Kabelboom

User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Kabelboom

Postby E10 » 13 Dec 2011 20:44

Zo’n 3 jaar geleden (time flies when you’re having fun..) heb ik mijn kabelboom eruit getrokken en er tot ergens dit jaar niet meer naar gekeken. Toen ik er dit jaar eens goed naar keek, bleek al snel dat ik het niet zou redden met een beetje poetsen en de contacten schoonmaken; de kabelboom is in het midden ooit eens midden door geknipt en vervolgens weer aan elkaar gesoldeerd. Wel netjes, maar dat wilde ik niet zo laten. Het achterste deel was erg hard en tegelijk ook bros en een hoop bullet plugs waren eraf geknipt. Ik wist dus ook niet of de draad daar nog lang genoeg zou zijn. En zo waren er nog wel enkele aandachtspunten.

Een nieuwe kabelboom is erg duur; ca $1200 bij Ynz (zonder transport en tax) en ca €850.- bij Wocheslander. Ze schijnen overigens wel goed te zijn. Ik heb echter het besluit genomen om mijn eigen kabelboom te restaureren. (zeer tegen het advies van mijn vrouw..) Eerste uitdaging was het vinden van de juiste draden. Bij de 2-kleurige draad loopt de tweede kleur spiraalvormig. Tegenwoordig loopt die tweede kleur parallel. Uiteindelijk heb ik de 2-kleurige draden die ik nodig had bij Ynz in de VS gekocht. In Europa zijn ze nergens meer te vinden. Waarschijnlijk gebruikt Wocheslander ook de moderne. Bullet plugs, enkelkleurige draden en isolatieslangen krijg je overal. Je koop natuurlijk meer dan je nodig hebt want je wilt niet halverwege erachter komen dat je iets mist. Kosten waren zo’n €200 voor al het materiaal.

En dan begint het spel. Om alleen het achterdeel te vernieuwen moet ongeveer 80% van de boom uit elkaar. De meeste draden lopen tot aan de zekeringhouder maar enkele lopen verder tot bijv de knipperlichtschakelaar of hoofdremcilinder. En ook al hoef je maar 1 draad te vervangen, de slang moet eraf. Stukje bij stukje los maken, alles goed opschrijven, maten nemen etc. Als eerste het achterstuk tot aan de zekeringenhouder gedaan. Dit deel is nu dus helemaal nieuw. Vooraleer alles te verlijmen eerst de isolatieslangen met tape vastgezet en toen met het voorste deel aan de slag gegaan. Nu kon ik ook meteen de twee extra draden die ik per kant nodig heb voor mijn lichtrelais in de kabelboom leggen. Ziet wel zo netjes uit. (uiteraard eerst van te voren een proefstukje gemaakt om te zien of de nieuwe dikte door de buis naar de koplampkom heen gaat. Dat lukte).

Nog een keer alles nameten en nakijken en tot slot alles verlijmen en het deel rondom de zekeringenhouder zoals origineel met tape omwikkeld. De goeie originele bullet plugs met een messing borstelje op de dremel nagelopen en vervolgens ingespoten met een elektrische componenten reiniger die reinigt en beschermd. Slechte bullet plugs vervangen.
Toen deed zich het ‘probleem’ voor dat de nieuwe stukken anders glansten dan de originele stukken. Wekenlang heb ik geëxperimenteerd om de nieuwe delen net zo te laten uitzien als de originele waarbij dit tijdens het buigen en trekken met de montage ook zo moet blijven.Via een geheim procedé is ook dat gelukt!

Tijdens de werkzaamheden heb ik me meerdere malen vertwijfeld afgevraagd waar ik aan begonnen was. Ik heb ook wel eens gedacht; “en nu kap ik ermee, ik koop een nieuwe”. Maar dan kwam toch mijn eergevoel weer bovendrijven. Ik ben er in September aan begonnen en nu is ‘ie klaar. Dat betekent ook dat de zolderkamer dus een kleine 3 maanden verboden gebied was voor vrouw en kinderen.... Er zitten ongeveer 30-35 uur in.

Was het ’t waard? Ja, toch wel. Niet zozeer voor de kosten die ik bespaart heb al is dat altijd wel meegenomen. Maar dit is DE manier om de bedrading van je auto onder de knie te krijgen. Ik heb aanpassingen kunnen doen zoals oa de extra kabels voor de lichtrelais en ik weet zeker dat alles er is, het doet en past. Als het goed is kom ik dus niet voor verrassingen te staan tijdens installatie van diverse onderdelen.

Inmiddels zit het voorste gedeelte er al in. Nu alleen het stuk door de tunnel nog.

Tot slot nog een waarschuwing voor anderen die dit willen doen; Weet waar je aan begint!

Met dank aan Max voor het uitlenen van zijn kabelboom als referentie!!

De Hoofdreden:
kabelboom 1.jpg


Waar ben ik aan begonnen :shock:
kabelboom proces.jpg


kabelboom divers.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Kabelboom

Postby E10 » 13 Dec 2011 20:47

en het resultaat.....

Achterdeel had ook wat aandacht nodig:
achterdeel.jpg


voetlichtschakelaar.jpg


Zekeringhouder in vol ornaat:
PC100670.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Kabelboom

Postby E10 » 13 Dec 2011 20:48

En tot slot als geheel:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Matthijs356
Posts: 505
Joined: 09 Jun 2006 20:06
Location: Maldegem, Belgium
Contact:

Re: Kabelboom

Postby Matthijs356 » 13 Dec 2011 22:08

Of je koopt idd een niewe bij Wocheslander.

Respect Etienne... ik zou er de tijd niet voor vinden...

Michael
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Kabelboom

Postby E10 » 13 Dec 2011 22:12

Dank je. Heb je misschien een foto van de kabels bij de zekeringenhouder?
Matthijs356
Posts: 505
Joined: 09 Jun 2006 20:06
Location: Maldegem, Belgium
Contact:

Re: Kabelboom

Postby Matthijs356 » 14 Dec 2011 10:57

Ja hoor. Doe ik vanavond...
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Kabelboom

Postby JDMM » 14 Dec 2011 13:30

September begonnen-30/35 uur werk-weet waar je aan begint...

Stel dat je 1 Sept. bent begonnen, dan had het toch gewoon op 2 Sept. klaar kunnen zijn ? :lol:

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Kabelboom

Postby E10 » 22 Dec 2011 16:52

Matthijs356 wrote:Ja hoor. Doe ik vanavond...


????
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Kabelboom

Postby E10 » 27 Aug 2012 14:53

Matthijs356 wrote:Ja hoor. Doe ik vanavond...


Ik ben nog steeds benieuwd Michael.
Matthijs356
Posts: 505
Joined: 09 Jun 2006 20:06
Location: Maldegem, Belgium
Contact:

Re: Kabelboom

Postby Matthijs356 » 27 Aug 2012 17:54

oeps vergeten blijkbaar
en de kabel zit er al in...

Sorry :?
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Kabelboom

Postby E10 » 27 Aug 2012 18:08

Kun je geen fotootje schieten van je zekeringenhouder? (met deksel eraf..)
User avatar
richard356
Posts: 232
Joined: 22 Aug 2011 11:27
Contact:

Re: Kabelboom

Postby richard356 » 27 Aug 2012 20:25

Petje af. Ik heb een nieuwe kabelboom gekocht in Duitsland, ik zag een restauratie van de oude kabelboom niet zitten. Nu was mijn kabelboom dan ook erg slecht. Nu moet ik wel zeggen dat de kabelboom uit Duitsland erg origineel was, alle kleuren correct en met de juiste aansluitingen. Als optie waren de aansluitingen voor de verstralers ook opgenomen in de kabelboom. De prijs was ook erg aantrekkelijk, ik heb er zelfs nog € 50 van afgekregen. Prijs was ik dacht rond de € 300. Maar de oude kabelboom restaureren, respect :mrgreen:
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Kabelboom

Postby E10 » 27 Aug 2012 21:47

richard356 wrote:Petje af. Ik heb een nieuwe kabelboom gekocht in Duitsland, ik zag een restauratie van de oude kabelboom niet zitten. Nu was mijn kabelboom dan ook erg slecht. Nu moet ik wel zeggen dat de kabelboom uit Duitsland erg origineel was, alle kleuren correct en met de juiste aansluitingen. Als optie waren de aansluitingen voor de verstralers ook opgenomen in de kabelboom. De prijs was ook erg aantrekkelijk, ik heb er zelfs nog € 50 van afgekregen. Prijs was ik dacht rond de € 300. Maar de oude kabelboom restaureren, respect :mrgreen:


Is de kleur van de 2-kleurige draden gespiraliseerd of lopen ze parallel met de draad? Naar mijn weten levert alleen Ynz draden met de correcte gespiraliseerde kleur. Ik ben ze in Europa nog niet tegengekomen. En geloof me, ik heb echt lang gezocht.
User avatar
richard356
Posts: 232
Joined: 22 Aug 2011 11:27
Contact:

Re: Kabelboom

Postby richard356 » 27 Aug 2012 22:16

Ik heb ook lang moeten zoeken voor een redelijke prijs een kabelboom te vinden. Wat ik mij kan herinneren was alleen de plus kabel van accu naar de startmotor te kort :oops: zoek maar eens op oldikabel.de ik heb de kabelboom via eBay.de gekocht. Oldikabel maakt voor heel veel klassiekers nieuwe kabelbomen voor zeer schappelijke prijzen. En volgens mij heb je gelijk. Niet gespirantiseerd maar lopen met de kabel mee. :oops: volgens mij leveren ze die wel maar dan duurder. Gewoon eens mailen en vragen
User avatar
Dame
Posts: 225
Joined: 05 Mar 2010 08:30
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Kabelboom

Postby Dame » 25 Sep 2012 17:33

Wow zeg! Wat een geduld heb jij zeg.

Return to “Elektrische Anlage  -  Lights and Electrical System”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests