Revisie 912 motor met SC look.

Hoe verloopt je restauratie? Gaat alles goed of heb je tegenslagen? Laat ons genieten en leren.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: Revisie 912 motor met SC look.

Postby JDMM » 14 Nov 2019 23:56

Joske wrote:En weer wat bezig geweest. Lager uit third piece gekregen, dat was vergeten werk. Alle delen nagekeken op ‘cracks’ nu ze mooi proper zijn. Dat leek ok. Case op moment vastgezet zodat ik de boringen kan gaan meten.

Ook de cilinders heb ik even onderworpen aan inspectie;

Alle cilinders in prima staat. Alle ringen heel, wrist pins goed. (denk ik). Gewichten 515g, 512g, 512g en 512g. Weet niet of dat goed is maar lijkt me ok... telkens weging gedaan MET wristpin. Ergens gelezen dat afwijkingen tot 15g konden maar da lijkt me wel erg veel.

Ondertussen ook contact opgenomen met werkplaats voor krukas en andere delen te laten bewerken en magnafluxen. Donderdag gaat de hele boel naar daar! Nieuwsgierig of mijn metingen goed waren...

Nog enorm veel vragen in mijn hoofd:
- moet ik steeds de ringen op de pistons vervangen? Ik gok van wel?
- zijn de gewichten goed?
- hoe krijg ik een ouder deksel voor een mechanische tach op deze case? Een van de studs is te kort...
- welke camshaft te bestellen? Zou graag stock grind hebben en overweeg die van stoddard of rose passion. Weet niet of die goed is... iemand tips?
- ik gok dat ik na het machinewerk en magnafluxen alles moet nameten en dan pas de nieuw lagers bestellen?
- moet ik steeds de bouten voor de drijfstangen vervangen?
-...

Alle tips welkom!


Ja+honen cilinders
Ja.
Op die plaats lange M6 bout.
C nokkenas of equivalent.
Meten is weten.
Gaat niet want tapeinden zijn vast aan kap, wel de moeren.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
Joske
Posts: 374
Joined: 13 Jul 2015 05:36
Contact:

Re: Revisie 912 motor met SC look.

Postby Joske » 15 Nov 2019 08:27

Thanks!

Ondertussen heb ik de kans gehad om samen met de (zeer vriendelijke) man die het machinewerk zal doen de metingen te overlopen en samen beslissingen te nemen.

Cilinders zijn goed en moeten gehoond worden zoals JDMM zegt. Dat komt alvast in orde.

Pistonringen moet ik vervangen. Bij rose passion hebben ze 1 kit ringen voor 86mm Big-bores. Alternatieve opties steeds welkom.

Bedankt voor de tip met de lange M6 bout.

Krukas was goed opgemeten en drijfstangtappen moeten idd naar eerste ondermaat.

Carter was goed opgemeten en moet hij lijnboren naar eerste overmaat.

Verder alles std maat en beetje polieren.

Small ends worden nieuwe bushings in gestoken.

Klepzittingen waren goed. Uitlaatkleppen en passingen ook. Inlaatkleppen waren enkele slechte bij. Deze worden samen met alle veren vervangen.

Alles alles goed is kan ik dus begin nieuwe jaar starten aan het opbouwen! Het plaatwerk is ondertussen ook terug binnen. Het zwarte fanhuis is niet van deze motor uiteraard. Dat is ineens meegedaan en kan nu netjes opgeborgen worden.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Joske
Posts: 374
Joined: 13 Jul 2015 05:36
Contact:

Re: Revisie 912 motor met SC look.

Postby Joske » 21 Nov 2019 18:39

Kleine wijziging in het gameplan.
- case lijnboren gaat niet door wegens niet te veel buiten tolerantie. Enkele mensen met veel meer ervaring dan ikzelf raden aan het carter met rust te laten
- hoofdlagertappen gaan naar eerste ondermaat maar met een beetje terughoudendheid. Dus eerder naar de bovengrens van de eerste ondermaat.
- lagerset is net binnen (buiten std, binnen -0,25)
Op deze manier zou lagercrush goed moeten zijn...

Verder was de zoektocht naar een nieuwe stock cam succesvol en zijn alle onderdelen/pakkingen/rubbers etc binnen aan het komen.

Als alles goed is is de krukas geslepen en de camshaft etc binnen met de start van het nieuwe jaar. Ondertussen nog wat Harry Pellow boeken lezen en video’s kijken en dan vliegen we er in Januari in om de motor op te bouwen.

Nu nog eventjes concentreren op de onderkant en de bak van de C.
User avatar
Joske
Posts: 374
Joined: 13 Jul 2015 05:36
Contact:

Re: Revisie 912 motor met SC look.

Postby Joske » 28 Dec 2019 15:15

Ondertussen is de camshaft klaar, de krukas en alle andere onderdelen terug van de machineshop en de as met vliegwiel, drukgroep en pulley weg om te balanceren.
Half januari is alles terug en kan ik aan de opbouw beginnen. Enkel de set compressieveren voor de big bore kit pistons staan in back-order. Hopelijk komen die nog tijdig binnen.

Ook ben ik al voorzichtig gestart aan de solexen maar dat is toch weer even helemaal anders dan de Zeniths...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Return to “Project van.......”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest