

Verder nog vragen? Shoot!
Every Part a Piece of Art
durneet
Posts: 2
Joined: 18 Jul 2016 21:51
Contact:

Re: bekendmaking!

Postby durneet » 22 Jul 2016 17:21

allright! dit helpt me al een stuk verder, bedankt alvast.
ik had het al gelezen hier dat het chassisnummer terug komt in de deuren en de klep enzo,

ik verkies een projectje omdat ik eigenlijk even veel fun beleef aan het sleutelen dan met het rondtoeren,
User avatar
Petwin
Moderator
Posts: 1021
Joined: 21 May 2006 14:14
Location: Netherlands
Contact:

Re: bekendmaking!

Postby Petwin » 27 Dec 2016 09:57

Al iets gevonden?
Every Part a Piece of Art
User avatar
horsepowerjunkie
Posts: 1613
Joined: 25 Sep 2010 19:34
Location: 2165 BHP
Contact:

Re: bekendmaking!

Postby horsepowerjunkie » 27 Dec 2016 22:11

Hadden we dat toch wel gehoord denk ik dan.
The secret of life is honesty and fair dealing. If you can fake that, you’ve got it made.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.

Return to “Maak je bekend”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests