Hemels

User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Hemels

Postby E10 » 07 Sep 2012 06:05

Afgelopen dagen ben ik bezig geweest met het plaatsen van de hemel. Waarom nu al vraag je je misschien af? Omdat ik helaas geen verwarmde garage heb. De hemel laat zich bij hogere temperaturen makkelijker rekken en positioneren en de lijm kan ik onder de 15 graden niet gebruiken. Er zijn genoeg klusjes die ik wel kan doen in de winter, maar dit dus niet. Vandaar.



Ik had al het e.e.a. voorbereid:



-Alle randen met stof beplakt. Origineel was deze stof bedoeld als lijmhechtings-strip. Maar met de betere lijmen van tegenwoordig is dit niet meer echt nodig. Tegenwoordig wordt het gedaan uit oogpunt van originaliteit maar belangrijker, ook om te voorkomen dat de bodykleur door de gaatjes in de hemel zichtbaar wordt. De perforaties in de originele hemel waren niet door en door. Bij de nieuwe hemels helaas wel.

P7171788.JPG


P7211823.JPG




-Firewall bekleedt met apenhaar zodat de garnish rail goed klem komt te zitten tussen B-stijl en firewall.



-Schroefjes ingedraaid voor de achterraampjes scharnieren, jashangers, zonnekleppen en spiegel. Dan hoef ik straks alleen maar een kruiselingse snee te maken over de kop van de schroef en zit ik meteen goed.

P9032103.JPG




-Midden van voor- en achterraam en schuifdakgat gemarkeerd. Tevens midden van hemel zelf gemarkeerd. Maak evt markeringen altijd met potlood. Pen gaat na verloop van tijd doorbloeden.



- Mijn vrouw heeft de hemel gestreken om alle vouwen en plooien van de opslag eruit te halen.



Benodigdheden:



- 100+ klemmen

- Lijm: Nieuwe lijmspray van Wurth. Deze droogt volledig transparant op en heeft een hoge temperatuursbestendigheid

- Kleine kwastjes.

- Scharen en een stanleymes

- Latex handschoenen

- Veel geduld en zelfvertrouwen……





Ik ben begonnen met het vastklemmen van de achterkant omdat daar de 2 aangenaaide stukken zitten die over de C-stijlen moeten komen. Deze moeten op de goede plek komen. Ook de naad moet op de juiste positie komen en dan uiteraard links en rechts hetzelfde. Vervolgens heb ik de voorkant vastgezet. Toen bleek al dat ik voor maar net genoeg had als ik de naden achter correct wil hebben. Het verschuiven van de naad naar boven geeft voor meer speling maar dat wilde ik niet. De naad moet komen waar ik ‘m bij originele interieurs ook gezien heb.

Daarna de zijkanten vastgezet. De tweede stap is dan rondom alles lekker strak aantrekken en zorgen dat er nergens plooien en rimpels zitten.

P9032104.JPG




Toen alles lekker strak zat heb ik met een statief een hardboard plaat omhoog geschoven op de plaats waar het gat voor het schuifdak zit. De plaat heb ik iets kleiner gemaakt dan het gat zodat ik de hemel iets hoger kan drukken zodat er nog meer spanning op de hemel komt. Inmiddels waren er zo’n 3 uur voorbij.

P9032108.JPG




Ik heb toen besloten om te beginnen met het gat voor het zonnedak om dan vanaf het midden verder te kunnen werken. Ik heb de omtrek van het gat overgenomen op de achterkant van de hemel die nog steeds strak gespannen tegen het gat zat. 3 cm van deze omtrek heb ik een tweede rechthoek getekend en vervolgens de plaat laten zakken. Nu werd het spannend: De eerste knipjes in de nieuwe hemel! En dan meteen een heel gat!! Dan komt dat zelfvertrouwen dus om de hoek kijken.



Afijn, gat geknipt en hemel geplakt met de eerste getekende rand als referentie. De hemel zat nu als voorheen maar gelijmt in het gat i.p.v. gespannen tegen het gat.

P9032113.JPG




Toen heb ik de bovenkant van de voor- en achterraam gedaan; rand aftekenen, lijmen en vastklemmen. Dag 1 was voorbij.



Dag 2 heb ik gebruikt om de hemel om de zijkanten bij de deuren en de bovenkant van de achterraampjes te lijmen. Ik heb het nergens gelezen maar het leek me slim om voor het lijmen de jashangers al vast te schroeven. Er staat redelijk veel spanning op de hemel daar en ik was bang dat ik plooien in de hemel zou trekken als ik de jashangers er naderhand in zou schroeven. Nu kon ik vanaf de hanger verder alles strak trekken en over het resultaat daarvan ben ik zeer tevreden.

P9042123.JPG




Dag 3 was een moeilijke. Het deel tussen de zijraampjes en de achterruit. De hemel gaat daar om het zijraampje heen naar voren en tegelijkertijd naar achteren en naar beneden. Er is een overvloed aan materiaal waardoor je snel het overzicht dreigt te verliezen. Ik heb lang nagedacht waar ik de hemel vast moest lijmen tussen zijraam en achterruit. Met de sierlijst erbij en een hoop klemmen heb ik besloten de hemel op het stuk metaal vast te zetten waar de sierlijst op komt te rusten. Maar dan wel iets verder naar beneden dan de bovenkant van de lijst. Op deze manier trekt/houdt de sierlijst de hemel strak. Lijm je het te hoog vast dan ontstaat er speling tussen sierlijst en hemel op de C-stijl. Ik heb de hemel vastgeklemd met vulhoutjes die ik geklemd heb tussen de rail voor het vinyl/lederen zijpaneel en de hemel die tegen de body aan zit. (ik geloof dat bij een B/C deze rail niet helemaal tot achter doorloopt dus die moeten iets anders verzinnen…..)

P9052130.JPG




Als dat dan vastzit dan kan de hemel tegen de firewall aan gelijmd worden. Hiervoor geldt dat je het niet te ver naar het midden moet vastzetten want dan krijg je het firewall paneel niet meer tot achter. Te ver naar buiten lijmen betekent echter dat de hemel niet lekker strak staat naast het paneel. Het beste is daar te lijmen waar de rand van het paneel komt.

P9052132.JPG




Dag 4 was voor de A-stijlen. Op de A-stijl wordt een los stuk hemel geplakt waarvan de bovenste rand naar binnen omgevouwen is. Daarvan denk je eerst; makkie. Schijn bedriegt. Op welke hoogte begint dit losse stuk? Tot hoever loopt de hemel door vanaf de stijl naar het midden tussen banaan en raam? Waar ga ik knippen? Gaatjes moeten mooi evenwijdig lopen met de stijl en met het stuk hemel boven het losse stuk. En links en rechts moet gelijk zijn. Erg lastig en dus heb ik me voor het eerst verknipt…..Ik kon het controleren met de banaan die al bekleedt is. Ik had ergens te ver door geknipt waardoor de knip verder kwam dan de banaan. Gelukkig had ik genoeg vinyl over om een nieuw stuk te snijden.

Eerst beide kanten vastgeklemd, hier en daar nog een beetje met apenhaar opgevuld omdat de sunroof slangen rare afdrukken maakte in de ‘hemel’ en toen ik zeker was dat alles klopte, vastgelijmd. 3 uur werk.



En dat is waar ik nu ben. Overtollig materiaal van de A-stijlen moet ik nog wegknippen.

Ik moet de B-stijl nog en het stuk onder de zij-raampjes. Maar ik heb een foto gevonden waarop te zien is dat er apenhaar zit onder het onderste deel van de ‘hemel’ op de B-stijl. Daar moet ik natuurlijk eerst meer over weten voordat ik verder ga.



Aantal uren tot nu toe (zonder voorbereiding): 21



To be continued......
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Matthijs356
Posts: 505
Joined: 09 Jun 2006 20:06
Location: Maldegem, Belgium
Contact:

Re: Hemels

Postby Matthijs356 » 07 Sep 2012 07:03

Top!
Uren geduld moet je hebben en het schuifdak maakt het extra moeilijk, ik kan het weten...
:D
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Hemels

Postby JDMM » 07 Sep 2012 09:44

Dat ziet er weer gelikt uit E10 !

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
Richard
Moderator
Posts: 1499
Joined: 08 May 2006 11:57
Contact:

Re: Hemels

Postby Richard » 07 Sep 2012 13:03

Mooi hoor! Jaloers ook want een onverlaat én tevens vorige eigenaar van mijn gammele B heeft ooit het hemeltje zwart gespoten :shock: Waarschijnlijk om vlekken te maskeren.
Richard

'63 356B
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Hemels

Postby JDMM » 07 Sep 2012 15:43

Richard wrote:Mooi hoor! Jaloers ook want een onverlaat én tevens vorige eigenaar van mijn gammele B heeft ooit het hemeltje zwart gespoten :shock: Waarschijnlijk om vlekken te maskeren.


Wat voor vlekken ? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
Richard
Moderator
Posts: 1499
Joined: 08 May 2006 11:57
Contact:

Re: Hemels

Postby Richard » 07 Sep 2012 16:08

Richard



'63 356B
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Hemels

Postby E10 » 07 Sep 2012 17:06

Jullie zijn toch niet mijn kwaliteitspost aan het ruïneren? :shock:
User avatar
Richard
Moderator
Posts: 1499
Joined: 08 May 2006 11:57
Contact:

Re: Hemels

Postby Richard » 07 Sep 2012 17:16

Hij begon!
Richard



'63 356B
User avatar
Richard
Moderator
Posts: 1499
Joined: 08 May 2006 11:57
Contact:

Re: Hemels

Postby Richard » 07 Sep 2012 17:22

En om terug te komen op je topic; Kledinghangers zijn nog ongerestaureerd?
Neem aan dat ze verkleurd zijn door ouderdom?
Richard



'63 356B
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Hemels

Postby JDMM » 07 Sep 2012 17:46

Sorry E10, maar hij begon over vlekken, ik niet.

Misschien is het een idee om bij een ev. BBC in het najaar eens vast dat bezoedelde hemeltje er uit te trekken en dat jij daar dan even een nieuw inplakt ? :D

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
richard356
Posts: 232
Joined: 22 Aug 2011 11:27
Contact:

Re: Hemels

Postby richard356 » 07 Sep 2012 18:43

Mooi hoor. Ik heb ook geen schuifdak maar het hemeltje was toch eentje van de grote uitdagingen. En nog heb ik hem er niet echt strak in. Dit ziet er erg goed uit :D
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Hemels

Postby E10 » 07 Sep 2012 21:00

Richard wrote:En om terug te komen op je topic; Kledinghangers zijn nog ongerestaureerd?
Neem aan dat ze verkleurd zijn door ouderdom?


Klopt, ik heb 2 paar van de bruine gebarsten haakjes. Ik weet nog niet hoe ik ze ga restaureren. Wellicht de bovenste aangetaste laag heel licht met schuurpapier/vijltje bewerken maar dan zo dat ze toch een beetje patina behouden.
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Re: Hemels

Postby stef69 » 09 Sep 2012 18:22

heel mooi

ik stel voor dat je met zoveel ervaring die van mij ook komt doen
paar uurtjes en dat moet toch gefikst zijn? er zit trouwens geen opening in de mijne, dus heel eenvoudig :roll:
Stefan
User avatar
Bos
Moderator
Posts: 2694
Joined: 28 Feb 2007 13:24
Contact:

Re: Hemels

Postby Bos » 09 Sep 2012 19:31

stef69 wrote:heel mooi

ik stel voor dat je met zoveel ervaring die van mij ook komt doen
paar uurtjes en dat moet toch gefikst zijn? er zit trouwens geen opening in de mijne, dus heel eenvoudig :roll:


Geen schietstoel? Handig soms than
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Hemels

Postby E10 » 09 Sep 2012 21:03

stef69 wrote:heel mooi

ik stel voor dat je met zoveel ervaring die van mij ook komt doen
paar uurtjes en dat moet toch gefikst zijn? er zit trouwens geen opening in de mijne, dus heel eenvoudig :roll:


je hebt wel veel vertrouwen in me. Maar je zult ook nog geduld moeten hebben. Ik heb me ingeschreven voor de Int Meeting volgend jaar....ja, met deze auto....dus werk aan de winkel.

Return to “Aufbau  -  Body”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests