Winterstalling
Posted: 17 Oct 2014 06:19
Leuk is het niet en met de temperaturen voor het komend weekend valt het ook nog niet zo op maarre…………….het seizoen zit er zo ongeveer wel weer op….
We moeten dus weer gaan nadenken over de winterstalling. Ik heb eea eens op een rijtje gezet. Sommige dingen zijn vanzelfsprekend, andere misschien niet. Een aantal zaken heb ik uit vakliteratuur gehaald. Doe er je voordeel mee en verbeteringen of andere tips zijn altijd welkom. Er zijn een paar handelingen bij die bij mij ook de vraag ‘doen/niet doen’ oproepen.
- Wassen en poetsen zodat er geen vuil meer aan de lak kan hechten of aan de onderkant voor vervelende dingen kan zorgen.
- Tank vullen en stabilisator toevoegen die eventuele condens aan zich bindt en ervoor zorgt dat deze condens bij de eerste rit mee verbrandt wordt. Tank zo vol mogelijk om zo weinig mogelijk lucht in de tank te hebben. Stabilisator noodzakelijk?
- Lekker stukje rijden (plan wel een droge dag anders kun je opnieuw gaan wassen......). Hierdoor verdampt het vocht in de uitlaat en wordt de olie dunner en loopt makkelijker weg als je ‘m gaat verversen.
- Olie verversen en oliefilter vernieuwen. (Volgens het instructieboekje moet de oliefilter iedere 10.000km vervangen worden). Het beste is als je de motor hierna niet meer start. Dit zal niet altijd mogelijk zijn. In mijn geval moet ik de auto na het olie verversen ca 70 meter verplaatsen. Dilemma; die 70 meter rijden, flink stuk rijden en dan wegzetten of gewoon duwen? En oliefilter ieder jaar vernieuwen of boekje aanhouden?
- Bougies eruit en beetje WD40 oid in de cilinders spuiten of dit in de carbs spuiten en motor met de bougies eruit laten draaien om de motor de olienevel in te laten ademen. Daarna bougies weer erin. Nuttig of niet nuttig?
- Met ingeoliede lappen de uitlaatopeningen en de aanzuig openingen van de carbs afsluiten om binnendringen van vochtige lucht tegen te gaan.
- V-snaar vernieuwen?
- Druppellader aan accu (in auto of in de kelder). M.i. is het beter iedere 2 weken de druppellader een dag eraan te hangen ipv continu.
- Chroom dat enigszins aan het corroderen is met vet insmeren dat je in het voorjaar er weer af wassen kan.
- Rubbers invetten
- Ramen en kofferklep iets open zetten voor enige ventilatie en tegengaan van muffe geurtjes.
- Auto op steunen zetten.
- Autopyama aan (of in de cocoon....)
- Zelf pyama aan, glas whiskey inschenken, haard aanmaken en wachten op de sneeuw.....
Ben ik iets vergeten? Vorstbestendige koelvloeistof.......? .
We moeten dus weer gaan nadenken over de winterstalling. Ik heb eea eens op een rijtje gezet. Sommige dingen zijn vanzelfsprekend, andere misschien niet. Een aantal zaken heb ik uit vakliteratuur gehaald. Doe er je voordeel mee en verbeteringen of andere tips zijn altijd welkom. Er zijn een paar handelingen bij die bij mij ook de vraag ‘doen/niet doen’ oproepen.
- Wassen en poetsen zodat er geen vuil meer aan de lak kan hechten of aan de onderkant voor vervelende dingen kan zorgen.
- Tank vullen en stabilisator toevoegen die eventuele condens aan zich bindt en ervoor zorgt dat deze condens bij de eerste rit mee verbrandt wordt. Tank zo vol mogelijk om zo weinig mogelijk lucht in de tank te hebben. Stabilisator noodzakelijk?
- Lekker stukje rijden (plan wel een droge dag anders kun je opnieuw gaan wassen......). Hierdoor verdampt het vocht in de uitlaat en wordt de olie dunner en loopt makkelijker weg als je ‘m gaat verversen.
- Olie verversen en oliefilter vernieuwen. (Volgens het instructieboekje moet de oliefilter iedere 10.000km vervangen worden). Het beste is als je de motor hierna niet meer start. Dit zal niet altijd mogelijk zijn. In mijn geval moet ik de auto na het olie verversen ca 70 meter verplaatsen. Dilemma; die 70 meter rijden, flink stuk rijden en dan wegzetten of gewoon duwen? En oliefilter ieder jaar vernieuwen of boekje aanhouden?
- Bougies eruit en beetje WD40 oid in de cilinders spuiten of dit in de carbs spuiten en motor met de bougies eruit laten draaien om de motor de olienevel in te laten ademen. Daarna bougies weer erin. Nuttig of niet nuttig?
- Met ingeoliede lappen de uitlaatopeningen en de aanzuig openingen van de carbs afsluiten om binnendringen van vochtige lucht tegen te gaan.
- V-snaar vernieuwen?
- Druppellader aan accu (in auto of in de kelder). M.i. is het beter iedere 2 weken de druppellader een dag eraan te hangen ipv continu.
- Chroom dat enigszins aan het corroderen is met vet insmeren dat je in het voorjaar er weer af wassen kan.
- Rubbers invetten
- Ramen en kofferklep iets open zetten voor enige ventilatie en tegengaan van muffe geurtjes.
- Auto op steunen zetten.
- Autopyama aan (of in de cocoon....)
- Zelf pyama aan, glas whiskey inschenken, haard aanmaken en wachten op de sneeuw.....
Ben ik iets vergeten? Vorstbestendige koelvloeistof.......? .