Klapraampjes

User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Klapraampjes

Postby E10 » 25 May 2013 19:48

Hirth heeft met zijn tips (viewtopic.php?f=28&t=1567) al een hoop gras voor mijn voeten weggemaaid maar ik heb toch nog wat aanvullingen kunnen vinden en tevens een hoop kunnen bevestigen.

Mijn hoekjes waren niet meer allemaal te redden. Een enkele van Stoddard kreeg ik passend, andere heb ik zelf gemaakt. Het is zeer belangrijk dat alles goed genummerd/gemarkeerd is, anders heb je na het verchromen echt een uitdaging, tenzij je van puzzelen houdt.

Ik heb alle onderdelen eerst laten ontchromen en vervolgens terug laten sturen om ze zelf te slijpen/polijsten. Het is belangrijk dat je het slijpen zoveel mogelijk op een geassembleerd framepje doet. Je zult namelijk altijd aan het uiteinde van een stuk frame het kantje iets afronden. Dit gebeurt automatisch zonder dat je er erg in hebt. Als je ze dan in elkaar zet dan krijg je een V-tje op de naad. Als het framepje in elkaar zit dan kan dit niet gebeuren.

PB242696.JPG

PB242701.JPG

PB242703.JPG


Ik heb mijn framepjes gemonteerd opgestuurd naar de verchromer met daarbij een hoop foto’s van de genummerde onderdelen. Zo ziet de verchromer hoe het in elkaar gezeten heeft en waar de kritieke punten zitten. De verchromer heeft de delen afzonderlijk verkoperd, vernikkeld en verchroomd. Maar voor het slijpen en polijsten van de nikkel en koperlagen heeft de verchromer de framepjes weer in elkaar gezet met dezelfde reden als hierboven genoemd. Verder heb ik passtiften en scharnierpennen bijgevoegd zodat de kleine scharniertjes en het grote scharnier/uitkklapmechanisme tijdens de bewerkingen steeds gecontroleerd konden worden op gangbaarheid. Het laatste dat je wilt is in/op nieuw verchroomde delen gaan boren en vijlen.

Voor het in elkaar zetten is het goed als je de originele rubbers nog hebt, zoals Hirth ook al zei. Die dienen als voorbeeld. Voor de daadwerkelijke assemblage heb ik een tool gemaakt die ervoor zorgt dat het gebogen deel van het frame bij elkaar gehouden wordt en je 2 handen over hebt om het glas erin te schuiven. Afwasmiddel werkt hierbij zeer goed. (Bij iedere regenbui worden je raampjes dan meteen gewassen….).
P3163602.JPG


Als je ook zo’n tool wilt maken denk er dan aan om een ‘maan’ uit te frezen waar het bevestigingsplaatje van uitklapmechanisme in valt.
P3163601.JPG


Het verticale deel komt dan als laatste. Hier had ik de hoekjes er al los in gezet tezamen met de rubber. Al met al was ik met een uur klaar voor beide raampjes.

De rubber voor de raamopening zelf heeft een vlakke kant en een geprofileerde kant. De vlakke kant komt buiten. Ik heb de rubber hier en daar vastgelijmd, met name in de ronding. Verder 2 sleufjes erin gesneden waar de scharniertjes doorheen gestoken worden.
P5113956.JPG


Schroefjes en dopmoertjes zijn uiteraard origineel. Dopmoertjes zouden nog een verchroombeurtje kunnen krijgen maar dat is iets voor de komende winter.
P5133968.JPG


Laatste tip: de buitenste rubber om het frame licht insmeren met silicone, glycerine o.i.d. om het raampje soepeler open te laten gaan. Een stroeve rubber glijdt niet makkelijk over de karosserie en hier en daar zit de rubber toch vrij strak tegen de opening aan.

P5133971.JPG

P5183979.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
marc 356
Posts: 371
Joined: 06 Jan 2011 20:10
Contact:

Re: Klapraampjes

Postby marc 356 » 26 May 2013 08:06

Goed bezig man,het kan nie beter. Doe jij ook iets tussen de rubber en de carrosserie om deze zeker water dicht te maken ,vooral de voorruit.
Gr. Marc
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Klapraampjes

Postby E10 » 26 May 2013 10:23

Dank je.

Nee, ik heb daar geen kit of zo tussen gedaan.
Max cab 1958
Posts: 91
Joined: 24 Jun 2009 21:55
Contact:

Re: Klapraampjes

Postby Max cab 1958 » 26 May 2013 19:00

He E10,

Ziet er goed uit, echte E10 Quality standard. Zal je instructie erbij halen als ik tzt (ergens in 2020 of zo...) de hardtop ga restaureren...

Grt
Max

Return to “Aufbau  -  Body”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests