Hoofdremcilinder

User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Hoofdremcilinder

Postby E10 » 05 Jun 2013 20:20

Zoals de meesten wel weten streef ik ernaar om mijn auto zo origineel mogelijk te restaureren. Maar daarbij let ik er ook op dat de veiligheid niet in het geding komt. Na enig beraad heb ik besloten om te kiezen voor een gescheiden remsysteem.

De aanpassing is zeer minimaal; aan de leidingen verandert niets. De nieuwe hoofdremcilinder wordt gewoon op de originele positie gemonteerd. Zelfs de stang die het pedaal met de hoofdremcilinder verbindt hoefde in mijn geval niet aangepast te worden. Als je iets minder op de originaliteit let kun je een kunststof VW rijmvloeistofreservoir (met 2 gescheiden kamers) in de kofferruimte monteren en je bent klaar.

IMG_4319.JPG


Aangezien ik deze aanpassing er toch zo origineel mogelijk wilde laten uitzien had ik iets meer werk.
Ik heb de remschakelaar vervangen door een origineel type, dus met tussenschotje en schroefverbinding voor de draden. Helaas zit de remschakelaar schuin naar beneden op de cilinder zoals op de foto te zien is en dat maakt het bevestigen van de draden niet makkelijk. Of beter gezegd; een hel! Over het onderste schroefje heb ik een half uur gedaan. Het bovenste ging iets sneller. (Overigens bleek bij het testen dat ik de draad van het 3e remlicht <oops, nog zo’n aanpassing… :oops: > verkeerd gesoldeerd had waardoor ik het hele proces nog een keer mocht overdoen….)

P5023914.JPG


Ook wilde ik graag de originele aluminium 356A rempotjes gebruiken. Deze werden origineel op de hoofdremcilinder geschroefd. Dat ging bij mij niet ivm met de spoorstangen (deze hoofdremcilinder is langer dan de originele, enkel uitgevoerde). Ik moest ze dus ergens erboven bevestigen en zorgen dat ik een dichte aansluiting kreeg. C&C parts uit Baarlo, die ook de hoofdremcilinder geleverd heft, kwam met een perfecte custom-made oplossing. Door meerdere onderdelen met elkaar te combineren hadden ze een soort adapter gemaakt die in het originele alu potje geschroefd kon worden en waar een ventiel aan zat waar de slang overheen geschoven wordt.

Uiteindelijk heb ik de 2 potjes onder het stuurhuis inspectieluik gehangen. Ik heb een plaat gemaakt waar de 2 potjes invallen. Deze locatie is ook erg makkelijk voor inspectie en bijvullen.

P6034076.JPG


Daarna ontluchten (hoofdremcilinder van te voren op de werkbank ontlucht) en afstellen en alles werkt naar behoren.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Return to “Bremsen, Räder und Reifen  -  Brakes, wheels and Tires”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests