Synchroniseren Solex carbs

joost
Posts: 197
Joined: 25 Jun 2006 09:17
Contact:

Synchroniseren Solex carbs

Postby joost » 21 May 2009 20:00

Ik heb een vraag over het synchroniseren van de Solex carbs.

Ik heb daar een meter voor die ik op de carburateur plaats. Ik meet bij de linker carburateur bij de voorste kamer een iets hogere waarde in vergelijking tot de achterste kamer van dezelfde carb.

Om het verschil links en rechts op te heffen kun je de stationair schroefjes iets verdraaien.

Hoe kun je de kamers van dezelfde carb syncrhoniseren?
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Postby JDMM » 21 May 2009 20:40

Sommige Solexen hebben tussen de gaskleppen een blokje met stelschroef zitten, waarmee je de stand van de ene gasklep t.o.v. de andere kunt verdraaien, de keren dat ik dat probeerde zat dat schroefje vastgecorrodeerd in het blokje.
Andere Solexen hebben een doorgaande as, dan moet het asje iets getordeerd worden, als het daar tenminste aan ligt.
Vaker zijn de carb. voeten niet vlak ( vlakken) , of het carb. huis is ter plaatse van de gasklep ingeslagen ( honen en overmaats gaskleppen).
En/of er is speling op de gasklepasjes.( busjes en gasklepas )

Jan.
User avatar
Knick
Posts: 548
Joined: 07 May 2006 22:43
Contact:

Postby Knick » 22 May 2009 16:36

In principe hoef je de gaskleppen van een dubbele carburateur met doorgaande as nooit te synchroniseren, correcties kun je uitvoeren d.m.v. de stationaire luchtomloop schroeven. Lukt dat niet dan, zoals Jan al aangeeft, zal er wel een andere oorzaak zijn, vacuümlekkage.
Dat is meteen de reden waarom je een vacuümmeter ook beter meteen bij het oud vuil te zetten. Daar heb je weinig tot niets aan, want je meet alleen de hoeveelheid lucht die boven je carb. in gaat, dus niet al je lekkages. Met andere woorden, alles kan perfect synchroon staan volgens de meter terwijl het ding heel beroerd loopt.
Dus gewoon afstellen zonder meter, op het gehoor tot dat het ding mooi stil ligt en zorgen dat je klepspeling en je ontstekingsafstelling goed zijn. Je carburateurs doe je als allerlaatste.
Lukt dat niet dan zit je voor een flinke carburateur revisie.
joost
Posts: 197
Joined: 25 Jun 2006 09:17
Contact:

Postby joost » 22 May 2009 20:29

Ik heb net nog eens het werkplaats handboek doorgenomen. Daar staat beschreven dat bij verschil in aflezen, je de "throttle shaft" een beetje moet torderen. Dit is wat Jan ook noemde.

Lekkages zitten er niet zover ik weet. Het verschil is ook miniem dus ik denk dat ik het laat zo als het is.

Return to “Motor und Kupplung  -  Engine and Clutch”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests