Startmotor
Posted: 10 Mar 2010 10:18
Wat komt er zoal kijken bij de revisie van een draaiende startmotor?
Korte samenvatting van de boeken:
- Koperen busje in de V-bak behuizing vervangen en insmeren met multigradevet. Heel belangrijk.
- Gang van solenoid met 6V lamp. Zelf doen of laten doen?
Blijkbaar kun je de solenoid ook testen door de weerstand te meten door 6v te zetten op het solenoid contact en de achterkant van de behuizing. Weerstand meten tussen de 2 grote tapeinden op de solenoid. Bij een te hoge weerstand is het niet goed, maar wat is te hoog?
- Commutator nakijken op evt inbrandingen en evt schoonmaken met een doekje met benzine.
Bij een ingebrande/ingesleten commutator de startmotor door een revisiebedrijf laten reviseren.
- Koolborstels vervangen (altijd samen) en evt de veren.
- Carbonstof wegblazen
- Nieuwe rubberring plaatsen tussen kap en behuizing en alle pasvlakken, inclusief die van de rubberen ring, schroefgaten en bij montage het pasvlak tussen startmotor en transmissiebehuizing insmeren met dichtingspasta (JDMM Dirko)
- Contacten heel goed schoonmaken
- Als geheel halfglanzend zwart spuiten.
Iets vergeten of andere ideeen, tips ed?
Korte samenvatting van de boeken:
- Koperen busje in de V-bak behuizing vervangen en insmeren met multigradevet. Heel belangrijk.
- Gang van solenoid met 6V lamp. Zelf doen of laten doen?
Blijkbaar kun je de solenoid ook testen door de weerstand te meten door 6v te zetten op het solenoid contact en de achterkant van de behuizing. Weerstand meten tussen de 2 grote tapeinden op de solenoid. Bij een te hoge weerstand is het niet goed, maar wat is te hoog?
- Commutator nakijken op evt inbrandingen en evt schoonmaken met een doekje met benzine.
Bij een ingebrande/ingesleten commutator de startmotor door een revisiebedrijf laten reviseren.
- Koolborstels vervangen (altijd samen) en evt de veren.
- Carbonstof wegblazen
- Nieuwe rubberring plaatsen tussen kap en behuizing en alle pasvlakken, inclusief die van de rubberen ring, schroefgaten en bij montage het pasvlak tussen startmotor en transmissiebehuizing insmeren met dichtingspasta (JDMM Dirko)
- Contacten heel goed schoonmaken
- Als geheel halfglanzend zwart spuiten.
Iets vergeten of andere ideeen, tips ed?