Deuren

User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Deuren

Postby E10 » 16 Aug 2013 12:32

Het plaatsen van de deuren is stiekem een hoop werk. Er zijn een paar dingen die je MOET doen voordat je deur erin hangt. Het volgende geldt in ieder geval voor een T2:

- rubberen deurvanger monteren (deze zit in de ruimte tussen wielkast en deur en zorgt ervoor dat je deur open blijft staan als je bergop geparkeerd hebt)
- rubberen stop aan de onderkant van de deur schroeven.
- Scharnierpen gaten even nalopen met rond vijltje en scharnierpen van te voren passen.
- Delen waar de scharnieren over elkaar bewegen even blank schuren en licht invetten.

Het volgende MOET niet maar is wel handig:
- Als je nieuwe deurpanelen hebt dan deze passen en de schroefgaatjes erin boren. Dit gaat een stuk makkelijker als de deur voor je ligt.
- Anti-dreun plaat in de deur plakken.

Dan is het tijd om de deur erin te hangen. Als je goed je best hebt gedaan voordat de auto gespoten hebt dan past de deur meteen. Past hij niet (goed), dan heb je een uitdaging…

Zowel scharnierpenkop als de splitpen, als de vetnippels worden in de karosserie kleur geverfd.

Als de deur past dan volgt de klink, de deuropener, de slotvanger op de B-stijl en de chromen lijst op de buiten-bovenkant van de deur. Let op: het profiel dat onder de chromen strip zit heeft een ongelijke 8 vorm! Het kleine rondje zit onder het profiel.

Deuropenings mechanisme: 7-58
P2043168.JPG


Dan komt het ruitmechanisme. De rail met de wieltjes goed invetten en het mechanisme in de deur schuiven maar niet vastzetten. Aan de onderkant van de ruit zit een metalen strip. Deze goed invetten. Dan het mechanisme zo ver mogelijk naar voren schuiven en de ruit zover mogelijk naar achter in de deur laten zakken. Nu komt het vervelende stuk; de metalen strip op de ruit moet tussen de wieltjes van het mechanisme geklemd worden. Roep hiervoor hulp. De helper houdt het mechanisme stevig vast en zover mogelijk naar voren terwijl jezelf probeert de ruit op de wieltjes te schuiven. Is dat gelukt, dan het mechanisme vast zetten (met gezwarte boutjes!).
P7254515.JPG


Nu kan het chromen frame in de deur en over de ruit geschoven worden. Het frame zit op de bodem van de deur op 2 stalen hoekjes vast, op de achterkant van de deur met een (speciale) boutje en aan de voorkant met 2 boutjes. Als alles vastzit controleren of de ruit mooi soepel omhoog en omlaag gaat en ook helemaal tot in de beide hoeken van het frame gaat. Tevens controleren of het ‘wind-stripje’ aan de achterkant van het frame mooi evenwijdig met de B-stijl loopt. Zo niet, dan het frame verder af/bij stellen. Het chromen frame was niet volledig tot onderaan verchroomd. Kostenbesparing? In ieder geval heeft mijn verchromer mijn verzoek goed uitgevoerd.
P2053180.JPG


Tot slot de schroefjes aan de achterkant van de deur in de karosserie kleur verven en de ronde schroef openingen aan de voorkant afdekken met een afdekrubbertje.
P8084607.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Deuren

Postby JDMM » 16 Aug 2013 15:15

Mooi, heb je 'm grijs gespoten ? :shock:

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Deuren

Postby E10 » 16 Aug 2013 20:26

JDMM wrote:Mooi, heb je 'm grijs gespoten ? :shock:

Jan.


Ja, ik word gek van al die mensen die zeggen dat ze Meissenblau zo'n mooie kleur vinden :wink:
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Deuren

Postby Hirth » 17 Aug 2013 09:31

Psst, E10, boutjes voor het raamscharnier moeten ook zwart zijn. Ziet er allemaal erg mooi uit.
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Deuren

Postby E10 » 18 Aug 2013 11:50

Hirth wrote:Psst, E10, boutjes voor het raamscharnier moeten ook zwart zijn. Ziet er allemaal erg mooi uit.



Ik had ergens in mijn aantekeningen staan dat alleen die van de deuropener zwart zouden moeten zijn, maar heb dat verder niet geverifieerd. Bij de volgende maak ik ze zwart.....of bij de 10-jaren beurt, al naar gelang het eerst komt :wink:
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Re: Deuren

Postby stef69 » 19 Aug 2013 15:32

de rubberen stop op de deur zelf (onderaan) komt mij niet bekend voor (voor een B type, klopt ?)

de metaal-kunststof band die in de chroom raamomlijsting komt, waar kan je deze kopen? ik heb er ene die niet meer te herstellen, te gebruiken is.

alvast bedankt



PS : ook best antenne plaatsen als deur er nog niet in staat, spaart ook veel "vingers"
Stefan
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Deuren

Postby E10 » 19 Aug 2013 20:01

stef69 wrote:de rubberen stop op de deur zelf (onderaan) komt mij niet bekend voor (voor een B type, klopt ?)

Nummer 12 op deze tekening: http://www.stoddard.com/356-1/door-parts.html Zou je B ook moeten hebben.

de metaal-kunststof band die in de chroom raamomlijsting komt, waar kan je deze kopen? ik heb er ene die niet meer te herstellen, te gebruiken is.

Overal (winparts, joma, stoddard). Ze zijn er in 2 uitvoeringen; met en zonder metalen 'rug'. De A heeft alleen de zachte versie, dus zonder metaal. De B een combinatie vanwege het ventilatieraampje.

alvast bedankt



PS : ook best antenne plaatsen als deur er nog niet in staat, spaart ook veel "vingers"

Super opgemerkt! Was ik inderdaad vergeten te vermelden.

stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Re: Deuren

Postby stef69 » 21 Aug 2013 18:28

de 12 bij stoddard, die ken ik, maar ik had het over de 32 en deze vermeld duidelijk "only voor Pre-A and A" dus moet ik niet verder gaan zoeken

bendankt voor info (ook de slang onderaan deur) en bestel de raamomlijsting (met metalen rub bij Joma, lekker dichtbij voor mij, zie ik Johan, Dirk, ... nog eens)
Stefan

Return to “Aufbau  -  Body”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests