Schokbrekers

User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Schokbrekers

Postby Hirth » 01 Feb 2011 22:06

Doel van de restauratie van mijn coupeetje is alles zo origineel mogelijk te houden. Van Tim Goodrich heb ik jaren geleden een set Fichtel & Sachs schokbrekers gekregen. Deze zijn origineel voor vroege A's. Helaas zijn de schocks over de jaren gaan lekken. Kortom, in de huidige staat zijn ze niet te gebruiken. Ik heb met iedereen in de 356 wereld gesproken maar niemand heeft ervaring met het reviseren van deze shocks. Uiteindelijk de gok maar genomen en ze uit elkaar gesneden...... En zo waar eens wat geluk. De shocks lijken a la de Koni's te zijn afgesloten met een schroefdop. Mijn machinist is op dit moment bezig een sleutel te maken zodat we hopelijk de schocks snel kunnen demonteren.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Schokbrekers

Postby Hirth » 02 Feb 2011 08:56

Pet, nee, helaas niet. Ik ben nog aan het zoeken maar denk dat de oplossing wordt ze zelf te maken. Dit is niet zo heel veel werk moet alleen een metalen voorbeeld maken voor de mal.
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Schokbrekers

Postby Hirth » 15 Aug 2011 15:26

Pet,

We zijn er bijna. Had gehoopt ze tijdens mijn laatste trip af te krijgen maar dat is helaas niet gelukt. Ik heb nieuwe keringen laten maken (afwijkende maat) en rubbers voor de ogen gevonden die ik kan aanpassen zodat ze werken.

De shafts hebben wat kleine tekeningen waar ze contact maken met de keringen maar deze zijn met een nagel niet te voelen. Moet ze voorzichtig polijsten. Als dat gedaan is, is het zaak alles weer te monteren en te kijken of ze niet meer lekken.

Jij al een update over je stabilus?
joost
Posts: 197
Joined: 25 Jun 2006 09:17
Contact:

Re: Schokbrekers

Postby joost » 28 Aug 2011 08:28

Ziet er goed uit! Waar heb je ze uiteindelijk laten reviseren? Bij Suspension centre?
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Schokbrekers

Postby Hirth » 28 Aug 2011 10:39

Erg fraai. kan je een idee geven over de kosten? Ben vooral benieuwd naar de Stabilus, heb er nog een zooi liggen.
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Schokbrekers

Postby Hirth » 28 Aug 2011 10:42

Petwin wrote:Ben benieuwd hoe deze verschillen merkbaar zijn tijdens het rijden.


Ga jij met die Speedster rijden dan :mrgreen:
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Schokbrekers

Postby Hirth » 05 Nov 2011 18:30

Pet, vraag. Toen ik enkele weken geleden bij Jim (EASY) was kreeg ik van hem een set gedateerde (58) Koni's. Deze hebben een stelschroef. Ben benieuwd of jou schokbrekers voor de vooras deze ook hebben?

Thanks!
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Schokbrekers

Postby Hirth » 19 Dec 2012 18:21

Zo ben je een jaar verder. Verleden week de volgende stap gezet in dit lange termijn project. Na het demonteren van alle schokbrekers middels het verwijderen van de stofkap en het openen middels gebruik van een special gemaakt stuk gereedschap, heb ik alle interne onderdelen gelabeld, zorgvuldig schoongemaakt en gecontroleerd op slijtage. Gelukkig was alles in goede staat.

Hierna heb ik alle vier de schokbrekers voorzien van nieuwe keringen, de juiste hoeveelheid verse olie en alles weer gemonteerd. Geen lek meer te zien of voelen :D

Uitdaging is nu om alle vier de stofkappen weer vast te lassen en de schokbrekers van nieuwe rubber te voorzien. Voor de rubbers dacht ik een oplossing te hebben maar die werkt helaas niet. Hier zullen we dus iets anders moeten gaan verzinnen. Het einde is bijna inzicht......
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Schokbrekers

Postby E10 » 20 Dec 2012 11:05

Mooi werk! Wat is het probleem met de rubbers?
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Schokbrekers

Postby Hirth » 20 Dec 2012 19:32

E10, de rubbers voor de ogen die je nu kan kopen (Koni en Boge) hebben net de juiste afmetingen voor de ogen van de F&S schokbrekers. Ik dacht een oplossing te hebben meer deze ogen hebben te veel speling. Met een op maat gedraaide bus kan ik dit probleem wel oplossen (niet te zien na montage) maar ik hoop een elegantere oplossing te vinden.

Return to “Vorderachse und Lenkung  -  Front Axle and steering gear”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests