Project 547/1

stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Re: Project 547/1

Postby stef69 » 03 Feb 2011 20:39

inderdaad, heel mooi ook de andere delen, raampjes, ...
Stefan
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Project 547/1

Postby E10 » 06 Feb 2011 09:25

User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Project 547/1

Postby Hirth » 21 Mar 2011 16:03

De laatste weken druk in de weer geweest met mijn motor project. Zoals zo vaak was het weer een proces van een stap voorruit en twee stappen terug.

De donderdag voor de lit show met hulp van mijn vriend Paul C. (bekend van de super technische artikelen in de registry) de nodige maten opgenomen. Paul heeft de originele lapping bars van Jim Werllington overgenomen en deze kwamen goed van pas. Eindoordeel was helaas minder, het carter is licht getordeerd en de middelste "main web" ligt iets hoger dan die aan de pulley en vliegwiel kant (erg apart daar je zou verwachten dat deze na slijtage iets lager zou liggen) Het oordeel van Paul was duidelijk, stuur het carter naar Walt bij Competition Engineering. Walt helaas misgelopen op de swap meet maar de maandag na de meet gesproken. Plan van aanpak is nu:

- carter verhitten en laten afkoelen, zogenaamd "stress releasen" indien op de juiste manier gedaan kan dit proces een hoop van de tordering wegnemen
- Carterhelften voldoende afnemen om tot een perfect passing te komen
- Lijnboren
- Lijnboren gaten voor koningswiel
- Lijnboren gat voor oliepomp
- Eventueel licht vlakken cylinderoppervlakten

Carter komt vandaag aan bij Walt en hij gaat er hopelijk direct mee aan de slag. Cosmetisch is het carter door mij al helemaal nagelopen. Nadat Walt met het carter klaar is, is hij weer zo goed als nieuw.
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Project 547/1

Postby Hirth » 21 Mar 2011 16:09

27.jpg
26.jpg
28.jpg
Foto's
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Project 547/1

Postby Hirth » 22 Mar 2011 08:11

Weet de exacte afwijking niet meer direct maar deze was significant. Ja je stelt alles af met vulschijfes.

Hoop vandaag contact te hebben met Walt om alles verder af te stemmen.
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Project 547/1

Postby Hirth » 17 Apr 2011 13:57

Totdat het slijpwerk van Walt klaar is ligt project 547/1 in wat kalmer vaarwater.

Onderstaand een foto van de Hirth krukas voor het nodige slijpwerk. Voor mij is dit het magische onderdeel van een Carrera. De krukas is opgebouwd uit verschillende delen. Dit alles tot een ongekende precisie. Er zijn maar weinig mensen op deze wereld die de assen kunnen reviseren. Er komt een hoop kennis en aparte apparatuur bij kijken.

Als je goed kijkt zie de de speciale tafel die de wang van de krukas omvat zodat je deze middels een een hydraulische sleutel kan loshalen. De bouten worden zo vastgetrokken dat het lageroppervlakte groeit. Hier moet bij het zetten van de toleranties rekening mee worden gehouden.

Al met al is project 547/1 tot op heden een enorm leerzame ervaring. Het is verbazingwekkend hoe gul de echte Carrera experts zijn in het delen van informatie, een verademing. Mede hierdoor ingegeven heb ik besloten na dit blok mijn volgende Carrera blok samen met een goede vriend te reviseren. Onder zijn supervisie en met de hulp van enkele experts moet dat een mooi project worden. echter tot die tijd moet eerste dit blok af. Hopelijk snel meer.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Project 547/1

Postby Hirth » 12 Jun 2011 09:05

Kleine update.

Het slijpwerk aan het carter valt wat tegen. Hierdoor heeft het project even stil gelegen. Gelukkig had ik afgelopen week een mailtje van Walt met de mededeling dat alles binnen nu en twee weken klaar is.

Ondertussen ben ik druk op zoek geweest naar een extra set "cam arbors" en enkele gears ter vervanging van mindere exemplaren uit mijn motor. Het lijkt er op alsof de motor ooit is vastgelopen wat een impact effect heeft gehad op enkele van de tandwielen. Gelukkig zijn we nu compleet en kan alles richting de chroomboer.... verchromer??? inderdaad. Alle assen zullen ondermaat worden geslepen om vervolgens het lageroppervlakte te "hard chromen". Deze worden dan overmaats geslepen. Op deze manier kan je na een lichte hone de originele lagers gebruiken. Geen slecht idee daar een enkele lagerschaal nu rond de €300 kost bij Porsche. Er gaan twee schalen in een lager en er zitten 8 lagers in de motor (ex de lagers voor de koningsas) maak het sommetje maar. Toch fijn dat Porsche zo "supporting" is als het op onze oude beestjes aankomt. Bij andere merken is dit wel anders.

Hopelijk snel meer.
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Project 547/1

Postby Hirth » 12 Jun 2011 16:24

De zuigers en cylinders zijn inmiddels ook klaar. De originele cylinders zijn voorzien van een nikasil laag en bij Wössner http://www.woessner-kolben.de/ hebben we nieuwe gesmede zuigers laten maken. Deze zijn niet alleen beter dan de oude zuigers maar ook nog eens lichter.
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Project 547/1

Postby Hirth » 25 Jun 2011 20:16

Had vandaag een korte update van Vernon in de mailbox.

Alle shafts zijn schoongemaakt en magnafluxed. Ze zullen nu ondermaat worden geslepen en vervolgens voorzien worden van een hard-chroom laag. Hopelijk is alles over een week of drie weer terug.

Hiernaast zijn de "cam arbors" (de houders van de nokassen) schoongemaakt en opgemeten. De nokassen zijn gereviseerd en klaar voor installatie.

Hopelijk snel meer
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Project 547/1

Postby Hirth » 01 Jul 2011 13:16

Some eye candy :mrgreen:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Project 547/1

Postby Hirth » 01 Jul 2011 17:19

Pet,

Ja dit zijn de zuigers uit Duitsland. Bijna zonde om ze in te bouwen, het zijn juweeltjes. Cylinders zijn origineel en van een Nikasil laag voorzien.
Yldas
Posts: 1
Joined: 24 Oct 2009 18:38
Contact:

Re: Project 547/1

Postby Yldas » 01 Aug 2011 18:21

Hallo Joris,

Wat vroegen onze duitse vrienden voor een setje zuigers ?

Gr.

Michiel
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Re: Project 547/1

Postby stef69 » 01 Aug 2011 18:43

Stefan
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Re: Project 547/1

Postby stef69 » 03 Aug 2011 13:45

Petwin wrote:Stefan,

Joris heeft zijn zuigers op maat laten maken. Daar hangt een ander prijskaartje aan dan een standaard setje van Mahle of JE.

Overigens zijn die Nickies van LN wel setjes om je vingers bij af te likken!


Pet,

wist ik, maar als je ziet dat een goede set "standaard" 2 mille kost ... dan kan je toch al een beetje inschatten wat deze juweeltjes kosten ...
Stefan
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Project 547/1

Postby Hirth » 15 Aug 2011 15:08

Ik was voor de nikasil behandeling en de vier nieuwe zuigers iets meer dan €1000 kwijt. In mijn ogen bijzonder redelijk. Gedaan via een kennis in de VS. Hij heeft een goede relatie met Wössner en krijgt hierdoor wat betere prijzen.

Return to “Motor und Kupplung  -  Engine and Clutch”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests