Wat komt er zoal kijken bij de revisie van een draaiende startmotor?
Korte samenvatting van de boeken:
- Koperen busje in de V-bak behuizing vervangen en insmeren met multigradevet. Heel belangrijk.
- Gang van solenoid met 6V lamp. Zelf doen of laten doen?
Blijkbaar kun je de solenoid ook testen door de weerstand te meten door 6v te zetten op het solenoid contact en de achterkant van de behuizing. Weerstand meten tussen de 2 grote tapeinden op de solenoid. Bij een te hoge weerstand is het niet goed, maar wat is te hoog?
- Commutator nakijken op evt inbrandingen en evt schoonmaken met een doekje met benzine.
Bij een ingebrande/ingesleten commutator de startmotor door een revisiebedrijf laten reviseren.
- Koolborstels vervangen (altijd samen) en evt de veren.
- Carbonstof wegblazen
- Nieuwe rubberring plaatsen tussen kap en behuizing en alle pasvlakken, inclusief die van de rubberen ring, schroefgaten en bij montage het pasvlak tussen startmotor en transmissiebehuizing insmeren met dichtingspasta (JDMM Dirko)
- Contacten heel goed schoonmaken
- Als geheel halfglanzend zwart spuiten.
Iets vergeten of andere ideeen, tips ed?
Startmotor
- E10
- Moderator
- Posts: 2473
- Joined: 14 Sep 2008 15:27
- Location: The Netherlands
- Contact:
- E10
- Moderator
- Posts: 2473
- Joined: 14 Sep 2008 15:27
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Startmotor
Die tip ken ik, maar het maakt natuurlijk wel verschil of je een vurenbalkje pakt of bijvoorbeeld Teak om maar iets te noemen. Maar ik wil het wel eens proberen. Ik kan nu de startmotor nog makkelijk in de transmissiebehuizing zetten want dit doe je natuurlijk niet in de bankschroef.... (Heb jij de test gedaan Pet?) Moet dat tandwiel overigens voor montage ook nog ingevet worden?
Wie weet hoe het zit met het meten van de solenoid (gang en weerstand)?
Wie weet hoe het zit met het meten van de solenoid (gang en weerstand)?
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
Re: Startmotor
Etienne,
Waarom niet even naar een vakman om hem na te laten kijken en laten testen ?
Als ie er straks onder zit is het een vervelend werkje om hem er weer onderuit te halen.
B.v. www.frenkenmotors.nl
Maar bij jou in de buurt zit er vast ook een.
Jan.
Waarom niet even naar een vakman om hem na te laten kijken en laten testen ?
Als ie er straks onder zit is het een vervelend werkje om hem er weer onderuit te halen.
B.v. www.frenkenmotors.nl
Maar bij jou in de buurt zit er vast ook een.
Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
Re: Startmotor
Als de solenoid ingetrokken is , is de weerstand tussen de twee tapeinden 0 Ohm, omdat aan de binnenkant daar een kontaktschijf tegen aan getrokken wordt die de zaak doorverbindt.
Deze schijf is vaak ingebrand evenals de kontakten aan de tapeinden, m.a.g. overgangsweerstand en vermogensverlies.
En het rondsel moet idd droog blijven om aanhechten van vuil te voorkomen.
Jan.
Deze schijf is vaak ingebrand evenals de kontakten aan de tapeinden, m.a.g. overgangsweerstand en vermogensverlies.
En het rondsel moet idd droog blijven om aanhechten van vuil te voorkomen.
Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
- E10
- Moderator
- Posts: 2473
- Joined: 14 Sep 2008 15:27
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Startmotor
Het heeft even geduurd maar hij is klaar. Test wees uit dat er geen algehele revisie noodzakelijk was dus alleen koolborstels vernieuwd en schoongeblazen en asje in deksel beetje ingevet. Mijn startmotor heeft geen rubberen ring. Pasvlakken heb ik niet met dichtingspasta ingesmeerd voor montage om massa problemen te voorkomen. Wellicht dat ik voor montage nog wat dirko over de randen smeer. (jammer genoeg is er geen zwarte dirko.....).
Verder was er een stukje van de behuizing afgebroken dat ik met 2 componenten epoxy metaal gerepareerd heb.
Uiteindelijk na montage alles in zijn geheel gespoten.
Verder was er een stukje van de behuizing afgebroken dat ik met 2 componenten epoxy metaal gerepareerd heb.
Uiteindelijk na montage alles in zijn geheel gespoten.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- E10
- Moderator
- Posts: 2473
- Joined: 14 Sep 2008 15:27
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Startmotor
Ik wist dat ik een vierkante moest hebben. Wist alleen niet of de hele startmotor een latere is of alleen de spoelbehuizng.
- E10
- Moderator
- Posts: 2473
- Joined: 14 Sep 2008 15:27
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Startmotor
Op de grote behuizing, onder de pijl, staat 6U; dat zou dus juni 1963 zijn
- Hirth
- Posts: 1017
- Joined: 07 May 2008 19:34
- Contact:
Re: Startmotor
Inderdaad erg fraai, mijn complimenten. Wat betreft de spoelhuizing, hou de Samba goed in de gaten, hier komen ze nog wel eens NOS langs voor weinig.
- E10
- Moderator
- Posts: 2473
- Joined: 14 Sep 2008 15:27
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Startmotor
Joris Koning wrote:Inderdaad erg fraai, mijn complimenten. Wat betreft de spoelhuizing, hou de Samba goed in de gaten, hier komen ze nog wel eens NOS langs voor weinig.
bedankt voor de tip!
Return to “Elektrische Anlage - Lights and Electrical System”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 5 guests