Deurpanelen

User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Deurpanelen

Postby E10 » 16 Aug 2013 12:48

Ik heb tamelijk wat werk gehad om mijn deurpanelen te ‘originaliseren’. Hieronder volgt een korte samenvatting:

- Ik hen de maker van mijn deurpanelen (KHM) uitdrukkelijk moeten vertellen het leer niet tot beneden door te trekken maar het deel achter de tas met stof te bekleden. Daarnaast moest de stof in het midden aan elkaar genaaid worden. Dat hebben ze dan ook mooi gedaan.
- Wat ik toen nog niet wist is dat de rol onder aan het paneel aan de uiteinden open was en een rubber slang zichtbaar was. Iedere bekleder (en dus ook KHM) naait of plakt de uiteinden dicht. Ik heb de uiteinden dus open moeten snijden en de schuimrol moeten vervangen door een rubber slang.
- De achterkant van de panelen waren origineel voorzien van een zilveren coating. Daarop werden resten tapijt geplakt die als geluidsdempend zouden moeten werken. Als laatste werd over het hele paneel een stuk transparante folie geplakt die ervoor moest zorgen dat er geen water aan de deurpaneel zelf kon komen. Dit alles heb ik zo gereproduceerd.

P8054590.JPG

P8054589.JPG

P7254516.JPG


Er bestaan meerdere meningen over het gebruik van een veer en een schuimring onder de raamslinger en deuropener. Ik heb de A en B onderdelenboeken goed bestudeerd, tezamen met het A werkplaatshandboek (T1) en supplement (T2). Hieruit kan eigenlijk maar 1 conclusie getrokken worden:

T1: veer onder deuropener, schuimring onder raamslinger.
Vanaf T2: Veer onder raamslinger, schuimring onder deuropener.

Als je naar de plaats van de deuropener en de raamslinger kijkt is het ook wel logisch. De veer zorgt ervoor dat het paneel strak tegen de rozet aangedrukt wordt. Hoe verder je van de buitenkant af gaat, hoe minder de spanning wordt. Dus heb je een veer nodig om de tegendruk de krijgen. Bij een T1 zit de deuropener het verst van de kant, bij de T2 en latere modellen zit de raamslinger het verst van de kant.

P7254517kopie.jpg


De boutkopjes aan de binnenkant van de deur worden afgedekt met een stukje schuim. Van Hirth heb ik hiervan een foto gekregen en dit wordt ook vermeld in het werkplaatshandboek. (zie inzet boven).

Eindresultaat schuim:
P7254519.JPG


Om de schroefgaatjes op de juiste plaats in het deurpaneel te krijgen heb ik een perspex plaat op de deur gezet, positie gemarkeerd en de gaatjes overgenomen. Daarna positie op deurpaneel gezet, perspex plaat er op en gaatjes doorgeboord met fijn boortje. (Dit had ik overigens al gedaan voordat ik het tapijt en de folie erop geplakt had).

Tussen de greep en het paneel zit een ringetje. Ik vond 2 originelen in mijn boutjes en schroefjes doosje. De resterende 2 heb ik zelf gemaakt van 2 kraalringetjes. Tip: als je dit ook doet, vul de binnenkant van de ring dan op om snijden in de bekleding te voorkomen.

P7274529.JPG

P7264525.JPG


Aan de voor- en achterkant van de deur wordt rubber geplakt. Laat deze aan de bovenkant een flink stuk uitsteken. Na montage van het paneel kun je de sierlijst erop zetten en de rubber aantekenen. Sierlijst eraf, rubber snijden en sierlijst definitief vast schroeven.
Aan de voorkant zit er een schroefje door deze rubber daar waar de rubber knikt. Op de knik wordt de rubber ingesneden.

P8134647.JPG

P8134648.JPG

P8134628.JPG


De kleur van de sierlijst is overigens een exacte match van het origineel. Deze is gescand en nagemaakt.
IMG_7204.JPG


Deuren zijn klaar!

P8034573.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Deurpanelen

Postby Hirth » 17 Aug 2013 09:36

Nice!
stef69
Posts: 917
Joined: 26 May 2007 13:49
Location: Belgium - Gent
Contact:

Re: Deurpanelen

Postby stef69 » 19 Aug 2013 15:27

heel mooi gedocumenteerd en uitgevoerd

die rubberen slang, is dit ook zo bij een B?

de plastiek folie aan binnenkant zit er bij mij ook op, was wel zwart van kleur en enkel aan de bovenzijde met een rode plastic tape vast gemaakt (origineel of niet ?)
Stefan
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Deurpanelen

Postby E10 » 19 Aug 2013 16:57

Of de B die slang ook heeft weet ik niet, maar dat kan JDMM wel voor je nakijken. Ik heb een foto van een origineel B-deurpaneel die ook transparante folie heeft.
User avatar
richard356
Posts: 232
Joined: 22 Aug 2011 11:27
Contact:

Re: Deurpanelen

Postby richard356 » 19 Aug 2013 18:57

Erg mooi allemaal en dat geldt voor het gehele project. Ik heb echt respect hiervoor, waanzinnig mooi. Ik hoop hem eens in het echt te kunnen zien.

Wat een klus om het precies zo te doen zoals toentertijd gebruikelijke was. En waar haal je al die informatie vandaan? Ik heb alleen een lullig werkplaatshandboekje :D Bij welke typen is de sierlijst gespoten en bij welke typen bekleed?
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Deurpanelen

Postby JDMM » 19 Aug 2013 19:29

E10 wrote:Of de B die slang ook heeft weet ik niet, maar dat kan JDMM wel voor je nakijken. Ik heb een foto van een origineel B-deurpaneel die ook transparante folie heeft.


Wat voor slang ? Die aan de onderkant van de deurbekleding heb ik er al eens half uitgetrokken voor je, is nooit meer goedgekomen. :mrgreen:

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Deurpanelen

Postby E10 » 19 Aug 2013 19:53

JDMM wrote:
E10 wrote:Of de B die slang ook heeft weet ik niet, maar dat kan JDMM wel voor je nakijken. Ik heb een foto van een origineel B-deurpaneel die ook transparante folie heeft.


Wat voor slang ? Die aan de onderkant van de deurbekleding heb ik er al eens half uitgetrokken voor je, is nooit meer goedgekomen. :mrgreen:

Jan.


Die dus :mrgreen: Het bewijs, de B heeft 'm ook.
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Deurpanelen

Postby E10 » 19 Aug 2013 19:56

richard356 wrote:Erg mooi allemaal en dat geldt voor het gehele project. Ik heb echt respect hiervoor, waanzinnig mooi. Ik hoop hem eens in het echt te kunnen zien.

Wat een klus om het precies zo te doen zoals toentertijd gebruikelijke was. En waar haal je al die informatie vandaan? Ik heb alleen een lullig werkplaatshandboekje :D Bij welke typen is de sierlijst gespoten en bij welke typen bekleed?


Dank je voor het compliment. Je gaat haar vast wel eens zien tijdens een forumrit.

Vwb informatie; Dat is een proces van jaren. De film 'made by hand' kijken, boeken napluizen, heel veel vragen en mailen, foto's van te koop aangeboden auto's bekijken, etc, etc.

De sierlijst was gespoten bij de A en de T5. Vanaf de T6 waren ze bekleed.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Deurpanelen

Postby JDMM » 19 Aug 2013 21:38

E10 wrote:
JDMM wrote:
E10 wrote:Of de B die slang ook heeft weet ik niet, maar dat kan JDMM wel voor je nakijken. Ik heb een foto van een origineel B-deurpaneel die ook transparante folie heeft.


Wat voor slang ? Die aan de onderkant van de deurbekleding heb ik er al eens half uitgetrokken voor je, is nooit meer goedgekomen. :mrgreen:

Jan.


Die dus :mrgreen: Het bewijs, de B heeft 'm ook.


Daar ben ik vet mee !
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Deurpanelen

Postby E10 » 28 Aug 2014 03:49

Onlangs kwam de handgreep op het deurpaneel aan 1 kant los. Om deze weer vast te zetten moest het deurpaneel er weer af en er ook weer op. Geen leuk werkje :(

Tip: gebruik een beetje Locktite als je de handgreep vast zet. Deze hoeft er nooit meer af.

Return to “Aufbau  -  Body”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests