Bobine open hart surgery

User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Bobine open hart surgery

Postby Hirth » 03 Jan 2010 11:22

Ik wil op mijn coupeetje graag de twee originele TK6A5 bobines gebruiken. Helaas is de spark niet echt sterk meer. Ik heb het idee om te kijken of ik in de originele behuizing een nieuwe Bosch bobine kan inbouwen. De nieuwe Bobines hebben een kleinere diameter dan de originele dus het zou goed moeten passen.

Iemand een idee waarom dit wel of niet zou kunnen lukken? Special punten waar ik rekening mee moet houden?
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Bobine open hart surgery

Postby JDMM » 03 Jan 2010 12:04

Joris,

Voor bepaalde types Harley-Davidsons uit de 20-er jaren zijn er ook geen goede bobines meer.
Ik maak dan de oorspronkelijke behuizing leeg en bouw daar een geschikte Honda bobine in, zodanig dat het onzichtbaar is.
De moderne Honda bobines geven een veel sterkere vonk als een "goede" originele bobine , op zich een prima alternatief dus.

Een aandachtspunt is de warmteafgifte.
Als een bobine ingebouwd is in een ander omhulsel zal hij warmer worden.
Er zal dus iets aan de koeling gedaan moeten worden, in mijn voorbeeld doe ik dat door op een niet zichtbare plaats koelluchtgaatjes te boren in de oude behuizing.

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Bobine open hart surgery

Postby Hirth » 03 Jan 2010 20:05

Hi Jan,

Dank voor het goede advies. Paar vragen; hoe snij jij de bobine open? mijn idee was om dit parallel aan de basis te doen in het gebied wat door de beugel wordt bedekt. Tweede vraag is hoe verbind je de polen van de nieuwe bobine met die van de oude bobine?

Dank,

Joris
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Bobine open hart surgery

Postby JDMM » 03 Jan 2010 21:09

Die H.-D. bobines hebben een huis van gelakt karton o.i.d., met aan weerszijde een metalen dekseltje. In een deksel zitten de gaten voor de bougiekabels , de massa en + kabelklemmen zitten aan het karton vastgeklonken.
De dekseltjes worden op hun plaats gehouden door 4 moertjes .
De weekijzeren kern heeft aan de uiteinden een paar draadeindjes waar die moertjes opzitten. Het geheel is volgegoten met een soort pek.
Demontage is een voudig, dekseltjes er af, draadjes doorknippen en voorzichtig warmstoken, en het hele binnenwerk valt er zo uit.

De 6V dubbele Hondabobine is in principe alleen een kern met wikkelingen een massa en + kabeltje en 2 bougiekabels.

Je voelt em al, die twee kabeltjes aansluiten,de kern met een paar klodders siliconenkit in het karton plakken, de bougiekabels door de gaten in het ene dekseltje en klaar is Kees.

Ben ik toch een halve dag mee bezig, om het netjes te doen.

Die ronde autobobines zijn meestal gevuld met olie, dus dat wordt al ingewikkelder.

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Bobine open hart surgery

Postby Hirth » 03 Jan 2010 22:07

Jan,

Dank voor de tips. Ga het eens op een oude gewone bobine proberen.

Edwin, Weet niet uit mijn hoofd of ik die Bosch documentatie heb, moet ik voor gaan spitten. Ben er vrij zeker van dat men ergens in 52 is overgestapt op de nieuwe A series. Voor een 356 zou dit dus de overstap zijn naar de TK6A3. Heb foto's van een NOS TK6A4 met een datum van 12/52. Ik gok dat de overgang ergens voor oktober 52 was. Volgende punt is dan natuurlijk wanneer alle stars bij Porsche op waren en men met de reguliere bobines begon :?

Return to “Elektrische Anlage  -  Lights and Electrical System”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests