marc356

Hoe verloopt je restauratie? Gaat alles goed of heb je tegenslagen? Laat ons genieten en leren.
User avatar
Richard
Moderator
Posts: 1499
Joined: 08 May 2006 11:57
Contact:

Re: marc356

Postby Richard » 29 Nov 2015 12:47

Balen! Niet vlak?
Richard

'63 356B
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: marc356

Postby JDMM » 29 Nov 2015 18:01

marc 356 wrote:Olielek, tussen de cilinders en de cilinderkop. Daar kan of mag toch geen olie komen ! Ik heb het plaatwerk los gedaan en ik zie tussen 3 cilinders en de koppen olie . Wat zou hier de oorzaak van zijn? Ik ga morgen maandag naar de garage die de revisie heeft gedaan . De auto start redelijk goed hij draait mooi maar bij veel gas geeft hij blauwe damp. Het verslag van de testbank is heel goed , nu dit na amper 3 km ermee gereden te hebben. Gr Marc


Marc,
Erg vervelend allemaal maar ze zullen het wel uitzoeken.
Olielekkage op die plaats kan b.v. komen van de oliekoeler, rubberringen onder de kopmoeren, verkeerde lengte van deze moeren, carter bouten enz.
Hopelijk is de garage goed op de hoogte met 356 motoren, er zitten toch wat haken en ogen aan......
Als ik kan helpen kom ik graag eens kijken.
Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
Petwin
Moderator
Posts: 1021
Joined: 21 May 2006 14:14
Location: Netherlands
Contact:

Re: marc356

Postby Petwin » 30 Nov 2015 06:21

Ik hoop dat de oorzaak snel gevonden wordt. Is de revisie gedaan door een 356 kenner?
Zoals Jan aangeeft er zijn veel kleine weetjes die grote gevolgen kunnen hebben.
Every Part a Piece of Art
User avatar
marc 356
Posts: 371
Joined: 06 Jan 2011 20:10
Contact:

Re: marc356

Postby marc 356 » 01 Dec 2015 18:46

Ik ben vandaag naar de garage geweest waar de revisie is uitgevoerd , helaas deze is gestopt !!! En kan mij geen garantie geven omdat de revisie meer dan een jaar geleden is uitgevoerd . Heb wel de gsm nr. Van de mecanicien gekregen die bij hem in dienst was , helaas heeft deze brave man mijne motor niet in elkaar gestoken . Hij wist mij wel te vertellen dat hij de cilinders heeft gehoond net voor zijn vertrek...wie of wat dit alles in elkaar heeft gestoken blijft voor hem ook een raadsel. Dus gene stap verder , ik heb naar Joma parts gebeld en daar wisten ze mij te vertellen dat deze garage de nodige materialen (pakkingen enz...) bij hen had besteld , dus de juiste onderdelen zitten erin , maar dat er misschien wel de verkeerde olie in zit , dat moet ik eerst bekijken en dan de kompressie druk testen . Gr. Marc
User avatar
Bos
Moderator
Posts: 2694
Joined: 28 Feb 2007 13:24
Contact:

Re: marc356

Postby Bos » 01 Dec 2015 19:41

Hopelijk eindigt het niet met een fingerpointing spel waar jij de middenvinger krijgt

Succes!
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: marc356

Postby JDMM » 01 Dec 2015 23:21

marc 356 wrote:Ik ben vandaag naar de garage geweest waar de revisie is uitgevoerd , helaas deze is gestopt !!! En kan mij geen garantie geven omdat de revisie meer dan een jaar geleden is uitgevoerd . Heb wel de gsm nr. Van de mecanicien gekregen die bij hem in dienst was , helaas heeft deze brave man mijne motor niet in elkaar gestoken . Hij wist mij wel te vertellen dat hij de cilinders heeft gehoond net voor zijn vertrek...wie of wat dit alles in elkaar heeft gestoken blijft voor hem ook een raadsel. Dus gene stap verder , ik heb naar Joma parts gebeld en daar wisten ze mij te vertellen dat deze garage de nodige materialen (pakkingen enz...) bij hen had besteld , dus de juiste onderdelen zitten erin , maar dat er misschien wel de verkeerde olie in zit , dat moet ik eerst bekijken en dan de kompressie druk testen . Gr. Marc


Pech dat die garage er mee is gestopt !
Verkeerde olie kan, maar niet dat het daardoor lekt.
Kan evengoed olie lekken als de compressiedruk goed is, dit heeft weinig met elkaar te maken.
Ik kan ev. proefdraaien op een teststand (zonder beplating) om te kijken waar het lekt als je wilt.
Jan.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
horsepowerjunkie
Posts: 1613
Joined: 25 Sep 2010 19:34
Location: 2165 BHP
Contact:

Re: marc356

Postby horsepowerjunkie » 02 Dec 2015 08:10

Er was toch ook blauwe rook, die olie komt langs de klep-seals of langs de zuigerveren. Lijkt mij wel zinnig om de compressie te meten. Misschien hebben ze niet de juiste overmaat zuigers gebruikt. Who knows.
The secret of life is honesty and fair dealing. If you can fake that, you’ve got it made.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: marc356

Postby JDMM » 02 Dec 2015 11:50

We weten niet veel over deze motor.
De cilinders zijn gehoond......, dus kennelijk de oude hergebruikt.
Dat hoeft niet slecht te zijn maar het inlopen van de ( hopelijk) nieuwe zuigerveren duurt dan wel een paar duizend km. afhankelijk van maat/speling p/c, onrondheid.
Tot die tijd zal de motor wel wat roken, kan ook dat het niet goed komt.
Er is 3 km. mee gereden, montage olie kan nog een rol spelen.
De toestand van de kleppen en geleiders zal men hopelijk gemeten hebben.
Een compressietest of nog liever een cil. lektest kan natuurlijk nooit kwaad om een beeld van een motor te vormen maar daar heb je de olielekkage niet mee gerepareerd.
Als b.v. van 1 cil. de compressiedruk erg afwijkt is er werk aan de winkel.
Ik zou in dit geval eerst eens bekijken of de olielekkage op relatief eenvoudige manier te verhelpen is.
Om te kijken waar het lekt moet de motor op een proefstand draaien zonder beplating, tegelijkertijd krijg je dan een indruk van hoe de motor loopt en hoeveel hij rookt uit de uitlaat.
Is dat roken b.v. te veel of de olielekkage niet eenvoudig te verhelpen moeten b.v. de koppen en de cilinders er af, dan moet al het bovenstaande natuurlijk nauwkeurig bekeken worden.
Als blijkt dat de olielekkage van de carterdeling/bouten/moeren afkomstig is moet het blok helemaal los en dan maar gelijk alles meten en goed opbouwen.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
marc 356
Posts: 371
Joined: 06 Jan 2011 20:10
Contact:

Re: marc356

Postby marc 356 » 06 Dec 2015 16:29

Zonder woorden...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: marc356

Postby JDMM » 06 Dec 2015 17:15

Ook toevallig, wij missen dezelfde metalen plaatjes en schroefjes. :shock:

( Leuk raadseltje voor HPJ ?)
Last edited by JDMM on 06 Dec 2015 19:53, edited 1 time in total.
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
Bos
Moderator
Posts: 2694
Joined: 28 Feb 2007 13:24
Contact:

Re: marc356

Postby Bos » 06 Dec 2015 19:48

marc 356 wrote:Zonder woorden...


Je was een foto vergeten maken met jou in het motorcompartiment en je gaat dat nu doen, toch?
User avatar
horsepowerjunkie
Posts: 1613
Joined: 25 Sep 2010 19:34
Location: 2165 BHP
Contact:

Re: marc356

Postby horsepowerjunkie » 06 Dec 2015 20:41

marc 356 wrote:Zonder woorden...


nou ja, je moet wat als het niet goed is :(
Maar keep us posted !

@Jan, hier missen zóveel onderdelen dat ik niet kan beginnen om te raden welke van deze onderdelen ook bij jou missen. :)
Wellicht doel je op de borgring onder de schroef van de beugel van de condensator van de ontsteking, maar het kan natuurlijk ook makkelijk wat anders zijn hè.
The secret of life is honesty and fair dealing. If you can fake that, you’ve got it made.
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
User avatar
JDMM
Posts: 2753
Joined: 07 May 2006 22:14
Contact:

Re: marc356

Postby JDMM » 06 Dec 2015 21:10

horsepowerjunkie wrote:
marc 356 wrote:Zonder woorden...


nou ja, je moet wat als het niet goed is :(
Maar keep us posted !

@Jan, hier missen zóveel onderdelen dat ik niet kan beginnen om te raden welke van deze onderdelen ook bij jou missen. :)
Wellicht doel je op de borgring onder de schroef van de beugel van de condensator van de ontsteking, maar het kan natuurlijk ook makkelijk wat anders zijn hè.


Nee, zo moeilijk is het allemaal niet.
De 2 plaatjes die ieder met twee schroefjes vastzitten zou je op de foto zo moeten kunnen zien zitten.
Ik weet niet precies hoe groot die plaatjes zijn want ik heb ze dus ook niet, maar zeker 12 cm. en ze zijn halve maan vormig.

Zie ook:

viewtopic.php?f=13&t=3801&p=21084#p21084
If all else fails, read the Workshop Manual !
User avatar
marc 356
Posts: 371
Joined: 06 Jan 2011 20:10
Contact:

Re: marc356

Postby marc 356 » 19 Dec 2015 15:03

nieuwe set zuigers en cilinders, eind van de week is hij klaar .
Marc
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Petwin
Moderator
Posts: 1021
Joined: 21 May 2006 14:14
Location: Netherlands
Contact:

Re: marc356

Postby Petwin » 19 Dec 2015 21:30

Dat zijn C-zuigers ? Of Super?
Every Part a Piece of Art

Return to “Project van.......”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests