Dolgedraaid projectje Zenith

J356D
Posts: 109
Joined: 09 Oct 2011 22:20
Contact:

Dolgedraaid projectje Zenith

Postby J356D » 21 Oct 2018 15:01

Het is iedereen vast al wel eens gebeurd. Je doet de routine check onder de motorkap en ziet dat er benzine lekt op de aansluiting van de banjobout bij de carburateur.

Je trekt de bout aan met eventueel wat nieuwe fiberringen ertussen en voila het lekken is opgelost, of worst case scenario je trekt de bout te hard aan en draait de schroefdraad dol in het zachte metaal. ''I had a bad experience''
Bij de zeniths op onze 356's is de schroefdraad door de jaren heen er niet beter op geworden. Ook het ansluitvlak voor de banjobout is door het aandraaien vaak scheefgetrokken, de fibberingen kunnen de spelingsruimte niet meer opvangen om alles lekvrij te maken.

Veel vlees zit er niet aan de benzine aansluiting op een Zenith. De taps toelopende borst op de carburateur laat niet veel ruimte over om draad te tappen. Na veel discussie met JDMM over verschillende soorten inserts waren we na een jaar op een goede permanente oplossing gekomen :lol:

Ik heb een insert van staal met een buitenmaat van M14x1,25 en een originele binnenmaat van M12x1,25 in het desksel gemaakt. De borst op deze insert zorgt voor een goed afdichtingsvlak.

Benzine wordt steeds duurder, laten we zorgen dat het in de motor verbrand wordt en niet daarbuiten.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Dolgedraaid projectje Zenith

Postby JDMM » 21 Oct 2018 21:48

Deze mooie oplossing kwam voor hem/haar te laat. :mrgreen:
afbakken..jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
horsepowerjunkie
Posts: 1613
Joined: 25 Sep 2010 19:34
Location: 2165 BHP
Contact:

Re: Dolgedraaid projectje Zenith

Postby horsepowerjunkie » 21 Oct 2018 21:56

je moet ook gewoon een brandblussertje in je 356 meenemen, liefst een foamblusser, maar poeder is goedkoper.

ik heb het nog eens uit de eerste hand meegemaakt, zal eens kijken of ik de foto's nog kan vinden.
The secret of life is honesty and fair dealing. If you can fake that, you’ve got it made.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
User avatar
tbt2
Posts: 628
Joined: 04 Jan 2015 21:03
Contact:

Re: Dolgedraaid projectje Zenith

Postby tbt2 » 22 Oct 2018 20:53

mooi!
heb nog een setje zeniths liggen.
vanaf nu weet ik bij wie ik moet zijn. :wink:
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Dolgedraaid projectje Zenith

Postby E10 » 23 Oct 2018 02:01

Eindelijk een goede oplossing! Thanks for sharing!

Return to “Heizung und Kraftstof Anlage  -  Heating and Fuel System”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests