1/4 windows

User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

1/4 windows

Postby Hirth » 01 Feb 2011 21:51

Afgelopen week mijn ruitjes in elkaar gezet. Zoals met alles zitten hier de nodige haken en ogen aan. Onderstaand enkele tips van mijn kant die hopelijk van pas zullen komen mocht iemand eerdaags hetzelfde project ondernemen.

Demontage:
De sleutel tot een top eindresultaat is de demontage. De ruitjes bestaan uit twee delen. Deze twee delen worden bij elkaar gehouden door twee "beugeltjes" Het probleem is dat door de jaren heen de rubbers hard worden en deze gaan lekken. Het gevolg is dat de schroefjes die de beugeltjes aan het chromen frame vasthouden vaak zwaar verroest zijn. Het is echt van belang dat je indien de schroefjes niet te redden zijn deze zo nauwkeurig mogelijk uitboort. De beugeltjes zijn specifiek voor de ruitjes en zijn niet gemakkelijk uit te wisselen.

Nu is het zo dat NLA en Stoddard een revise setje verkopen met de beugeltjes. Maak niet de fout deze te gebruiken, ze passen niet!!!! Doe er alles aan de originele beugeltjes te behouden. Zodra alles los is, is het verstandig de beugeltjes met een slagstempel te markeren. Zo weet je welk beugeltje op welke plaats zit en bij welk frame horen.

Stap twee is het laten chromen van de frames door een goede chromer. Zorg er voor dat de chromer de randen netjes strak houdt en spaarzaam is met het koperen. Zo niet dan kan je uitkijken naar een middag met de vijl en dremel om alles netjes passend te krijgen.

Montage
Montage is relatief eenvoudig je dient echter wel op de volgende zaken te letten:

1. Er zijn verschillende diktes van de rubber in omloop, zorg dat je de dunne versie koopt dit maakt je leven een stuk eenvoudiger
2. De rubbers dienen op enkele plekken verdunt te worden, gebruik je originele rubber als voorbeeld
3. Probeer je originele schroefjes te gebruiken, is dit niet mogelijk zorg dan dat je schroefjes van de zelfde lengte gebruikt

Na het op maat snijden van de rubbers kan je deze met b.v. WD40 of zeep wat glad maken zodat ze makkelijker in het frame glijden. Schroef alles vast en klaar ben je. Er is op de registry veel te lezen over de restauratie van deze ruitjes, mijn ervaring is dat als je de bovenstaande stappen opvolgt de restauratie niet zo lastig hoeft te zijn als vaak wordt beschreven. Key is wel dat je de oorspronkelijke beugeltjes gebruikt en de dunne rubbers. Doe je dit niet dan is het een hels karwei. Ter illustratie, ik kon helaas niet de oorspronkelijke beugeltjes redden in een van mij ruitjes. Beugeltjes van NLA geprobeerd zonder succes, troep. Originele beugeltjes van een ander ruitjes gepakt en zelfs met deze heb ik tot op heden nog geen 100% passing. Ben er bijna maar zal het aantal uren maar voor mij houden.

Fotos:

1. Frame vers van de chromer
2. Speciaal stukje gereedschap voor het snijden van de rubbers

January 2011 066.JPG
January 2011 077.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: 1/4 windows

Postby Hirth » 01 Feb 2011 21:57

Foto's:

3. Voorbeeld van rubber
4. Eindresultaat

Alles wat nu nog rest is het aanbrengen van de ets op de ruitjes.
January 2011 078.JPG


January 2011 081.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: 1/4 windows

Postby Hirth » 02 Feb 2011 08:59

Ruitjes vergelen vaak en in mijn geval hadden ze ook de nodige krasjes. Voor een driver is dit geen probleem, echter, als alles op de auto als nieuw is misstaat dit gewoon. Ik heb nieuw glas laten maken (deuren en 1/4 windows) en gebruik nieuw glas van Porsche voor voor en achter.
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 1/4 windows

Postby E10 » 03 Feb 2011 19:05

Ik heb inderdaad al de meest afschrikwekkende verhalen gelezen over deze ruitjes. Als je nieuwe schroefjes neemt dan krijg je een mooi mozaiek bij het aandraaien ervan......

Bedankt voor de tips, die ga ik zeker goed kunnen gebruiken.

Je hebt nieuwe ruitjes laten maken. Origineel bestonden deze ruitjes uit 2 lagen van verschillende diktes die op elkaar geplakt werden (ik geloof 1/8 en 1/16 inch dik). Zijn deze diktes nog te krijgen?
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Re: 1/4 windows

Postby stef69 » 03 Feb 2011 20:33

demonteren van één is mij ook gelukt, 2e hou ik voorlopig als vb (om niet te mengen, ...)

rubber met stukje eruit ken ik ook

graag tip wie juiste rubbers te koop aanbied.
Stefan
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: 1/4 windows

Postby Hirth » 22 Mar 2011 20:05

Er ontbrak natuurlijk nog iets in het verhaal, wees gerust, alles is nu in orde :mrgreen:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Return to “Aufbau  -  Body”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests