Achterlichten
Posted: 15 Oct 2012 21:59
Deze keer een onderdeel waar een ander meer werk aan heeft gehad dan ik zelf; de achterlichten.
Ik ben begonnen met het verwijderen van het tussenschotje en de 2 buisjes waar de lampjes in zitten en ook de bullet plugs in gestoken worden. De behuizing moet namelijk verzinkt worden. De achterlichten heb ik opgestuurd naar Rico Pohlan, alias de Lampendoctor, in Dresden.
Rico heeft de behuizingen gestraald na 1 bout vervangen te hebben omdat deze krom was. Na het stralen zijn ze verzinkt en vervolgens opgedampt. Origineel werd het dampproces met zilver uitgevoerd. Nu wordt daarvoor een andere samenstelling gebruikt, maar de techniek blijft hetzelfde. Op speciaal verzoek van mij heeft hij de achterkanten nog van een honinggele/bruine coating voorzien.
Toen ik ze terughad was het een kwestie van alles weer monteren; messing buisjes er weer in gesoldeerd, tussenschotje erin geklonken waarbij de wafelstructuur op de achterkant van de klinknagel gedupliceerd werd en als finishing touch de stempeltjes met een SWF nummer.
Chromen randen heb ik eerst laten ontchromen. Vervolgens heb ik ze geslepen en gepolijst en opnieuw laten verchromen. De nummers staan er nog haarscherp in. ‘glaasjes’ zijn uiteraard ook origineel waarbij er 1 nog in het originele doosje zat.
Rubber boots horen een afwateringsgaatje te hebben. Dit hebben de repro’s niet dus dan maar zelf erin geboord.
Aan de achterkant van de plaat waar het achterlicht komt hoort een verstevigingframe te komen. Deze waren zwart, roodbruin geprimerd of groenig geprimerd. De mijne zijn bruin/rood. Matched mooi met mijn interieur…..
Op de carrosserie zitten 2 metalen massastripjes gelast die op het achterlicht bevestigd worden. Ik heb nog een tweede massadraad gemonteerd tussen achterlicht en bout waarmee de horizontale plaat in het motorcompartiment vastzit. Ik weet echter niet of dit origineel is. Op het linkerachterlicht komt tot slot dan ook nog de massadraad van de kentekenverlichting.
Ik ben begonnen met het verwijderen van het tussenschotje en de 2 buisjes waar de lampjes in zitten en ook de bullet plugs in gestoken worden. De behuizing moet namelijk verzinkt worden. De achterlichten heb ik opgestuurd naar Rico Pohlan, alias de Lampendoctor, in Dresden.
Rico heeft de behuizingen gestraald na 1 bout vervangen te hebben omdat deze krom was. Na het stralen zijn ze verzinkt en vervolgens opgedampt. Origineel werd het dampproces met zilver uitgevoerd. Nu wordt daarvoor een andere samenstelling gebruikt, maar de techniek blijft hetzelfde. Op speciaal verzoek van mij heeft hij de achterkanten nog van een honinggele/bruine coating voorzien.
Toen ik ze terughad was het een kwestie van alles weer monteren; messing buisjes er weer in gesoldeerd, tussenschotje erin geklonken waarbij de wafelstructuur op de achterkant van de klinknagel gedupliceerd werd en als finishing touch de stempeltjes met een SWF nummer.
Chromen randen heb ik eerst laten ontchromen. Vervolgens heb ik ze geslepen en gepolijst en opnieuw laten verchromen. De nummers staan er nog haarscherp in. ‘glaasjes’ zijn uiteraard ook origineel waarbij er 1 nog in het originele doosje zat.
Rubber boots horen een afwateringsgaatje te hebben. Dit hebben de repro’s niet dus dan maar zelf erin geboord.
Aan de achterkant van de plaat waar het achterlicht komt hoort een verstevigingframe te komen. Deze waren zwart, roodbruin geprimerd of groenig geprimerd. De mijne zijn bruin/rood. Matched mooi met mijn interieur…..
Op de carrosserie zitten 2 metalen massastripjes gelast die op het achterlicht bevestigd worden. Ik heb nog een tweede massadraad gemonteerd tussen achterlicht en bout waarmee de horizontale plaat in het motorcompartiment vastzit. Ik weet echter niet of dit origineel is. Op het linkerachterlicht komt tot slot dan ook nog de massadraad van de kentekenverlichting.