Project "WISI"

User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Project "WISI"

Postby Hirth » 05 Oct 2010 21:12

Zoals enkele van jullie weten ben ik druk de elektrische Wisi voor mijn coupeetje op orde te maken. Over de jaren heb ik de nodige onderdelen weten te verzamelen. Helaas ging het hier vaak om slechts de motor, de hand crank of een combinatie van beiden. Kortom veel halve antenne's.

Anyway, in een serie van posts zal ik de restauratie van mijn Wisi antennes proberen te detaillen voor jullie. Het project gaat iets verder dan slechts een restauratie daar veel onderdelen opnieuw gemaakt zullen worden.

Stap 1 is het maken van nieuwe buizen die als behuizing voor de chromen antenne segmenten dienen. Deze buizen hebben een vlakke kant waar de fitting voor de antennekabel op vast zit. Onderstaand foto's van de speciale tooling die gemaakt is om dit platte kantje in de buis te zetten.

Stap 2 wordt het zetten van de platte kant in nieuwe 23x1,5 alu buis en het maken van de fitting voor de "drive cable". Hiernaast kan het hele spulletje geanodiseerd worden.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Project "WISI"

Postby E10 » 05 Oct 2010 23:05

Joris, knap en moedig dat je hieraan begint. Petje af. Ik ben benieuwd naar de vervolgstappen.
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Project "WISI"

Postby Hirth » 06 Oct 2010 08:30

Thanks E10. Ik houd jullie op de hoogte. Als het meezit beginnen we komend weekend aan de chromen segmenten voor de antenne. Gister 2 van de 3 verschillende messings buizen opgepikt en hoop vandaag de nog ontbrekende op te pikken. Met Dank aan Jan tot de conclusie gekomen dat deze wat minder ingewikkeld in elkaar zitten als oorspronklijk gedacht dus dat scheelt :D
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Project "WISI"

Postby Hirth » 09 Oct 2010 09:37

Messing buis in exacte maten voor de antenne masten. Deze zullen nu exact gelijk bewerkt worden als het origineel. Met een beetje mazzel zijn de eerste volgend weekend klaar. Daarna zal het chromen volgen.

Iemand een suggestie voor een redelijke chromer hier in NL? materiaal is nieuw dus zou geen probleem moeten zijn. Heb geen zin om alles heen en weer te sturen naar mijn chromer in de VS.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Asunroof
Posts: 299
Joined: 13 Oct 2008 09:36
Contact:

Re: Project "WISI"

Postby Asunroof » 09 Oct 2010 10:05

belchroom (roeselare)0032 51 26 88 10 heb ik al horen van stoefen ...zelf geen ondervinding !!!
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Project "WISI"

Postby Hirth » 09 Oct 2010 19:42

Is op zich een goed plan maar heb geen polijstschijf. Met de hand doen is ook weer een beetje te veel van het goede
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Project "WISI"

Postby Hirth » 19 Oct 2010 15:44

Prototype is af. Nog niet helemaal 100% perfect maar we zijn er bijna. Messing lijkt soms iets te zacht/flexibel te zijn. Hopelijk wordt het iets stijver na het chromen. Zo niet, dan zullen we het laatste segment toch misschien uit een ander materiaal moeten maken. Deze gaat donderdag naar de chromer en afhankelijk van hoe hij terugkomt maken we nog een paar kleine aanpassingen. Zodra we het prototype helemaal 100% hebben maken we een extra serie van zes stuks.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Project "WISI"

Postby Hirth » 20 Oct 2010 07:34

We zijn Ton en ik. Ton, een oud instrumentmaker bij Fokker, helpt mij met wat zaken waar ik zelf de apparatuur niet voor heb. Ik denk dat we een heel eind zijn. Echter als je zoveel moeite doet iets na te maken moet je ook zorgen dat het 100% is. We gaan dus nog wat kleine aanpassingen doen. Moet zeggen dat het tot op heden een erg leuk project is met enthousiaste reacties.
User avatar
Vvoister
Posts: 592
Joined: 15 May 2006 08:11
Contact:

Re: Project "WISI"

Postby Vvoister » 20 Oct 2010 08:46

Petje af joris! Mooi werk hoor.
Erik
Porsche 356 SC
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Project "WISI"

Postby E10 » 20 Oct 2010 17:50

Petwin wrote:Je kunt ook een repro erop zetten maar ja...


Au, dat steekt! :wink:
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Project "WISI"

Postby JDMM » 21 Oct 2010 21:54

Etienne wrote:
Petwin wrote:Je kunt ook een repro erop zetten maar ja...


Au, dat steekt! :wink:


Wat Joris maakt, hoe mooi ook, is ook een repro.

Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
Hirth
Posts: 1017
Joined: 07 May 2008 19:34
Contact:

Re: Project "WISI"

Postby Hirth » 22 Oct 2010 07:49

Dat klopt. Het is en blijft een lastige discussie. Iets is maar een keer 100% origineel. In het geval van mijn persoonlijke Wisi zal alles origineel zijn op de verchroomde messing elementen na. Is de antenne nu een reproductie? In het geval van mijn hand crank zal de alu buis ook een repo zijn, is deze dan nog iets meer een reproductie?
User avatar
E10
Moderator
Posts: 2473
Joined: 14 Sep 2008 15:27
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Project "WISI"

Postby E10 » 22 Oct 2010 08:23

Joris heeft gelijk als hij zegt dat dit een hele lastige discussie is. Bijna iedere gerestaureerde 356 heeft wel repro plaatdelen omdat NOS bodemplaten en andere plaatdelen nu eenmaal niet meer op de plank liggen. Hetzelfde geld voor het interieur. Dat zal opnieuw bekleed zijn met nieuw leer en zo kun je doorgaan. Dus dat zou betekenen dat alleen de basis vaak al een groot repro gehalte heeft. Verder heb ik ook nog repro rubbers, sorry..... :oops:

Ik denk dat zolang je een origineel onderdeel weer terugbrengt zoals het ooit geweest is of bedoeld was, je niet van een repro kunt/moet spreken. Een originele maar opnieuw beklede stoel, blijft toch een originele stoel. Een body met vervangende plaatdelen blijft toch een originele body en geen kitcar. En zo is het ook met deze antenne. Ik denk dat je beter de termen NOS of gerestaureerd/ongerestaureerd kunt gebruiken.
User avatar
Dame
Posts: 225
Joined: 05 Mar 2010 08:30
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Project "WISI"

Postby Dame » 22 Oct 2010 13:26

Klopt helemaal...
Dat heb je netjes gezegd :wink:
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Project "WISI"

Postby JDMM » 22 Oct 2010 14:52

Zolang reprodelen ("best available" en in een bepaalde mate ) worden gebruikt om een origineel onderdeel of auto te repareren/completeren denk ik dat het geheel nog wel origineel mag worden genoemd. Je hebt immers geen keus.
Voor mij heeft Joris straks een originele WISI antenne, maar als we het enkel over over de spriet hebben, is ie wel nagemaakt.
Dat "ïn bepaalde mate" zal altijd lastig blijven.
Hoeveel buizen mag je aan een motorfietsframe vervangen om nog een origineel frame te hebben ?
En is een auto die nieuw is opgetrokken rond een origineel chassisnr.plaatje nog origineel ?

Voorbeeld van 100% repro: :D
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
If all else fails, read the Workshop Manual !

Return to “Sonstiges  -  Accessoires”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests