Winterstalling

User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Winterstalling

Postby E10 » 17 Oct 2014 06:19

Leuk is het niet en met de temperaturen voor het komend weekend valt het ook nog niet zo op maarre…………….het seizoen zit er zo ongeveer wel weer op…. :cry:

We moeten dus weer gaan nadenken over de winterstalling. Ik heb eea eens op een rijtje gezet. Sommige dingen zijn vanzelfsprekend, andere misschien niet. Een aantal zaken heb ik uit vakliteratuur gehaald. Doe er je voordeel mee en verbeteringen of andere tips zijn altijd welkom. Er zijn een paar handelingen bij die bij mij ook de vraag ‘doen/niet doen’ oproepen.

- Wassen en poetsen zodat er geen vuil meer aan de lak kan hechten of aan de onderkant voor vervelende dingen kan zorgen.
- Tank vullen en stabilisator toevoegen die eventuele condens aan zich bindt en ervoor zorgt dat deze condens bij de eerste rit mee verbrandt wordt. Tank zo vol mogelijk om zo weinig mogelijk lucht in de tank te hebben. Stabilisator noodzakelijk?
- Lekker stukje rijden (plan wel een droge dag anders kun je opnieuw gaan wassen......). Hierdoor verdampt het vocht in de uitlaat en wordt de olie dunner en loopt makkelijker weg als je ‘m gaat verversen.
- Olie verversen en oliefilter vernieuwen. (Volgens het instructieboekje moet de oliefilter iedere 10.000km vervangen worden). Het beste is als je de motor hierna niet meer start. Dit zal niet altijd mogelijk zijn. In mijn geval moet ik de auto na het olie verversen ca 70 meter verplaatsen. Dilemma; die 70 meter rijden, flink stuk rijden en dan wegzetten of gewoon duwen? En oliefilter ieder jaar vernieuwen of boekje aanhouden?
- Bougies eruit en beetje WD40 oid in de cilinders spuiten of dit in de carbs spuiten en motor met de bougies eruit laten draaien om de motor de olienevel in te laten ademen. Daarna bougies weer erin. Nuttig of niet nuttig?
- Met ingeoliede lappen de uitlaatopeningen en de aanzuig openingen van de carbs afsluiten om binnendringen van vochtige lucht tegen te gaan.
- V-snaar vernieuwen?
- Druppellader aan accu (in auto of in de kelder). M.i. is het beter iedere 2 weken de druppellader een dag eraan te hangen ipv continu.
- Chroom dat enigszins aan het corroderen is met vet insmeren dat je in het voorjaar er weer af wassen kan.
- Rubbers invetten
- Ramen en kofferklep iets open zetten voor enige ventilatie en tegengaan van muffe geurtjes.
- Auto op steunen zetten.
- Autopyama aan (of in de cocoon....)
- Zelf pyama aan, glas whiskey inschenken, haard aanmaken en wachten op de sneeuw.....


Ben ik iets vergeten? Vorstbestendige koelvloeistof.......? .;)
User avatar
horsepowerjunkie
Posts: 1613
Joined: 25 Sep 2010 19:34
Location: 2165 BHP
Contact:

Re: Winterstalling

Postby horsepowerjunkie » 18 Oct 2014 10:28

Wat voor whiskey ? Ikzelf ben groot fan van de Islays :D
The secret of life is honesty and fair dealing. If you can fake that, you’ve got it made.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
User avatar
Bos
Moderator
Posts: 2694
Joined: 28 Feb 2007 13:24
Contact:

Re: Winterstalling

Postby Bos » 18 Oct 2014 10:56

De ijskoude whisky stones zie ik nergens staan
User avatar
Petwin
Moderator
Posts: 1021
Joined: 21 May 2006 14:14
Location: Netherlands
Contact:

Re: Winterstalling

Postby Petwin » 19 Oct 2014 16:15

E10 wrote:Leuk is het niet en met de temperaturen voor het komend weekend valt het ook nog niet zo op maarre…………….het seizoen zit er zo ongeveer wel weer op…. :cry:

We moeten dus weer gaan nadenken over de winterstalling. Ik heb eea eens op een rijtje gezet. Sommige dingen zijn vanzelfsprekend, andere misschien niet. Een aantal zaken heb ik uit vakliteratuur gehaald. Doe er je voordeel mee en verbeteringen of andere tips zijn altijd welkom. Er zijn een paar handelingen bij die bij mij ook de vraag ‘doen/niet doen’ oproepen.

- Wassen en poetsen zodat er geen vuil meer aan de lak kan hechten of aan de onderkant voor vervelende dingen kan zorgen.
- Tank vullen en stabilisator toevoegen die eventuele condens aan zich bindt en ervoor zorgt dat deze condens bij de eerste rit mee verbrandt wordt. Tank zo vol mogelijk om zo weinig mogelijk lucht in de tank te hebben. Stabilisator noodzakelijk? Absoluut. Ik doe altijd tegen het einde van het seizoen stabilisator in de benzine. Je wilt immers de stabilisator ook in je leidingen en Carbs hebben.
- Lekker stukje rijden (plan wel een droge dag anders kun je opnieuw gaan wassen......). Hierdoor verdampt het vocht in de uitlaat en wordt de olie dunner en loopt makkelijker weg als je ‘m gaat verversen.
- Olie verversen en oliefilter vernieuwen. (Volgens het instructieboekje moet de oliefilter iedere 10.000km vervangen worden). Het beste is als je de motor hierna niet meer start. Dit zal niet altijd mogelijk zijn. In mijn geval moet ik de auto na het olie verversen ca 70 meter verplaatsen. Dilemma; die 70 meter rijden, flink stuk rijden en dan wegzetten of gewoon duwen? En oliefilter ieder jaar vernieuwen of boekje aanhouden?
- Bougies eruit en beetje WD40 oid in de cilinders spuiten of dit in de carbs spuiten en motor met de bougies eruit laten draaien om de motor de olienevel in te laten ademen. Daarna bougies weer erin. Nuttig of niet nuttig? Vind ik niet nodig.
- Met ingeoliede lappen de uitlaatopeningen en de aanzuig openingen van de carbs afsluiten om binnendringen van vochtige lucht tegen te gaan. Kan nuttig zijn maar heb ik nog nooit gedaan.
- V-snaar vernieuwen?
- Druppellader aan accu (in auto of in de kelder). M.i. is het beter iedere 2 weken de druppellader een dag eraan te hangen ipv continu. Mee eens, zelfs Ceteks koken loodaccu's droog.
- Chroom dat enigszins aan het corroderen is met vet insmeren dat je in het voorjaar er weer af wassen kan. Chroom in de carnauba wax zetten werkt ook goed.
- Rubbers invetten. Insmeren het glycerine
- Ramen en kofferklep iets open zetten voor enige ventilatie en tegengaan van muffe geurtjes.
- Auto op steunen zetten. Raad ik niet aan. Banden harder oppompen (3bar of zo) en op speciale bandenvlakken zetten.
- Autopyama aan (of in de cocoon....) Altijd, ook voor korte stallingen :)
- Zelf pyama aan, glas whiskey inschenken, haard aanmaken en wachten op de sneeuw..... Mag het ook een rood wijntje of een goede cognac zijn?


Ben ik iets vergeten? Vorstbestendige koelvloeistof.......? .;)


Banden spanning op 3 - 3 1/2 bar.
Lederen bekleding of vinyl impregneren
Ruitjes wat open laten
Af en toe de auto rollen zodat ie op een ander stuk vd band staat. (Zeker wanneer je geen ronde banden steunen/vlakken gebruikt.)
Ruitenwissers niet op de ruit geparkeerd laten staan. Voeg iets tussen arm en ruit zodat de druk van het rubber af is.
Kappen dicht, maar niet helemaal aangespannen.
Grafiet in sloten
Doorsmeren. Niet alleen onderstel, maar ook de deuren.
Als je tijd en zin hebt, bullets vd elektrische installatie invetten
etc
Every Part a Piece of Art
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Winterstalling

Postby E10 » 19 Oct 2014 18:00

Bedankt voor de aanvullingen en antwoorden!

En V-snaar? Ieder jaar vernieuwen?
User avatar
horsepowerjunkie
Posts: 1613
Joined: 25 Sep 2010 19:34
Location: 2165 BHP
Contact:

Re: Winterstalling

Postby horsepowerjunkie » 19 Oct 2014 20:13

E10 wrote:Bedankt voor de aanvullingen en antwoorden!

En V-snaar? Ieder jaar vernieuwen?


Lijkt mij zwaar overdreven. Als de riem er nog goed uitziet is hij ook nog goed. Als hij gaat barsten, uitgerafelde stukken krijgt of ongewone slijtage vertoont moet je pas aan vervanging gaan denken.
The secret of life is honesty and fair dealing. If you can fake that, you’ve got it made.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
User avatar
Petwin
Moderator
Posts: 1021
Joined: 21 May 2006 14:14
Location: Netherlands
Contact:

Re: Winterstalling

Postby Petwin » 19 Oct 2014 21:21

Zie ik inderdaad ook niet als noodzakelijk. Als er rafels aanhangen ben je wel aan de late kant :)

Visuele inspectie en dan beslissen.
Every Part a Piece of Art
User avatar
ka356vier
Posts: 59
Joined: 13 Oct 2012 13:01
Contact:

Re: Winterstalling

Postby ka356vier » 19 Oct 2014 22:02

Vochtvreter in auto plaatsen??
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Winterstalling

Postby E10 » 19 Oct 2014 22:22

ka356vier wrote:Vochtvreter in auto plaatsen??


Je moet uitkijken dat het niet TE droog wordt binnenin. Vindt de bekleding niet zo leuk, en zeker als het leer is.
User avatar
horsepowerjunkie
Posts: 1613
Joined: 25 Sep 2010 19:34
Location: 2165 BHP
Contact:

Re: Winterstalling

Postby horsepowerjunkie » 20 Oct 2014 09:15

Is een kathodische bescherming met een zink-anode toepasbaar op een auto? Ik heb er nog nooit van gehoord, maar ik zie niet waarom dit niet zou werken.
The secret of life is honesty and fair dealing. If you can fake that, you’ve got it made.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.

Return to “Schmierung und Wartung  -  Lubrication and Maintainance”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest