Project 547/1

User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Project 547/1

Postby Hirth » 18 Aug 2011 16:12

Mijn carter is eindelijk klaar. Heeft een hoop tijd en moeite gekost maar we kunnen nu eindelijk gaan beginnen aan de opbouw van de motor. Onderstaand een overzicht van het werk aan de case:

Diagnose
Inspect & Evaluate 4-Cam Case #KD * P90XXX. ( Case is in very
poor shape. The Main journals are as much as +.20mm oversize X
-.35mm undersize on the same journals. All surfaces have been
welded on and machined off square. Motor mounting
Transmission flange is badly bent & bashed. Oil pump has terrible
crooked inserts. Some inserts that should be 6mm are replaced
with ugly 10mm threads! Countershaft bore is not parallel to
Linebore. Thrust is offset. "Non Matching Cap" Main pins are
all damaged! Bottom mating surfaces of case don't even touch
when mains are torqued. This is one warped case!!! )

Onderstaand een overzicht van de line items op de factuur. Zoals je kan zien was het enorm veel werk om deze case weer als nieuw te maken.

- Weld & Repair Transmission mounting flange.
- Weld & repair oil pump mounting threads and install proper inserts.
- Repair damaged motor mount threads.
- Install Case Savers
- Standard cut Linebore on Four Cam Carrera case
- Create new tooling to repair the C.S. cap and thrust due to the previous bad repairs!
- Weld & Repair damaged countershaft bore
- Repair badly welded galley plug bosses at sump of case.
- R&R Galley plugs and clean 4 cylinder case. ( 2 X Plugs were very loose.)
- Repair or insert damaged 18mm threads at oil pickup boss.
- Extract & Repair damaged Main pin

Grote les is dat je vanaf dag 1 moet zorgen dat alleen de echte specialisten aan je onderdelen werken. In Nederland heb ik voor meer dan €1000 and laswerk laten uitvoeren door een zogenaamde "expert". Uitkomst was een grote bende. Hij heeft letterlijk voor vele €€€ aan schade veroorzaakt. Gelukkig is Walt (Competition Engineering) de absolute top als het op 356 machinewerk aankomt. Door zijn inspanning en kunde is het carter gelukking nu weer als nieuw. Als ik direct contact met hem had opgenomen had ik mijzelf vele €€€ kunnen besparen.

Snel meer....
Last edited by Hirth on 19 Aug 2011 15:38, edited 1 time in total.
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Project 547/1

Postby Hirth » 19 Aug 2011 10:35

Verslag van het werk van afgelopen week:

- Pull out shafts which were plated and ground. All bearing surfaces are +.001".
- Pick through bearing shells and find ones tight in outer bore. Press into honing tool and hone to fit. "A" and "D" gears have best fit both in head and on shaft.
- Pull owner's cam lobes. Clean and polish best 8 lobes.
- Check fit of bushings on cam arbors.
- Check placement of oil plugs in exhaust (auslats) arbor and intake (einlab) arbor. All are correct.
- Take oil pump housings and dye to gold color (color conversion).

Deze week ligt het werk even stil vanwege de vakantie van Vernon. Volgende week gaat hij beginnen met het installeren van de lay shaft en de "A" en "D" gears in het carter. Hopelijk volgen dan ook de nodige fotos.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Project 547/1

Postby JDMM » 19 Aug 2011 13:01

Dat belooft iets te worden , ben benieuwd naar de foto's , maar vooral hebzuchtig en jaloers ! :D

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Project 547/1

Postby Hirth » 20 Aug 2011 09:46

Jan, thanks. Hoop komende week wat leuke foto's te hebben. Het zal nu snel moeten gaan.

De motor voor de cabrio ga ik samen met een vriend doen. Dit zal echter nog wel even duren.
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Project 547/1

Postby Hirth » 24 Aug 2011 14:58

Op verzoek van Jan wat eye candy :D

Zoals in eerdere posts aangegeven heeft Venon tijdens het wachten op het carter de nodige vooruitgang geboekt met de assen. Onderstaand enkele fotos van dit proces.

Stap 1: Visueel inspecteren van de assen
Stap 2: Na schoonmaken van de assen deze magnafluxen
Stap 3: Slijpen naar ondermaat, hard chromen, en vervolgens slijpen naar overmaat
Stap 4: Originele lagers schoonmaken
Stap 5: Lagers met behulp van speciale houder honen naar de juiste ondermaat per as

06-20-11 vernon 002.jpg

06-20-11 vernon 006.jpg

06-21-11 vernon 008.jpg

08-04-2011 vernon 002.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Project 547/1

Postby Hirth » 24 Aug 2011 15:00

Vervolg:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Project 547/1

Postby Hirth » 24 Aug 2011 15:06

Het carter is eindelijk aangekomen bij GK en nu kan het echte werk dan ook gaan beginnen. Zoals je kan zien ziet alles er als nieuw uit. Walt (competition engineering) heeft prachtig werk afgeleverd. Later deze week meer.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Matthijs356
Posts: 505
Joined: 09 Jun 2006 20:06
Location: Maldegem, Belgium
Contact:

Re: Project 547/1

Postby Matthijs356 » 24 Aug 2011 17:16

Respect!!!

:wink:
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Project 547/1

Postby Hirth » 25 Aug 2011 07:33

Dat is lastig te zeggen. Inschatting is 150-200 uur voor het bouwen van de motor. We wachten op dit moment nog op de koppen. Deze liggen bij Walt en zouden elk moment klaar moeten zijn. Als er geen tegenslagen zijn denk ik binnen 4-5 weken op de run in stand.
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Project 547/1

Postby Hirth » 25 Aug 2011 19:17

De A en D tandwielen en de koningsas zijn inmiddels geplaatst en lopen perfect zonder backlash en binding. Wachten is nu op de krukas en dan kan het carter dicht.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
paul
Posts: 656
Joined: 07 May 2006 20:35
Location: Eindhoven The Netherlands
Contact:

Re: Project 547/1

Postby paul » 25 Aug 2011 21:52

Mooi hoor.
Ik ben blij dat we op tijd zijn overgestapt naar de nieuwe server met xxlarge database. :roll:
If you must reinvent the wheel, remember that it works best if it is, like, roundish.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Project 547/1

Postby JDMM » 25 Aug 2011 22:31

paul wrote:Mooi hoor.
Ik ben blij dat we op tijd zijn overgestapt naar de nieuwe server met xxlarge database. :roll:


Voor die paar 100 kiB fotootjes ? Ik heb van de geleerden op de laatste meeting begrepen dat het totale bestand van ons Forum geen moer voorstelt....

Ik vind die foto's machtig interessant Hirth, keep them coming.
Wat een vakmanschap en wat een voorrecht om zo goed te zijn dat je aan dergelijke motoren mag/kunt werken.
Wat is die man op foto 3 eigenlijk aan het doen ? Lijkt er op dat ie een band aan het uitpakken is ?
Goed van die schuilnaam, anders weet natuurlijk straks iedereen dat blok te staan als het klaar is. 8)

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Project 547/1

Postby Hirth » 27 Aug 2011 09:44

Paul, geef maar aan als de hoeveelheid foto's over de scheef gaat. Het leek mij leuk om mensen een beter inzicht te geven in de 4-cam motors. Vandaar dat ik veel foto's heb geplaatst.

Jan, thanks. Wat betreft foto 3. Hier wordt een gear middels magnafluxen gecontroleerd op scheurtjes. Voor meer informatie rondom magnafluxen zie http://en.wikipedia.org/wiki/Magnaflux

Gister met Walt gesproken. Met een beetje geluk zijn de koppen komende week klaar. Hij gaat dit weekend aan de slag met het carter uit 911R #1. Hele uitleg gekregen over 911R en 906 carters, erg interessant.

De carburateurs voor de motor staan nu ook klaar.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Project 547/1

Postby Hirth » 31 Aug 2011 15:22

Alles loopt lekker door. Backlash van de tachdrive is gecontroleerd en goed bevonden. Verdelers zijn gecontroleerd en de laatste onderdelen worden van een vers zinc laagje voorzien. Wachten is nu op de krukas en koppen. Als het goed is zijn die er begin volgende week.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Re: Project 547/1

Postby stef69 » 31 Aug 2011 15:47

Hirth wrote:Dat is lastig te zeggen. Inschatting is 150-200 uur voor het bouwen van de motor. We wachten op dit moment nog op de koppen. Deze liggen bij Walt en zouden elk moment klaar moeten zijn. Als er geen tegenslagen zijn denk ik binnen 4-5 weken op de run in stand.



"run in", hoe belangrijk is dat voor een (gewone 75pk) motor?
voordelen?
nadelen?

wie wat waar?
Stefan

Return to “Motor und Kupplung  -  Engine and Clutch”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests