Remmen

User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Remmen

Postby Hirth » 03 Feb 2011 21:35

Voor de liefhebbers nog wat extra fotos. Zoals je kan zien schiet het aardig op, hier en daar zijn er nog wat kleine details die ik moet bijwerken maar die zijn alle relatief eenvoudig.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Hirth on 03 Feb 2011 23:15, edited 1 time in total.
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Remmen

Postby Hirth » 04 Feb 2011 21:53

Pet, heel simpel eigenlijk. Blanke lak met een klein beetje beits om de stang een lichte gele hint te geven.
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Remmen

Postby Hirth » 05 Feb 2011 11:19

Pet, dit zijn altijd lastige onderwerpen. Mijn vriend bij wij mijn auto staat heeft een enorme collectie 356 onderdelen. Dit heeft meerdere voordelen, allereerst als ik ooit iets tekort kom of mijn onderdeel niet in goede staat is kan ik makkelijk een vervangend onderdeel vinden. Daarnaast kan je ook verschillende dezelfde onderdelen naast elkaar leggen om verschillen, finishes etc. te bestuderen.

In het geval van de sway bar heb ik enkele originele gepakt en de finish onder het rubber bestudeerd. Mijn conclusie was dat deze leek op een reguliere clear coat met wat hinten van geel en bruin (waarschijnlijk door de ouderdom). Ik kan dit niet met 100% zekerheid stellen maar dit was mijn conclusie. Ik ben blij met het uiteindelijke resultaat. Wat betreft de laklijm, volgens mij is deze beduidend meer groen/bruin, de bars die ik heb bekeken hadden hier minder van weg.

Wat betreft de ringen, de flits doet ze op koper lijken, zijn gewoon gezwart staal. Vraagje, zijn de ringen die je nu kan kopen qua afmetingen gelijk? Ik heb gewoon al mijn originele opnieuw gezwart maar kan er nog wel een aantal gebruiken.
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Remmen

Postby E10 » 05 Feb 2011 12:29

Hoi Joris,

inderdaad erg fraai allemaal!

Over die sway bar; als je vermoedt dat die geel/bruine tint door de ouderdom komt, waarom heb je dan niet gewoon clear coat erover heen gezet om een heldere finish te krijgen zoals het was toen ze uit de fabriek kwam?

Ringen; mijn ervaring tot nu toe is dat veerringen (din127b) en golfveerringen (din 137b) vroeger een grotere buitendiameter hebben dan de nieuwe. Ik heb een aantal originele weten te behouden die ik gebruik op echt goed zichtbare plaatsen. Op andere plaatsen komen dan nieuwe omdat ik gewoonweg niet genoeg originele meer heb. Daarbij komt nog dat niet alles tegenwoordig zwart gepassiveerd verkrijgbaar is dus een hoop zal ik eerst moeten ontzinken en vervolgens opnieuw moet laten verzinken, maar dan zwart gepassiveerd. Ik denk dat dit voor plate ringen ook geldt. In ieder geval voor de platte ring met facetrand die onder de bout komt waarmee de tankbanden vastgezet worden. Ik heb een originele waarvan de buitendiameter 0.95mm groter is dan de nieuwe. De tweede draai ik dus zelf.
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Remmen

Postby Hirth » 05 Feb 2011 13:05

Misschien is het een leuk idee om met een aantal wat ringetjes te laten maken?

Wat betreft de bar, er zijn drie redenen waarom:

1. Ik kan er niet 100% zeker van zijn dat de fabriek alleen clear gebruikte, misschien was het wel een iets andere coating die toe hij nieuw was ook deze tint had
2. Het toevoegen van wat geel tinten is standaard practice van Tim Goodrich, iemand die ik enorm respecteer en die veel meer originele auto's heeft gezien dan ik
3. Ik vind het mooier zo :mrgreen:

Zoals je ziet een mix van ratio en emotie :D
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Remmen

Postby E10 » 05 Feb 2011 15:24

Mix van emotie en ratio is vaak het mooiste. Verstand en gevoel kunnen best vaak samengaan....

Ringetjes laten maken? Ja, maar hoe ver wil je gaan? Er zitten best veel verschillende maten en types op zo'n 356. Zelfs het M3 veerringetje onder het bolkopje op de remcilinders heeft een andere maat...... :shock:

Return to “Bremsen, Räder und Reifen  -  Brakes, wheels and Tires”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests