Project 547/1

User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Project 547/1

Postby Hirth » 31 Aug 2011 19:41

Stef,

De motorbouwer doet dit om alles te checken, de float levels in de carburateurs af te stellen etc. etc. Het is absoluut geen noodzaak. Echter het is prettig om buiten de auto te doen. In het geval van problemen kan je overal makkelijk bij.
Last edited by Hirth on 01 Sep 2011 13:03, edited 1 time in total.
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Re: Project 547/1

Postby stef69 » 31 Aug 2011 19:46

dus : super handig ...
maar je hebt wel een "testbank" nodig en die heeft niet iedereen op het schap staan :(

ik vermoed niet dat het de bedoeling is om uren, ... laten te draaien om te testen (op hoge toerentallen)
gewoon alles inregelen, afstellen en dan de wagen in zodat je direct kan gaan rijden.
Stefan
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Project 547/1

Postby Hirth » 31 Aug 2011 20:21

stef69 wrote:ik vermoed niet dat het de bedoeling is om uren, ... laten te draaien om te testen (op hoge toerentallen)
gewoon alles inregelen, afstellen en dan de wagen in zodat je direct kan gaan rijden.


Inderdaad
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Project 547/1

Postby Hirth » 12 Sep 2011 17:36

Een korte update. Vanwege labor day en het wachten op enkele onderdelen heeft het werk wat stil gelegen. Ik denk dat de foto's redelijk voor zichzelf spreken dus houd het hier even bij. Later deze week hopelijk weer een wat grotere update.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Project 547/1

Postby Hirth » 12 Sep 2011 17:38

meer
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Project 547/1

Postby Hirth » 12 Sep 2011 17:42

Een van de bougiestekkers blijkt kapot te zijn. Moet dus opzoek naar een extra stekker :( De overige stekkers zijn schoongemaakt en van de juiste boots voorzien. Had hier zelf helaas geen tijd voor toen ik in de VS was, anders had ik dit zelf gedaan. Ziet er in combinatie met de nieuwe kapjes en de juiste kabels netjes uit.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Project 547/1

Postby Hirth » 23 Sep 2011 11:29

Inmiddels zit de vaart er lekker in.

De koppen zijn aangekomen. Walt @ Competition Engineering heeft ze voorzien van nieuwe klepgeleiders, enkele klepzittingen en vervolgens gevlakt. Het resultaat is een set koppen die weer als nieuw zijn.

Niet alle zittingen waren aan vervanging toe. De zittingen zijn erg kritisch in een Carrera motor. De afstand van de top van de klep naar het oppervlakte waar het klepdeksel op ligt heeft invloed op de timing. Deze afstand dient tussen de 25,7 en 26,4 mm te liggen en mag tussen de kleppen niet meer dan 0,3mm afwijken. Enkele zittingen waren in het verleden al meerdere malen opnieuw gesneden. Hierdoor kwam de klep te diep in de kop te liggen. Deze zijn dan ook vervangen. Niet geheel verrassend waren dit de uitlaatzittingen.

In combinatie met de nieuwe zittingen zijn ook nieuwe geleiders geplaatst voor de RVS kleppen. De originele ATE in en uitlaatkleppen zijn niet meer te koop. Reeds enkele jaren worden Amerikaanse RVS kleppen in verschillende race Carrera's gebruikt met goede resultaten. Wat goed genoeg is voor een race carrera is zeker goed genoeg voor mij. De NLA status van de originele ATE kleppen speelt hier natuurlijk ook bij mee.

Met al dit voorbereidende werk achter de rug is er begonnen met het opbouwen van de koppen. Er zijn enkele kleine onderdelen gemaakt die ons in staat stellen 911 klepveren te gebruiken. Dit is een oude truc die al jaren in het wereldje wordt toegepast. Het opbouwen zal ik verder bij de foto's toelichten.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Hirth on 23 Sep 2011 19:27, edited 1 time in total.
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Project 547/1

Postby Hirth » 23 Sep 2011 11:48

Zoals bekend worden de kleppen aangedreven door vier individuele nokassen. Elke nokas bezit twee nokken die verwijderbaar zijn. Hetzelfde geldt voor de zogenaamde spiral gear. Deze zit vast middels een zogenaamde "interference fit" aan de cam arbor. Onderstaand enkele foto's van de opbouw van de cam arbors.

Stap 1; Checken van de cam arbors. Deze slijten over het algemeen niet bijzonder. De controle richt zich op de aanwezigheid van mogelijke barstjes (middels magnaflux test) en de staat van de lageropperlaktes, keyways, etc. etc.

Stap 2; Controleren van de spiral gears op barsten en slijtage. Een gear bleek enkele kleine roestpitjes te hebben. Deze is vervangen met een reservonderdeel. Na verhitting zijn de gears op de cam arbors geperst.

Stap 3; Installatie lagers. De lagers slijten over het algemeen weinig. In mijn geval konden de originele lagers op twee uitzonderingen na opnieuw gebruikt worden. Dit is maar goed ook daar de lagers bij Porsche vanuit het oogpunt van "Supporting our Heritage" onbetaalbaar zijn geworden.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Project 547/1

Postby Hirth » 23 Sep 2011 11:58

Stap 4; Installatie van de nokken. De nokken worden middels een pers en Porsche gereedschap P107 en P109 op de cam arbors geperst. Men dient er zorg voor te dragen dat de markeringspuntjes op de nokken de juiste kant op wijzen. Doe je dit niet dan krijgt de nok geen olie daar de passage dan wordt afgesneden.

Als laatste stap worden de speciale bouten met de houtjes geinstalleerd. Deze bouten dienen op de vroege 547 motoren ter aandrijving van de verdelers. Hiernaast zorgt de holle houten staaf dat het volume aan de binnekant van de arbor afneemt. Dis is vergelijkbaar met de houtjes in de stoterstangen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Hirth on 23 Sep 2011 16:08, edited 1 time in total.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Project 547/1

Postby JDMM » 23 Sep 2011 12:24

Bedankt voor de uitgebreide up-date !
Ziet er heel interessant en mooi uit allemaal.

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Project 547/1

Postby Hirth » 23 Sep 2011 15:07

Thanks Jan!

De volgende stap is het installeren van de E en F gears voor de ene kop en de B en C gears voor de andere kop. Streven hier is om de gears op de juiste plek op de tanden te laten "meshen" met een soepele loop en "zero" backlash. Deze loop is duidelijk een kwestie van ervaring en gevoel. Gelukkig heeft Vernon dit gevoel en ook de jarenlange ervaring. Je bereikt de juiste mesh door de gears te spacen met dun plaatjes. Deze zijn verkrijgbaar in verschillende diktes en zijn nog gewoon bij Porsche te koop.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Project 547/1

Postby Hirth » 01 Oct 2011 09:51

Wat verdere foto's. de kop voor de 3-4 cylinder bank is grotendeels klaar. De gears lopen perfect zonder backlash en binding. Bij de andere kop liepen we op tegen een gear aan die niet lekker wou lopen. Een replacement gear is onderweg om dit probleem op te lossen en zou er maandag moeten zijn. Met een beetje geluk kan Vernon ergens volgende week beginnen met de klep timing. Snel meer.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Project 547/1

Postby Hirth » 03 Nov 2011 10:17

Na een maand eindelijk weer een update. Het werk heeft enkele weken stil gelegen daar de krukasbouwer op zich liet wachten. Gelukkig is de krukas, na de nodige druk en drang, nu daadwerkelijk gearriveerd.

Vernon is direct begonnen met het inbouwen van de krukas en het controleren van de backlash tussen de krukas en de koningsas. De eerste meting toonde aan dat er te veel backlash zat tussen de twee assen. Door het verwisselen van de gear voor een gear met een andere afmeting wordt dit bijgesteld. Het resultaat is minder slijtage en een stillere motor.

Naast de krukas is de originele F&S K12S drukgroep ook gereviseerd. Net zoals de krukas is deze nu zowel technisch als cosmetisch weer helemaal perfect. Het is eigenlijk zonde alles in te bouwen, het zijn juweeltjes.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Project 547/1

Postby JDMM » 03 Nov 2011 12:54

Dat ziet er weer prachtig uit Hirth !

Moeten er geen bronzen busjes in de drijfstangen of zit de zuigerpen zoals bij moderne motoren in de drijfstang geperst ? ( Bij sommige motoren zit de zuigerpen ook met enige speling "koud" in de drijfstang.)
Ook valt me op dat de carter deel vlakken niet zijn afgedekt zodat bij het "omvallen" van een drijfstang dit vlak kan beschadigen.

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Project 547/1

Postby Hirth » 03 Nov 2011 17:46

Jan, Dank. Zoals eerder vermeld, alle credit ligt voornamelijk bij Vernon en in het geval van de krukas bij Jim. Ik ben slechts verantwoordelijk voor het detaillen van de case, koppen, carburateurs, hardware, en wat overige onderdelen. Hiernaast zal ik zelf ook het plaatwerk op de motor hangen, passend maken en spuiten.

Wat betreft de bussen, deze moeten nog geïnstalleerd worden. Jim was ze vergeten mee te sturen met de krukas. Ze zouden er nu moeten zijn en zijn ongetwijfeld inmiddels door Vernon geïnstalleerd. Het carter vlak ligt momenteel parallel met de grond, de drijfstangen kunnen dus niet echt omvallen.

Hopelijk snel meer.

Return to “Motor und Kupplung  -  Engine and Clutch”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests