Page 1 of 19

E10ne

Posted: 29 Jan 2009 21:42
by E10
Het is alweer een tijd geleden dat ik me dit forum aangemeld heb en
eindelijk heb ik de tijd gevonden mijn Porsche 356, eens voor te stellen.

Na jaren zoeken en vele pogingen heb ik vorig jaar dan toch eindelijk mijn
356 gekocht. Het is een 356A Sunroof Coupe uit 1958 geworden. Ik heb haar
gekocht in Nederland bij een handelaar. Ze kwam
uit Montana waar ze het laatst geregistreerd was.

Een inspectie leerde dat de basis goed was, maar er toch veel werk te
wachten stond. Ze was recentelijk gerestaureerd en dat was, laten we zeggen,
op zijn Amerikaans gebeurd. Op het eerste oog ziet het er fantastisch uit,
maar eenmaal op je rug onder de auto ziet het er fantastisch verschrikkelijk
uit. De achterste helft van de bodemplaat was vervangen, de voorste helft
niet..? De tunnel was gerepareerd door een simpelweg stukken metaal op te
lassen en het ergste was dat de hele binnenkant (bodem, kokerbalken, zij- en
achterpanelen) dichtgesmeerd was met polyester! Dat deed het ergste
vermoeden. Verder nam de vorige eigenaar het niet zo met originaliteit
waardoor er een hoop aangepast moet worden. Uiteindelijk de uitdaging
aangenomen en de koop gedaan. Dit was in mei vorig jaar.



Sommigen van jullie hebben mij even gezien voorafgaande aan de rit in
September die vanuit Ohe en Laak vertrok. Dit was voor mij een mogelijkheid
om mensen als jullie te leren kennen die kennis en ervaring hebben die van
onschatbare waarde is.

De eerste maanden heeft ze stil in de garage gestaan. Mijn vrouw had nog wat
klussen aan en in het huis voor me en in tijden van een toekomstige
restauratie moet je vrouwlief toch tevreden houden....oftwel krediet
opbouwen.... Eind oktober ben ik enthousiast begonnen met het eruit halen
van de polyester. Mijn bange vermoedens werden geen waarheid. Alleen harde
plaat wat eronder tevoorschijn kwam! Lucky me. Op dit moment is het
binnencompartiment, de motor- en bagageruimte schoon en licht geprimerd,
heb ik de tunnel fatsoenlijk gerepareerd, hier en daar nog rotte stukken
weggesneden en nieuwe plaat ingelast. Binnenkort komt de voorste helft van
de bodem erin en dan kan ik aan een kant de buitenste plaat van de kokerbalk
vervangen. Tussendoor spendeer ik natuurlijk uuuren op ebay en andere sites
om de vele, vele ontbrekende onderdelen te zoeken.

De auto zelf is uit de fabriek gerold in september 1958 en naar Hofmann in
New York geexporteerd. Ze is geleverd in Meissen Blue met rood leder
interieur, Golde Sunroof, sealed beams, 2 heupgordels, usa bumpers en Rudge
wielen. Ik probeer haar zo origineel mogelijk te restaureren, dus ook in die
kleurstelling. Behalve dan de Rudge wielen natuurlijk... valt net buiten het
budget.. en de usa bumpers. Het wordt een europese bumper omdat ik vind dat
de tubes de mooie vormen van een 'A' geen eer aan doen.

Op de foto's zien jullie het resultaat tot nu toe. ik probeer jullie op de
hoogte te houden van mijn vorderingen.

356 groeten, Etienne

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Posted: 29 Jan 2009 22:36
by JDMM
Welkom Etienne,

Succes,veel kan ik niet voor je betekenen, maar we zullen op mijn proefstand na wat afstellen, olie verversen en zo eens kijken hoe het motortje er bij staat , dat bespaart je misschien ( voorlopig) een revisie.

Jan.

Posted: 30 Jan 2009 09:28
by Vvoister
Welkom Etienne,

Mooie klus heb je te pakken. Gelukkig dat het allemaal meevalt. Wellicht tot ziens op de volgende meeting.

Gr.

Posted: 30 Jan 2009 14:38
by Richard
Hoi Etienne,

Leuk om weer een project in progress te zien. Wanneer denk je dat ie klaar is?

Posted: 30 Jan 2009 21:09
by Matthijs356
Dag Etienne,

ga je ook de originele kleur er terug opzetten?
De combinatie van de auto (A'tje, sunroof, rudge wheels en de kleur...)

Ik zie je binnenkort wel voor je pakketje hé?

Posted: 30 Jan 2009 21:20
by Bos
ik zou voor de originele kleurencombinatie gaan!

Posted: 31 Jan 2009 16:47
by E10
Het wordt inderdaad weer de originele kleurencombinatie: Meissen Blue met rood leder. De Rudge wielen voorlopig maar even niet (of iemand moet een setje op zolder hebben liggen en ze aan mij willen uitlenen...)
Vandaag de bak met de assen eronder uit gehaald. Ik moest daarvoor wel de restoratiekooi aanpassen omdat de auto met de trommels in de kooi hing. Nu hangt hij achter aan de ophangpunten van de bak. Tevens begonnen met het erin lassen van het voorste vloerdeel. Was een goeie dag!
Ik hoop begin volgend jaar klaar te zijn......

Michael, ik heb een foto van de 2 pakketten gezien. Adam heeft ze donderdag gekregen en zitten nu dus in de auto. Helaas had hij zelf geen onderdelen voor me, althans geen bruikbare/verkoopbare.

Posted: 15 Feb 2009 13:43
by E10
2 foto's van haar nieuwe vloer en de aangepaste ophanging aan de rolkooi.

Image

Image

Posted: 08 Mar 2009 14:26
by E10
Kleine update:
voetbord steunen en stoel steunen gelast, kofferruimte in model geklopt en gaten dichtgelast, motorruimte in model geklopt en gaten dichtgelast en motor schoon gemaakt. (toch nog gelukt Jan, is 'ie schoon genoeg?)

Image

Image

Image

Image

Posted: 08 Mar 2009 18:57
by JDMM
Ziet er van buiten uit als nieuw Etienne, nu de binnenkant nog een beetje opfrissen.

Jan.

Posted: 08 Mar 2009 20:19
by Matthijs356
Etienne, hoe heb je dat zo mooi en proper gekregen.
Ik begin deze week aan dat werkje.

Michael

Posted: 09 Mar 2009 22:13
by E10
Michael,
ik ben begonnen met een stugge kwast en een potje thinner; goed poetsen (kwast, tandenborstel, staalborsteltje) en droog wrijven met een poetsdoek. Daarmee is de eerste vettigheid al weg. Daarna heb ik met een ontvetter die voor industriële machines gebruikt wordt dit over gedaan. (volgens mij werkt een normale motor of carburateur reiniger ook). Hier en daar heb ik staalwol gebruikt en voor de laatste, moeilijke stukjes waar je met een doek niet bij komt heb ik de boormachine met een hele fijne borstel gebruikt. Voor het carterdeel heb ik zelfs nog een polijstborstel op de boormachine gebruikt in combinatie met een polijstpasta, maar dat gaat eigenlijk wel erg ver...... Succes!

Posted: 11 Mar 2009 15:51
by Matthijs356
aantal uurtjes???

Posted: 11 Mar 2009 16:51
by E10
Alles bij elkaar een uurtje of 4-5

Posted: 26 Mar 2009 17:31
by E10
Jan, en dat allemaal om ervoor te zorgen dat jij geen vieze handen krijgt. Als dat geen echte liefde is.........:)

Image

Image