Page 1 of 2

Remlichten

Posted: 17 Aug 2006 22:27
by joost
Ik was laatst mijn verlichting eens aan het testen en mij viel op dat als ik de rem induw, de knipperlichten gaan branden.

Misschien is dit altijd zo geweest aangezien de auto uit Amerika is geimporteerd.

Mijn vraag is nu hoe ik ervoor kan zorgen dat normale verlichting (rood) feller gaat branden als ik rem. Ik heb het wiringdiagram bestudeert, maar daar kan ik niet goed zien hoe de remlichten getriggerd worden.

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.....

remlichten

Posted: 18 Aug 2006 14:40
by Matthijs356
Heb identiek hetzelfde probleem.
Alleen gaan bij mij enkel de linkerpinkers branden. De rechterpinkers niet...

:?

Posted: 19 Aug 2006 08:50
by paul
Mogelijk onderwerp tijdens het Technisch Weekend wanneer hier interesse voor is bij de aanwezigen.

Posted: 19 Aug 2006 20:20
by JDMM
Achterkant 356
De buitenste lampjes zijn voor knipper-en remlicht (18 W)
De binnenste lampjes voor het achterlicht ( 5 W)
Het remsignaal komt van de remschakelaar op de hoofdremcilinder en loopt via de BAL (stuurkolom ) schakelaar naar de buitenste achterlichten.
Als we tegelijkertijd remmen en richting aangeven wordt het remsignaal naar het betreffende remlicht in de BAL schakelaar tijdelijk onderbroken en het knipperlichtsignaal vanaf het knipperlichtrelais op de leiding gezet waar eerst het remsignaal op stond, waardoor het lampje knippert.
Op de andere kant staat nog het remsignaal continue.

Verreweg de belangrijkste storings oorzaken zijn foute lampjes, geen of slechte massa aan de achterlichten.

Laat eens weten wat er precies gebeurt als je op de rem trapt. Als dan de remlichten het goed doen zal de massa wel goed zijn.

Als je alleen het knipperlicht aanzet en dat werkt naar beide kanten ook goed , maar niet meer goed in combinatie met remmen, kan de oorzaak in de BAL schakelaar zitten.

Posted: 19 Aug 2006 21:27
by joost
Zoals gewoonlijk was het weer iets heel simpels.

Ik was de olie aan het bijvullen in het stuurhuis en toen zag ik toevallig dat bij de remcilinder een draadje nog maar half vast zat. Ik heb deze nu goed bevestigd en alles werkt zoals het zou moeten.

Posted: 19 Aug 2006 22:21
by JDMM
Dat is het mooie van een 356: geniaal door zijn eenvoud !
Het elektrische schema is kinderspelvergeleken bij moderne voertuigen, en waarom je met een 356 een haakse bocht kunt nemen met iedere gewenste ( lees durf) snelheid begrijpen ze bij Mercedes en BMW nog altijd niet.
Fijn dat het probleem is verholpen !

Groet,

Jan.

Re: Remlichten

Posted: 09 Aug 2014 16:19
by marc 356
Ik heb orange stoplichten , mag da wel ? Of moet ik rode glaasjes plaatsen .
Marc

Re: Remlichten

Posted: 09 Aug 2014 17:43
by Petwin
In Nederland worden beide goedgekeurd. De amber / rood glazen waren voor de Europeese markt en hebben dus een typgoekeuring ook voor Belgie.
Er is bij mijn weten maar een uitzondering: Italie. Zijn hadden het amber en rood omgekeerd.

Hth

Re: Remlichten

Posted: 10 Aug 2014 09:17
by marc 356
Dank u, wat hebben de meeste onder ons , rood of orange ik heb beide liggen .
Marc

Re: Remlichten

Posted: 10 Aug 2014 15:22
by Petwin
Je kunt natuurlijk gewoon doen wat je het mooist vindt. Mijn persoonlijke voorkeur is de originele lijn aan te houden dwz consequent zijn met welke combinaties toegepast worden. Bij een US "A" met overriders hoort geen Europees amber. Bij een "B", met de reflectortjes boven de achterlichten, zou ik ook rode monteren.
Sealed beams... Rood.
Staat je auto helemaal in Europeese trim, dan zou ik Amber toepassen.

Voor de veiligheid... Amber remlichten zie je beter. Rode zijn wat donkerder. Dit is het geval bij de druppelachterlichten, maar meer nog bij de beehives.

My $0,02

Re: Remlichten

Posted: 10 Aug 2014 17:51
by marc 356
De auto komt uit Frankrijk , dus stonden er orange lampjes op.Voor de keuring zal ik best de rode effe erop zetten , ik weet da ze hier voor de Amerikaanse auto's geen problemen maken ,maar voor orange stoplichten , da weet ik nie.
Gr. Marc

Re: Remlichten

Posted: 11 Aug 2014 14:32
by Petwin
De auto is met oranje lichten voor de Belgische markt gehomologeerd en heeft dus zijn typegoedkeuring gekregen met oranje lichten. Het mag dus geen probleem zijn.
Als je weet dat rood door de keuring komt dan is dat natuurlijk een veilige weg. Je weet nooit met de heren ambtenaren.

Ga je voor een klassieker kenteken of een alledaags? In het laatste geval moeten jullie geloof ik ook aan bepaalde emissienormen voldoen, niet?

Succes!

Re: Remlichten

Posted: 12 Aug 2014 16:33
by stef69
emis-norm + mistlicht achter + ... + alles origineel (blok, remmen, ...) dus geen ombouw naar cabrio, ...

Re: Remlichten

Posted: 12 Aug 2014 20:04
by horsepowerjunkie
Iemand ervaring met LED rem- en achterlichten?

Re: Remlichten

Posted: 13 Aug 2014 06:34
by Petwin
Ja. De bottom line is dat, zeker de laatste generatie smd leds, de zichtbaarheid sterk vergroten. Ze branden gewoonweg feller.
Stijgtijd, kleur en spreiding van het licht maken dat je het duidelijk ziet dat er geen conventionele gloeidraadjes aan het werk zijn. Ik vind het geen gezicht. **
Technisch zijn er alleen maar voordelen. Kleinere stromen, nagenoeg geen warmteontwikkeling, langere levensduur etc.
Let wel dat in de meeste gevallen, door de te geringe belasting, het knipperlicht relais niet meer (goed) werkt. Door de lagere stromen kan het bi-metaaltje niet meer warm genoeg worden waardoor het niet meer vervormt en het contact verbreekt. Devies is dan een elektronisch relais te plaatsen.

**Het is natuurlijk mogelijk om electronisch de stijg- en daalcurven te beïnvloeden.