Instrumenten restauratie/revisie is een hoop werk maar goed te doen als er geen grote defecten zijn.
Voor alle instrumenten geldt: Chromen ringen zijn los verkrijgbaar. Glaasjes kun je laten snijden als dat nodig is. Wijzers spuiten in een ivoorkleur. Binnenkant behuizing wit/ivoor voor een betere reflectie/verspreiding van het licht (was ook origineel zo).
De buitenkant van de behuizingen heb ik alleen schoon gemaakt en niet laten verzinken. Ik zag het niet zitten om alle bulletplug receivers van het combi instrument eraf te halen. En 2 tellers doen en 1 niet, is ook geen gezicht. Daarnaast zou ik dan de datumstempels kwijt zijn.
Mijlenteller:
Binnenwerk schoonmaken. Tandwieltjes van de mijlenteller opnieuw invetten. Tandwieltjes van de dagteller behoeven geen vet. Iedere kwaliteitsvet is prima. Op de foto is het linkertandwieltje die van de dagteller.
Mijlenteller kun je controleren door de kabel erop aan te sluiten en de andere kant in een boormachine o.i.d. te steken. Wanneer je de teller continu op 60 mph houdt, dan moet de teller na 1 minuut, 1 mijl verspringen.
Toerenteller:
Als je het binnenwerk eruit neemt dan vallen er hoogstwaarschijnlijk resten van rubberen mofjes uit. Deze mofjes zorgen ervoor dat het licht van het ‘groot licht indicator lampje’ en van het knipperlicht lampje’ gescheiden zijn van elkaar en van de instrumentenverlichting.
Deze mofjes zijn te krijgen bij Palo Alto of Northern Hollywood. Het terug plaatsen van de mofjes samen met het binnenwerk is overigens een leuke bezigheid…….not. Het binnenwerk was erg schoon en zag er als nieuw uit dus weer snel dicht gemaakt. Het komt voor dat er olie inzit als, door het ontbreken van het rubberen ringetje aan het begin van de toerentellerkabel, olie vanuit de motor door de kabel gespiraliseerd wordt. Dat was bij mij dus gelukkig niet het geval.
Toerenteller kun je controleren door de kabel aan te sluiten op de teller en de andere kant in een boormachine o.i.d te steken. Bij een gelijkmatig toerental van 500 op de boor moet de toerenteller 1000 aangeven.
Combi instrument:
Hoe je kunt controleren of de afzonderlijke meters überhaupt werken staat uitvoerig hier beschreven:
http://porsche356registry.org/resources ... gauge.html
Daarnaast kun je de olietemperatuur meter controleren met een pannetje kokend water waarin je de olietemp sensor steekt. Bij 100°C staat de wijzer ongeveer op de helft tot driekwart.
Ook in deze meter ziten twee rubber mofjes om het licht van de lampjes gescheiden te houden. In dit geval van de dynamo, de oliedruk en de instrumentenverlichting zelf.
Bij het monteren komt er een rubber ring tussen chromen ring en dashboard. De tellers worden geaard via de steun waarmee ze vastgeschroefd zijn. Om zeker te zijn van een goede aarde heb ik tussen iedere meter en de plaat waar de ruitenwissermotorplaat gemonteerd wordt nog aparte massadraden aangesloten. Tezamen met de aarde voor de olie- en benzinemetertjes komt het totaal aan massadraden dan op 5.
Dan hebben we nog de rubber moffen doe over de aansluiting van de kabel zitten. De rubbers die door NLA en Stoddard verkocht worden zijn niet correct. Ik heb de goeie bij Peter Hofmann gevonden.
Tellers
-
- Posts: 917
- Joined: 26 May 2007 13:49
- Location: Belgium - Gent
- Contact:
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
Re: Tellers
Weer mooi gedaan E10!
Waar haal je het geduld en de tijd vandaan ?
Ik mis aan mijn snelheidsmeter de knop en het asje om de dagteller op 0 te zetten, heb jij daar iets los van liggen ? Het tandwieltje heb ik wel, dat lag los in het huis.
Jan.
Waar haal je het geduld en de tijd vandaan ?
Ik mis aan mijn snelheidsmeter de knop en het asje om de dagteller op 0 te zetten, heb jij daar iets los van liggen ? Het tandwieltje heb ik wel, dat lag los in het huis.
Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
- Richard
- Moderator
- Posts: 1499
- Joined: 08 May 2006 11:57
- Contact:
-
- Posts: 505
- Joined: 09 Jun 2006 20:06
- Location: Maldegem, Belgium
- Contact:
Re: Tellers
JDMM wrote:Weer mooi gedaan E10!
Waar haal je het geduld en de tijd vandaan ?
Ik mis aan mijn snelheidsmeter de knop en het asje om de dagteller op 0 te zetten, heb jij daar iets los van liggen ? Het tandwieltje heb ik wel, dat lag los in het huis.
Jan.
Ik heb nog een knopje liggen voor op de achterkant.
Gr,
Michael
- E10
- Moderator
- Posts: 2473
- Joined: 14 Sep 2008 15:27
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Tellers
JDMM wrote:Weer mooi gedaan E10!
Waar haal je het geduld en de tijd vandaan ?
Ik mis aan mijn snelheidsmeter de knop en het asje om de dagteller op 0 te zetten, heb jij daar iets los van liggen ? Het tandwieltje heb ik wel, dat lag los in het huis.
Jan.
Sorry, ik heb daar helemaal niets van. Een asje moet je wel bij Palo Alto of Northern Hollywood kunnen krijgen.
-
- Posts: 335
- Joined: 28 May 2006 13:31
- Contact:
Re: Tellers
E10 ich bin stolz auf dich!
mooi en duidelijk verhaal - vooral de foto's spreken meer dan worden.
stefan
hooge noorden
mooi en duidelijk verhaal - vooral de foto's spreken meer dan worden.
stefan
hooge noorden
- Dame
- Posts: 225
- Joined: 05 Mar 2010 08:30
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Tellers
Weer prachtig gedaan!
Gelukkig voor de vorst, want nu niet echt te doen daar
Gelukkig voor de vorst, want nu niet echt te doen daar
-
- Posts: 138
- Joined: 02 Oct 2010 11:42
- Contact:
Re: Tellers
prachtig werk E10
kan je mij misschien vertellen waar ik de chroom ringen voor de tellers kan bestellen en eventueel de tandwieltjes want staat momenteel nog op mijlen en heb mij laten vertellen dat het voor KM/H andere moeten zijn
alvast bedankt
kan je mij misschien vertellen waar ik de chroom ringen voor de tellers kan bestellen en eventueel de tandwieltjes want staat momenteel nog op mijlen en heb mij laten vertellen dat het voor KM/H andere moeten zijn
alvast bedankt
When nothing Goes right ...
Go left
Go left
- E10
- Moderator
- Posts: 2473
- Joined: 14 Sep 2008 15:27
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Tellers
De ringen heb ik bij Joma gekocht. Daar waren ze niet al te duur en van goeie kwaliteit. Goeie kwaliteit betekent overigens wel dat het wat moeite kost om ze om te buigen. Het is geen chinees blik.......
De tandwielen kun je bij Palo Alto in de VS kopen. Maar ook in Duitsland zitten een paar bedrijfjes die tellers reviseren zoals Tachofett. In het Duitse blad 'Oldtimer Markt' staan een aantal van deze adressen. Dat blad is gewoon in Nederland te koop.
De tandwielen kun je bij Palo Alto in de VS kopen. Maar ook in Duitsland zitten een paar bedrijfjes die tellers reviseren zoals Tachofett. In het Duitse blad 'Oldtimer Markt' staan een aantal van deze adressen. Dat blad is gewoon in Nederland te koop.
-
- Posts: 138
- Joined: 02 Oct 2010 11:42
- Contact:
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
Re: Tellers
Matthijs356 wrote:JDMM wrote:Weer mooi gedaan E10!
Waar haal je het geduld en de tijd vandaan ?
Ik mis aan mijn snelheidsmeter de knop en het asje om de dagteller op 0 te zetten, heb jij daar iets los van liggen ? Het tandwieltje heb ik wel, dat lag los in het huis.
Jan.
Ik heb nog een knopje liggen voor op de achterkant.
Gr,
Michael
Het knopje zit er op, het tandwieltje kwam ik 10 jaar geleden bij de pedalen tegen en een asje heb ik gedraaid.
( Het oorspronkelijke knopje en asje zat niet aan de teller toen ik de auto kocht.)
Nu is het zaakje weer compleet en kan de dagteller na tig jaar weer eens op 0 zetten.
Bedankt nogmaals.
Jan.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by JDMM on 26 Mar 2013 20:34, edited 1 time in total.
If all else fails, read the Workshop Manual !
- E10
- Moderator
- Posts: 2473
- Joined: 14 Sep 2008 15:27
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Tellers
Super!
Eerst de tank, toen de achterlichten, daarna de schokbrekers, nu de teller......wordt langzaamaan een hele restauratie!
Eerst de tank, toen de achterlichten, daarna de schokbrekers, nu de teller......wordt langzaamaan een hele restauratie!
- JDMM
- Posts: 2753
- Joined: 07 May 2006 22:14
- Contact:
Re: Tellers
Ja, het moet niet veel gekker worden !
Een paar jaar geleden ook al eens de remslangen vernieuwd.
Hoop er nu min. 10 jaar tegen te kunnen.
Jan.
Een paar jaar geleden ook al eens de remslangen vernieuwd.
Hoop er nu min. 10 jaar tegen te kunnen.
Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
- tikra
- Posts: 168
- Joined: 04 Sep 2012 06:01
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Tellers
E10 wow, goed werk, ik heb er een x-tal klokken hier liggen ... misschien toch maar aan beginnen ....
....maar hoe krijg je de chromen rand er weer terug om?
gr. Helge
....maar hoe krijg je de chromen rand er weer terug om?
gr. Helge
Porsche 356 BT5 04/12/59 ruby red (6005)/ black (San Diego) plate "REDMAXX"
Porsche 356 C 1964 bali blue
Porsche 356 C 1964 bali blue
Return to “Elektrische Anlage - Lights and Electrical System”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 2 guests