Motorolie

dk
Posts: 184
Joined: 30 Jun 2006 12:27
Contact:

Postby dk » 04 Feb 2007 12:49

Zijn de voordelen van een full flow filter heel erg groot tov het originele oliefilter? Kan iemand eens een opsomming voor mij maken? Ik rijd niet erg veel met de auto, ca. 2000km per jaar.

En is dit nu nog redelijk makkelijk in te bouwen?
Oftewel zouden jullie ervoor kiezen alsnog zo'n filter in te bouwen?
dk
Posts: 184
Joined: 30 Jun 2006 12:27
Contact:

Postby dk » 04 Feb 2007 13:58

Jan, ook zou ik wel willen weten waarom Valvoline 10W40 Turbo V nu beter is dan bijvoorbeeld 20W50 van Millers? Betere en snellere smering?

Mijn gevoel zegt dat deze olie een stuk dunner is. Gaat de motor dan niet veel meer olie gebruiken?
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 05 Feb 2007 21:02

Over de viscositeit is al het een en ander gezegd hier.
Bij mij gaf 10W40 geen hoger olieverbruik.
De smeerolie van alle gerenommeerde merken zal wel goed zijn.
Kijk op de kan naar de API specificatie.
B.v.: Valvoline Turbo V 10W40 heeft API:SJ/CG-4 en Valvoline Durablend 10W40 heeft API: SL/CF.
Naarmate de 2e letter in de code hoger in het alfabet staat is de olie hoogwaardiger.Dit is ook de reden dat ik nu Durablend ga gebruiken.
Dit is een minerale olie met synthetische toevoegingen (half-syntheet).

Bij het Ahnendorp systeem worden er twee gaten met schroefdraad in het derde deel van je carter gemaakt voor de aansluiting van het filter dat onder het linker achter spatbord komt te zitten. En er wordt een oliekanaal afgeblind.Het oliepompdekel blijft ongemoeid, dus de mech. toerenteller kan worden gebruikt.
Er zijn vergelijkbare systemen waar het oliepompdeksel wordt aangepast om van daar uit de olie naar het filter te leiden, dan hoeft er dus een gat minder in het derde deel worden geboord.
Kosten voor het aanpassen van deel 3,de slangen, het filter en de houder zijn € 175.00. Zelf inbouwen.

Jan.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 25 Feb 2007 21:47

Beste DK,

Ik ben nog benieuwd naar de API spec. van de 20-W50 Millers.

Jan.
dk
Posts: 184
Joined: 30 Jun 2006 12:27
Contact:

Postby dk » 25 Feb 2007 22:13

Jan,

Op de verpakking wordt alleen verwezen naar een datasheet. (2102/1)
Op de site van Millers vond ik dit hieronder.
Kan je hier wat mee? Laat maar even weten wat je ervan vind.

Groet Dennis

Description
* Mineral based engine oil for classic engines.
* High quality solvent refined base oils with latest technology performance additives and shear stable viscosity index improver.

Application
* Use as received for engine lubrication of pre 80 and 'Classic Cars' which were developed on the multigrade oils of their time.

User Benefits
* Incorporates modern additive technology with period viscometrics to provide the optimum lubrication characteristics for engines manufactured in the immediate post war period through to the early 80's.
* Suitable for higher mileage applications where oil consumption is a problem.

Performance Profile
* Millers Classic 20w50 has been used with considerable success in all types of classic engines both on and off the 'track'.
* The modern technology ensures an oil which will meet the 'period' performance requirements along with up-to-date specifications such as:-
ACEA A2-98 B2-98 Volkswagen 501/505
API SJ
Rover RES 22.OL.G4/PD2
MIL-L-46152D Mercedes-Benz 226.5

Viscosity / Typical Characteristics
SAE Viscosity Grade 20w50
Density @ 15oC 0.890

Health and Safety
Health and Safety Data Sheet 2102 applies to this product. When used for the purpose recommended and with due regard to the appropriate Health and Safety Data, the product should cause no concern. If in doubt, consult with Millers Oils Technical Department.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 26 Feb 2007 00:13

Een heel verhaal, maar het enige dat iets zegt is de internationaal aanvaarde API specificatie.
SJ is goed, maar slechter als SL van Durablend.

Jan.
dk
Posts: 184
Joined: 30 Jun 2006 12:27
Contact:

Postby dk » 26 Feb 2007 12:14

Dus conclusie, voor een pas gereviseerd blok toepassen:

Valvoline Durablend 10W40 heeft API: SL/CF

Voor deze topic wist ik eerlijk gezegd niet eens dat de API specificatie verteld met welke kwaliteit olie je te maken hebt.

Bedankt Jan.
User avatar
Vvoister
Posts: 592
Joined: 15 May 2006 08:11
Contact:

Postby Vvoister » 11 Apr 2008 11:09

Ik heb toch nog even een olie vraag. :oops:

Ik heb deze week mijn auto (356 SC) bij Porsche service Kraan gebracht en de olie laten verversen. Zij hebben het blok gevuld met half sythetische motorolie (10 W 40) van Castrol. Nu is mij altijd verteld dat er alleen minerale olie gebruikt mag worden. Volgens Kraan geen probleem. Zij zouden het moeten weten toch? Iemand die mij hier iets meer over kan vertellen?

http://129.35.64.91/bpglis/lubtds.nsf/t ... enDocument
Erik
Porsche 356 SC
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 11 Apr 2008 22:00

Hallo Eric,

Blok gevuld ?? Tot aan het streepje hoop ik ? :oops:

10W40 half synthetische olie is prima voor jouw gereviseerde motor.
Eigenlijk is dat gewoon minerale olie.
Ik gebruik al jaren dezelfde olie maar dan van Valvoline ( Durablend)
In combinatie met iedere moderne olie blijft een Full Flow filter eigenlijk een " must" i.v.m. het vuiloplossend vermogen.
In ieder geval vaak verversen.

Zie ook vorige posts.

Groet,

Jan.

Return to “Motor und Kupplung  -  Engine and Clutch”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests