Het schuifdak zelf was al een tijdje klaar (zie ook: viewtopic.php?f=28&t=1291&hilit=sunroof+hoogtepunten). De hemel van het schuifdak was weer een apart verhaal. Het heeft me behoorlijk veel tijd en inspanning gekost om erachter te komen hoed de diverse lagen stof gezeten hebben en hoe dat nou met die stiknaad zat. (ca 3 jaar….) Mijn eigen frame had alleen nog een stuk vinyl en een stuk katoen plus op een hoop plaatsen lijmresten. Ik wilde dit niet schoonmaken voordat ik wist hoe e.e.a. gezeten heeft. Aan de hand van die lijmresten en de stukken stof die er wel nog op zaten kon ik in ieder geval zien waar wat gezeten en eventueel verifiëren met andere gegevens.
Om met de stiknaad te beginnen. Er zijn hemels waarbij de stiknaad over de gehele breedte loopt en er zijn hemels waarbij de naad op zo’n 2 cm uit de kant stopt. Uit de datapoints die ik heb verzameld blijkt dat in 1957 de naad over de hele breedte loopt. In 1959 was de naad korter. Mijn auto is van sep 1958 en dus modeljaar 1959 en heb dus gekozen voor de korte versie. Dat betekende overigens dat ik de naad die er door Autos Int. in gestikt was eruit moest halen. Maar dat moest sowieso, dat blijkt uit het volgende stuk.
Er zijn weinig sunrooofs, en al helemaal met een originele hemel. En als je er dan 1 vindt dan zit de bekleding er dan nog in en weet je nog niks. Gaandeweg heb ik toch behoorlijk veel foto’s gevonden en gekregen van schuifdakbekledingen in een pre-restauratiefase. Daaruit bleek dat er tenminste 2 soorten frames gebruikt zijn (V-vormige T1 schuifdak niet meegerekend) en 2 soorten stof die de hemel aan het frame vasthoudt. De lagenopbouw was wel altijd hetzelfde.
Van boven naar beneden was de opbouw als volgt:
1- Frame
2- laag grijs vinyl
3- Laag beige katoen
4- Hemel
Het listige is dat de hemel en de laag katoen samen met een reep stof aan elkaar gestikt zijn. Bij de vroege T2’s was deze reep stof een stuk hemel, bij de late T2’s was dit grof geweven stof. (Hetzelfde als over de afwateringsslangen bij de A-stijlen heen geplakt werd). Dit stuk stof werd om het middendeel van het frame gevouwen en met een U-strip vast gezet. Dit betekende dat er in de grijze vinyl een snee zat waar de reep stof doorheen gestoken werd. De hemel die ik bij Autos Int. gekocht heb had een reep hemel op de schuifdakhemel genaaid. Dit moest er dus af omdat de laag katoen ontbrak en ik daarnaast geen stuk hemel maar andere stof nodig had.
Op de foto's zijn de resten stof te zien die de hemel in het midden vasthield en met de u-vormige strip op zijn plaats gehouden werd:
Origineel zat er papieren tape om de U-vormige strips:
Nu dus ook weer....
Toen ik dit eindelijk op een rijtje had (letterlijk en figuurlijk) kon ik mijn frame blank maken en grijs spuiten. Het bekleden zelf stelde daarna weinig voor.
Hemel Schuifdak
- E10
- Moderator
- Posts: 2473
- Joined: 14 Sep 2008 15:27
- Location: The Netherlands
- Contact:
Hemel Schuifdak
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Hirth
- Posts: 1017
- Joined: 07 May 2008 19:34
- Contact:
Re: Hemel Schuifdak
Prachtig, dank ook voor de uitstekende documentatie van het originele frame
-
- Posts: 91
- Joined: 24 Jun 2009 21:55
- Contact:
Re: Hemel Schuifdak
He E10,
Ziet er goed uit, zal de info bewaren voor het geval ik mijnhardtop van schuifdak voorzie.
Is ook weer een klus voor tzt en als ik uiteraard een schuifdak gevonden heb...
Grt
Max
Ziet er goed uit, zal de info bewaren voor het geval ik mijnhardtop van schuifdak voorzie.
Is ook weer een klus voor tzt en als ik uiteraard een schuifdak gevonden heb...
Grt
Max
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 8 guests