Page 1 of 1

Dolgedraaid projectje Zenith

Posted: 21 Oct 2018 15:01
by J356D
Het is iedereen vast al wel eens gebeurd. Je doet de routine check onder de motorkap en ziet dat er benzine lekt op de aansluiting van de banjobout bij de carburateur.

Je trekt de bout aan met eventueel wat nieuwe fiberringen ertussen en voila het lekken is opgelost, of worst case scenario je trekt de bout te hard aan en draait de schroefdraad dol in het zachte metaal. ''I had a bad experience''
Bij de zeniths op onze 356's is de schroefdraad door de jaren heen er niet beter op geworden. Ook het ansluitvlak voor de banjobout is door het aandraaien vaak scheefgetrokken, de fibberingen kunnen de spelingsruimte niet meer opvangen om alles lekvrij te maken.

Veel vlees zit er niet aan de benzine aansluiting op een Zenith. De taps toelopende borst op de carburateur laat niet veel ruimte over om draad te tappen. Na veel discussie met JDMM over verschillende soorten inserts waren we na een jaar op een goede permanente oplossing gekomen :lol:

Ik heb een insert van staal met een buitenmaat van M14x1,25 en een originele binnenmaat van M12x1,25 in het desksel gemaakt. De borst op deze insert zorgt voor een goed afdichtingsvlak.

Benzine wordt steeds duurder, laten we zorgen dat het in de motor verbrand wordt en niet daarbuiten.

Re: Dolgedraaid projectje Zenith

Posted: 21 Oct 2018 21:48
by JDMM
Deze mooie oplossing kwam voor hem/haar te laat. :mrgreen:
afbakken..jpg

Re: Dolgedraaid projectje Zenith

Posted: 21 Oct 2018 21:56
by horsepowerjunkie
je moet ook gewoon een brandblussertje in je 356 meenemen, liefst een foamblusser, maar poeder is goedkoper.

ik heb het nog eens uit de eerste hand meegemaakt, zal eens kijken of ik de foto's nog kan vinden.

Re: Dolgedraaid projectje Zenith

Posted: 22 Oct 2018 20:53
by tbt2
mooi!
heb nog een setje zeniths liggen.
vanaf nu weet ik bij wie ik moet zijn. :wink:

Re: Dolgedraaid projectje Zenith

Posted: 23 Oct 2018 02:01
by E10
Eindelijk een goede oplossing! Thanks for sharing!