Script

User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Script

Postby E10 » 08 Feb 2012 21:07

Mijn script zag er behoorlijk gehavend uit. Schots en scheef, gouden laag eraf gesleten en een paar pinnetjes afgebroken.

Een script recht buigen is makkelijker gezegd dan gedaan. Als je aan de ene kant iets recht buigt, dan wordt de andere kant van scheef. De truc is om het geheel te fixeren m.u.v. het deel dat je wilt buigen. Beetje bij beetje recht buigen en daarbij de fixatie steeds verplaatsen. Anders wordt het niets. Er gaan dan ook meerdere uren voorbij voordat je het goed hebt. Oefening baart ook hier kunst, want de tweede ging al een stuk sneller.

Voor de pennetjes heb ik een messing stangetje afgedraaid tot de goeie diameter. Bij het afdraaien op de goeie lengte heb ik een puntje laten staan. Op de plaats waar het pinnetje moest komen heb ik een puntje ingeslagen. Zo kon ik het pinnetje al een beetje fixeren wat het solderen iets vergemakkelijkte.

Daarna slijpen en polijsten en naar de goudsmid ermee voor de vergulding.

Tot slot een dun laagje Eastwood Diamond Clear for Bare Metal voor de bescherming.

De eerste foto laat zien dat je een repro script op een kilometer afstand kunt herkennen. De structuur op het horizontale balkje is wel heel erg grof.
P2040961.JPG


IMG_7156.JPG


IMG_7158.JPG


P7140408.JPG


P7140411.JPG


P7140414.JPG


Klaar voor de vergulder:
P7150428.JPG


Terug van de vergulder:
PC170691.JPG


En weer terug waar het hoort:
P2060979.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bos
Moderator
Posts: 2694
Joined: 28 Feb 2007 13:24
Contact:

Re: Script

Postby Bos » 08 Feb 2012 21:10

Nice,

waarom hadden sommige wagens eigenlijk vooraan een script en andere niet? M'n a cab had er blijkbaar geen...
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Script

Postby E10 » 08 Feb 2012 21:18

Hmm, voor zover ik weet zou jouw A gewoon een script gehad moeten hebben. Misschien een wens van de eerste koper?
User avatar
Bos
Moderator
Posts: 2694
Joined: 28 Feb 2007 13:24
Contact:

Re: Script

Postby Bos » 08 Feb 2012 21:22

Had het al eens gevraagd aan de restaurateur en kreeg toen volgend antwoord, maar dacht dat er misschien ondertussen al ergens een nieuwe topic over geweest was :

Front “Porsche” script – I did some research on your question. According to Brett Johnson’s book, most of the speedsters and early roadsters had the front script. Other than that it was hit or miss on the “A” and early “B” cars. So it looks like it would be correct for your car to either have or not have the front script. I pulled out this old picture of the car when it was stripped to bare metal and see no evidence of old script holes so I assume yours never had one.
User avatar
tbt2
Posts: 628
Joined: 04 Jan 2015 21:03
Contact:

Re: Script

Postby tbt2 » 29 Oct 2021 05:25

Zou de mijne ook terug willen vergulden.
Hoe ga je te werk voor het slijpen en polijsten alvorens ik ze binnen breng?
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Script

Postby E10 » 29 Oct 2021 12:46

Ik heb ze op een blokje hout gezet met de pinnetjes in voorgeboorde gaatjes. Vervolgens, afhankelijk van de staat, met steeds fijner schuurpapier schuren/polijsten. Tot slot met een polijstschijf op een boormachine en polijstpasta polijsten.

Return to “Aufbau  -  Body”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests